Vad är ett bra drivpaket?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Behöver ett nytt drivpaket & rådgivning. iom min okunskap så .. jadda jadda jadda!

Har itne den blekaste aning om vad jag har för grejer på den nu, men orginal är det iaf. Honda ville ha 2225:- för ett paket.
Finns det andra bättre alternativ som har o-ringat? (Gärna färgade av något slag) Har inte råd med annat än de som håller länge..

Såg nån bild på forumet med en blå kedja, jävligt läckert. Vill ha! :tummenupp
Även guldfärgad..

CBR600 '99

Last edited:
Muggen skrev:
Behöver ett nytt drivpaket & rådgivning. iom min okunskap så .. jadda jadda jadda!

Har itne den blekaste aning om vad jag har för grejer på den nu, men orginal är det iaf. Honda ville ha 2225:- för ett paket.
Finns det andra bättre alternativ som har o-ringat? (Gärna färgade av något slag) Har inte råd med annat än de som håller länge..

Även guldfärgad..

CBR600 '99
smakar det så kostar det vettu :tungan

vet man inte så får man plocka isär och kolla vettu, livet är inte en dans på rosor....

Miss_Orchidee skrev:
smakar det så kostar det vettu :tungan

vet man inte så får man plocka isär och kolla vettu, livet är inte en dans på rosor....

Varför ska han riva o kolla om han vet att det e originalgrejor på den?

Då kan han bara kolla i manualen, där står det vad det e för drivpaket, länkar osv.

Muggen skrev:

Även guldfärgad..

CBR600 '99

jag köpte ett nytt drivpaket för 2 veckor sen till min cbr 600.

jag gick bara till en authoriserad honda verkstad o fråga efter pirat drev/kedja som är nästan lika bra som orginal, nu vet inte jag vad det är för kvalite på grejerna jag fick, men snubben på verkstan sa att de skulle va bra grejer, dock inte lika bra som orginal.
jag betala 1400:- för drivpaketet.

jag vet inte så himla mycket om kejdor, de jag vet är att X-ring skall vara av den bästa sorten, och den dyraste, betydligt dyrare än orginal, så...

PS. dom drivpaketen som håller längst är oftast dyrast också...

Solid snake skrev:

Då kan han bara kolla i manualen, där står det vad det e för drivpaket, länkar osv.
Miss_Orchidee har nog inte koll på vad drivpaket är.

Solid snake skrev:

varför ska han ens veta vad det är som sitter på nu? han ska ju inte köpa samma igen om det är orginal och svindyrt??

Tror inte att dom där grejerna är värda det priset tyvärr......

(hårt att erkänna... men jag missade att han visste att det var orginal på... ett litet missförstånd bara ;) )

Miss_Orchidee skrev:
varför ska han ens veta vad det är som sitter på nu? han ska ju inte köpa samma igen om det är orginal och svindyrt??

Tror inte att dom där grejerna är värda det priset tyvärr......

(hårt att erkänna... men jag missade att han visste att det var orginal på... ett litet missförstånd bara ;) )

För att han ska kanske ha samma antal länkar på sitt nya så han slipper korta kedjan, eller om han köper en för kort kedja?

Sen så är det trevligt om man får rätt drev också, du vet att alla drev inte är lika tjocka va?

weeeiii skrev:
jag vet inte så himla mycket om kejdor, de jag vet är att X-ring skall vara av den bästa sorten, och den dyraste, betydligt dyrare än orginal, så...

X-ring är en kraftigare kedja, ja. Men håller inte lika länge som en O-ringad. Rätta mig om jag har fel.

Solid snake skrev:

Har bläddrat i förbannade manualen i 10min nu.. hittar ingen användbar info om kedjan & dreven :va

Vilket är starkast - håller längst av kedjorna? Förutsatt bra underhållning av båda..

Såhär säger manualen om ersättningskedjor:
DID525V eller RK525ROZ1

men du......... en kedja är inte sååå farligt jobbig att kapa + att han måste antagligen ändå kapa den om han inte köper orginal....

och ja jag vet det

Touringbutiken:
Framdrev 103:- (15,16)
Bakdrev 282:- (41,42,43,44,47)
Kedja 525 108 länkar, RK x-ring 1128:-, Regina o-ring 1038:-

EK har börjat sälja färjade kedjor nu. Har för mig att dom kostar 15%mer. Hade själv en Regina som var blå, tror den kostade ca 1500:-.

Bifogat

• ekchain1.JPG
    ekchain1.JPG
    5.1 KB · Visningar: 1,138
X eller O ringar är som ovan sagt endast skillanden på gummipackningen mellan länkarna,dvs i genomskärning ser dom ut som bokstäverna.

Det finns ett antal olika "pirat"fabrikat med ganska lika slitstyrka i förhållande till pris naturligtvis.

Sen finns det olika delningar på kedjorna vilket är en hel vetenskap.

Drev av olika kvalitet finns också ,undvik aludrev är min åsikt.

Sköt ditt drivpaket så håller det längre oavsett märke.

Sen har vi frågan om kedjelås eller nitat,jag förespråkar nitat (känns tryggare)

Sen finns det en massa trådar om detta,sök och du skall finna :)

Miss_Orchidee skrev:
men du......... en kedja är inte sååå farligt jobbig att kapa + att han måste antagligen ändå kapa den om han inte köper orginal....

och ja jag vet det

Så om man köper orginal så behöver man inte kapa den när man byter, eller :va

Vad jag har hört så ska Honda orginal hålla en vesäntligt högre kvalitet än tillbehörskedjorna.
Det högre priset på orginal kompenseras av den ökade livslängden.
Så ska ska du byta hoj snart, köp en billig.
Ska du köra länge med skrotet så köper du orginal! :tummenupp

Axxexs skrev:
Touringbutiken:
Framdrev 103:- (15,16)
Bakdrev 282:- (41,42,43,44,47)
Kedja 525 108 länkar, RK x-ring 1128:-, Regina o-ring 1038:-

EK har börjat sälja färjade kedjor nu. Har för mig att dom kostar 15%mer. Hade själv en Regina som var blå, tror den kostade ca 1500:-.

Läckert! Ek?? :confused:

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...