Vad är en styrdämpare och hur fungerar den?

nä inte svårt alls köpte min öhlins för 2500:- begagnad, finns säkert billigare.

lite lurigt att hitta en tillräckligt stor skiftnyckel till bulten på styrkronan... :3freak

Last edited:
Vilken bra fråga. Tänkte precis leta lite info om det. Fast jag vet vad det är men min fråga är:
Är det nånting att ha som rookie? Känns det skillnad på gata om man kör som en vanlig dödlig människa eller måste man vara en legend?
Kanske hör hemma på bana :va

Ps. Har aldrig varit med om vobbel

1500:-.... Lack!!!! jävl..ski... mummel mummel.... ska titta på din krasch nu bara för det... :tungan

är ju ioffs inte ditt fel att jag köpte dyrare, gjorde bra affär på hojen så va fan..

jiGGa skrev:
Vilken bra fråga. Tänkte precis leta lite info om det. Fast jag vet vad det är men min fråga är:
Är det nånting att ha som rookie? Känns det skillnad på gata om man kör som en vanlig dödlig människa eller måste man vara en legend?
Kanske hör hemma på bana :va

Ps. Har aldrig varit med om vobbel

Jag är en legend, men jag rekomenderar att nybörjare oxå använder den. Gjorde en film här bara för Er för att illustrera hur illa det kan gå utan styrdämpare. Men vill ju helst undvika att MC'n fortsätter på följande vis.

Jag är tuff!

:skrämd :hihi :hihi :hihi :hihi

ps.höll på att tugga mig igenom mina hörlurssladdar när jag kollade på ena bultrepan, ersätter ni sånt... :musik

Last edited:
RoLLER skrev:
Jag är en legend, men jag rekomenderar att nybörjare oxå använder den. Gjorde en film här bara för Er för att illustrera hur illa det kan gå utan styrdämpare. Men vill ju helst undvika att MC'n fortsätter på följande vis.

Jag är tuff!
Jaha. Trodde det var mer i själva svängen när man ligger i med knät. Över nån ojämnhet i asfalten

RoLLER skrev:

Jag är tuff!

tack.. nu har du gjort mig paranoid :tummenupp

Men om man nu kör utan styrdämpare och har bra (!) schysta reflexer, hur gör man för att dämpa styrvobblet?

Neb Jones skrev:
Men om man nu kör utan styrdämpare och har bra (!) schysta reflexer, hur gör man för att dämpa styrvobblet?

lägger all sin vikt på styret! :tummenupp (försöker)

e4jägaren skrev:
Hej kom och hjälp mig.com ?

Den fungerar som en stötdämpare, fast kopplat till styrets utslag istället. Långsamma rörelser (styrutslag) ska gå lätt, medans snabba rörelser dämpas. Hur hård dämpningen är, beror på hur man ställt in styrdämparen. Hojar som är nervösa i styrningen och lätt får fladder eller wobbel, kan lugnas ner en aning med styrdämpare. Det är en billig livförsäkring för vissa av de mer extrema gathojarna och nästan en nödvändighet i vissa kategorier banräsers (medans andra klarar sig utan).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT