Vad är ett bra drivpaket?

Muggen skrev:
Behöver ett nytt drivpaket & rådgivning. iom min okunskap så .. jadda jadda jadda!

Är du säker på att ditt drivpaket är slut? Det håller nog några mil till.
När jag tog den här bilden hade jag precis kapat av 2 länkar eftersom det inte gick att spänna kedjan mer.
 

Bifogat

  • slitet-drivpacket.jpg
    slitet-drivpacket.jpg
    25.2 KB · Visningar: 192
Last edited:
Robban W skrev:
Är du säker på att ditt drivpaket är slut? Det håller nog några mil till.
När jag tog den här bilden hade jag precis kapat av 2 länkar eftersom det inte gick att spänna kedjan mer.

Hähä, jag är redan på rödmarkering & kedjan är på tok för slapp där.. dreven skulle klara sig en kedja till :tungan
 
Jag var säker på att mitt drivpaket var slut när det stannade vid trafikljusen på kalmarvägen och jag fick ta fram skiftnyckeln och sträcka den så mkt det gick ... sen stannade den utanför mitt hus igen ... då ställde jag in den för vintern :D !

Glöm inte att klicka nedanför ... :tummenupp
 

Bifogat

  • DSCN Kedjan3.JPG
    DSCN Kedjan3.JPG
    124.8 KB · Visningar: 162
  • DSCN Kedjan1.JPG
    DSCN Kedjan1.JPG
    122.7 KB · Visningar: 195
  • DSCN Kedjan2.JPG
    DSCN Kedjan2.JPG
    131.5 KB · Visningar: 134
jofrab är importör för EK.

Angående kedjelås så pratade jag med en av killarna på jofrab igår och han pratade om att EKs lås håller nästan lika bra som ett nitlås, pga att det är utformat på ett annat sätt än RK och DIDs, någon form av presspassning tydligen. Jag frågade mest för att jag hade en kund som ville ha nitlås, men då sa han på jofrab att han hade under en tioårsperiod haft två lås som inte hade hållt måttet! Jag vet inte om det stämmer men jag vet att EKs lås kan vara överjävliga att få på plats.
 
En grej jag har funderat på angående "vanligt" kedjelås med clips: Har motorns effekt nåt samband med risken att clipset lossnar?

Vad är det föresten som gör att dessa clips riskerar att hoppa loss egentligen? Beror det på att det rör på sig och på så sätt glappar upp sig alltmer? Hänger det ihop med drivpaketets kondition på nåt sätt tro? :va

I höstas säkrade jag för övrigt clipset på hojen (som jag precis hade köpt) med en klick epoxylim. Har funderat på att byta till riktigt nitlås men clipset sitter som berget och jag vet inte om jag ens KAN få loss det om jag försöker. Tycker det känns som en hyfsat säker lösning, men jag har inte ju kört så långt med det än.

Sådär ja, många frågor blev det, eller kanske snarare funderingar. :)
 
Last edited:
Jag har i samma dilemma som trådskaparen!

Jag ska byta drivpaket på min Hynda X-11, och då är frågan: Pirat eller Original?

Det känns dumt att lägga 1700spänn på en X-ring kedja och sedan köpa billiga piratdrev för 200spänn stycket.

Det brukar ju ofta saknas lite grejor på piratdrev, t.ex. en krans som förhindrar att kedjan trasslar in sig i navet vid avhoppning.

Om man köper "original-drivpaket" av en aukt. Hynda-verkstad, vilket märke är det på kedjan då? RK eller D.I.D? För Honda gör väl inga kedjor själva?

Förslag? Åsikter? Pliiiiiis.....
 
Köp DID 520 ERV2 med Renthal 520 drev (alu bak samt stål fram), går mycket lättare änn orginal samt att kedjan är extremt stark.
 
Tåbbä skrev:
Det känns dumt att lägga 1700spänn på en X-ring kedja och sedan köpa billiga piratdrev för 200spänn stycket.

Det brukar ju ofta saknas lite grejor på piratdrev, t.ex. en krans som förhindrar att kedjan trasslar in sig i navet vid avhoppning.

Förslag? Åsikter? Pliiiiiis.....

X-ring är väl knappast så mycket bättre att det motoverar så högt pris, är väl mest en tillverkargimmick. bike trollhättan tar 1760 pix för komplett paket till svartfågel.

Angående extrakransen, hur ofta hoppar en korrekt spänd kedja?

Kolla med olika butiker om pris på komplett paket, kan ibland billigare än enbart kedja, bike trollhättan tar 1760 pix för komplett paket till svartfågel.
 
M:et skrev:
Så om man köper orginal så behöver man inte kapa den när man byter, eller :va

Vad jag har hört så ska Honda orginal hålla en vesäntligt högre kvalitet än tillbehörskedjorna.
Det högre priset på orginal kompenseras av den ökade livslängden.
Så ska ska du byta hoj snart, köp en billig.
Ska du köra länge med skrotet så köper du orginal! :tummenupp

Jag har bytt en gång på femton år, sprayar inte för då fastnar det bara skit, när kedjan börjar rosta å gnissla tar jag av den å gör rent med bensin, lägger den i varm motorolja ett dygn, hänger sen upp den å torkar av den å monterar sen. Den varma oljan är tunn å tränger in i länkarna där den ska vara (å inte utanpå) å när den kallnar så tjocknar den å stannar väl på plats. Dett agör jag en eller sällan två gånger per år, kör mellan 1000 och 2000 mil om året. Jag byter hoj oftare, min förra retta sålde jag vid 2400 mil, måttligt slitage på drev å kedjan gick inte att lyfta från drevet överhuvudtaget! Det är i mina ögon bra skötsel å livslängd. :tummenupp
 
Last edited:
PacMan skrev:
En grej jag har funderat på angående "vanligt" kedjelås med clips: Har motorns effekt nåt samband med risken att clipset lossnar?

Vad är det föresten som gör att dessa clips riskerar att hoppa loss egentligen? Beror det på att det rör på sig och på så sätt glappar upp sig alltmer? Hänger det ihop med drivpaketets kondition på nåt sätt tro? :va

I höstas säkrade jag för övrigt clipset på hojen (som jag precis hade köpt) med en klick epoxylim. Har funderat på att byta till riktigt nitlås men clipset sitter som berget och jag vet inte om jag ens KAN få loss det om jag försöker. Tycker det känns som en hyfsat säker lösning, men jag har inte ju kört så långt med det än.

Sådär ja, många frågor blev det, eller kanske snarare funderingar. :)

Så länge du sätter det i rätt riktning så är det ingen fara. Annars får du kanske börja fundera på att svetsa eller byta blocket.
 
Det ska inte se ut såhär va? :hihi :lol

IMG_0047.sized.jpg


IMG_0048.sized.jpg
 
freding skrev:
Jag har bytt en gång på femton år, sprayar inte för då fastnar det bara skit, när kedjan börjar rosta å gnissla tar jag av den å gör rent med bensin, lägger den i varm motorolja ett dygn, hänger sen upp den å torkar av den å monterar sen. Den varma oljan är tunn å tränger in i länkarna där den ska vara (å inte utanpå) å när den kallnar så tjocknar den å stannar väl på plats. Dett agör jag en eller sällan två gånger per år, kör mellan 1000 och 2000 mil om året. Jag byter hoj oftare, min förra retta sålde jag vid 2400 mil, måttligt slitage på drev å kedjan gick inte att lyfta från drevet överhuvudtaget! Det är i mina ögon bra skötsel å livslängd. :tummenupp

Hmmm, om du nu lyckas att få oljan att tränga in i länkarna :va så borde den lika lätt åka ut när kedjan kommer upp i temperatur ?

Tvättar hellre i fotogen, eftersom det står i instruktionsboken :rolleyes: .
 
Muggen skrev:
Det ska inte se ut såhär va? :hihi :lol

IMG_0047.sized.jpg


IMG_0048.sized.jpg

Du har ju skit på dojjerna! Fan va kefft... :4skrika

Seriöst, jag brukar gå in på lämplig hemsida (www.lellesmc.se för att ta ett exempel) och leta fram drivpaketer. Sen beställer jag det drivpaket som passar min hoj. Svårare än så behöver det inte vara. Vill man krångla till det så letar man och letar tills man hittar ett bra pris.
 
Muggen skrev:
Det ska inte se ut såhär va? :hihi :lol

Hehe, precis så ser det ut, fast jag har spänt ut fullt!

Jag funderar på att köpa Hynda original drivpaket från stigefelts motor.

Det kostar iofs 2400 pix, men då får man x-ring kedja till.

Om jag köper piratdrev + pirat kedja också och skulle det kosta runt 1500:-

Hmm...ÄHH!!???? Vafan! det spelar väl inte så j*vla stor roll om det är original eller pirat, det är väl ändå aldrig så dålig kvalité att det ryker sönder när man kör, om man smörjer/spänner kedjan med jämna mellanrum? :näsblod

Man är ju trots allt smålänning
 
Pirat och pirat. Troligen köper Honda kedjor av någon känd tillverkare som RK eller DID och då köper man exakt samma kedja som hos någon annan. Suzuki är i alla fall så pass ärliga att de i manualen skriver ut exakt vilken det är. I mitt fall RK GB50MFOZ 110 länkars. Om man sedan vill betala mer för dreven, genom att handla dem hos orginallevernatören, innebär inte det heller att man per automatik får något tillverkat av dem. Förmodligen köper de in dem också av någon större leverantör.
 
Anders R skrev:
Pirat och pirat. Troligen köper Honda kedjor av någon känd tillverkare som RK eller DID och då köper man exakt samma kedja som hos någon annan. Suzuki är i alla fall så pass ärliga att de i manualen skriver ut exakt vilken det är. I mitt fall RK GB50MFOZ 110 länkars. Om man sedan vill betala mer för dreven, genom att handla dem hos orginallevernatören, innebär inte det heller att man per automatik får något tillverkat av dem. Förmodligen köper de in dem också av någon större leverantör.

Äntligen.
Jag har väntat så länge. :tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top