Vad är en styrdämpare och hur fungerar den?

Fredde skrev:
Då är det ju bara att slita upp hojen på bakhjulet ju :tomten

Tjena mannen! long time no hear! Klar med fightern ser jag :) Går det att droppa nå bombskit med den då? Får man testa i sommar? :tomten
 
Styrfladder är ett resonansfenomen. Nånting driver rörelsen och nånting bromsar
den. Vid olyckliga kombinationer så fladdrar det. Det slutar om man ändrar nåt.
Både drivningen och (det mesta av dämpningen) kommer från framdäcket.
Små ojämnheter i vägen och orundheter/obalans i hjulet vill vicka på hjulet,
men friktionen mot vägen bromsar vickningen.
I kombination med trögheten i hjul/gaffel/styre så ger mjukheten
i däcket (och gaffel och allt annat som fjädrar lite) en resonansfrekvens.
(Ungefär som fjädringen och hojvikten får fjädringen att vilja gunga med nån
viss frekvens. Vanligen runt 2 -2.5 Hz.)

Om drivningen är större än bromsningen/dämpningen så fladdrar det, annars inte.

Så lägga mer vikt på framhjulet (dra av, luta sig framåt) ökar friktionen och
fladdret slutar. Lyft hjulet och drivningen försvinner och fladdret slutar.

Styrdämparen ökar friktionen så fladdret aldrig uppträder. Rör/stång-modellen
funkar som en vanlig stötdämpare, offroadmodellen har en vinge som får vifta
i dämpoljan.

Däck, lufttryck, styrvikter, styrlagret, förarvikt, sittställning... allt är med och
påverkar om hojen vill vobbla eller inte.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Styrfladder är ett resonansfenomen. Nånting driver rörelsen och nånting bromsar
den. Vid olyckliga kombinationer så fladdrar det. Det slutar om man ändrar nåt.
Både drivningen och (det mesta av dämpningen) kommer från framdäcket.
Små ojämnheter i vägen och orundheter/obalans i hjulet vill vicka på hjulet,
men friktionen mot vägen bromsar vickningen.
I kombination med trögheten i hjul/gaffel/styre så ger mjukheten
i däcket (och gaffel och allt annat som fjädrar lite) en resonansfrekvens.
(Ungefär som fjädringen och hojvikten får fjädringen att vilja gunga med nån
viss frekvens. Vanligen runt 2 -2.5 Hz.)

Om drivningen är större än bromsningen/dämpningen så fladdrar det, annars inte.

Så lägga mer vikt på framhjulet (dra av, luta sig framåt) ökar friktionen och
fladdret slutar. Lyft hjulet och drivningen försvinner och fladdret slutar.

Styrdämparen ökar friktionen så fladdret aldrig uppträder. Rör/stång-modellen
funkar som en vanlig stötdämpare, offroadmodellen har en vinge som får vifta
i dämpoljan.

Däck, lufttryck, styrvikter, styrlagret, förarvikt, sittställning... allt är med och
påverkar om hojen vill vobbla eller inte.
/u
Tänkte du kanske kunde svara på en grej du verkar insatt. :)
I somras så kom jag i 120 ca och så kom det ut en bil från en angränsande väg och jag tvärnitade och låste något utav hjulen. minns inte vicket tyvär. var ganska inne på andra tankar.. men hursomhällst så började hojen vobbla grymt mycket, det kan vara så att jag inte låst nåt hjul men jag antog det för när jag släppte bromsarna lite senare i typ 70-80 så slutade vobblet och jag rullade förbi bilen som nu rullat fram lite och lämnat en glipa mellan vägen och diket som jag gled förbi honom på.

Kan tillägga att jag hade dåligt styrlager.
 
Lite ska det fladdra i styret men problem blir det först om man kniper åt så knogarna vitnar, då fortplantar sig vibrationerna genom kroppen till bågen o du får ett väldigt äkta livsfarligt VOBBEL!!!

Inte jättekul!!!!
 
RoLLER skrev:
Tjena mannen! long time no hear! Klar med fightern ser jag :) Går det att droppa nå bombskit med den då? Får man testa i sommar? :tomten

Jepp det var ett tag sedan, klart att du får låna :tummenupp ....bara den här sk.vintern behagar ta slut.
 
philsson skrev:
Tänkte du kanske kunde svara på en grej du verkar insatt. :)
I somras så kom jag i 120 ca och så kom det ut en bil från en angränsande väg och jag tvärnitade och låste något utav hjulen. minns inte vicket tyvär. var ganska inne på andra tankar.. men hursomhällst så började hojen vobbla grymt mycket, det kan vara så att jag inte låst nåt hjul men jag antog det för när jag släppte bromsarna lite senare i typ 70-80 så slutade vobblet och jag rullade förbi bilen som nu rullat fram lite och lämnat en glipa mellan vägen och diket som jag gled förbi honom på.

Kan tillägga att jag hade dåligt styrlager.
Svårt att säga, men iom att du bromsar hårt så dyker den fram och ger brantare
gaffelvinkel. Det i sig ökar fladdertendensen. Men gaffeln kan fladdra bakåt/framåt
oxå. En bekant fick sånt där med sin TDM i somras när han bromsade hårt före
en böj på Gelleråsen. Fick ta det lite mer piano med bromsningarna.
/u
 
Skulle gått upp på bakan då de ofta gör det i moto gp. Det de gör verkar enklast, slutar wobbla direkt eftersom framhjulet kommer upp ifrån backen. Sen ska man vara så pass duktig att man kan wheela när som helst och inte drabbas av panik när man får styr wobbel. Sen går det ju inte att göra i alla lägen, t.ex. en lång och snäv kruva på en bana.
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
Svårt att säga, men iom att du bromsar hårt så dyker den fram och ger brantare
gaffelvinkel. Det i sig ökar fladdertendensen. Men gaffeln kan fladdra bakåt/framåt
oxå. En bekant fick sånt där med sin TDM i somras när han bromsade hårt före
en böj på Gelleråsen. Fick ta det lite mer piano med bromsningarna.
/u


Tycker det känns som att det blandas lite friskt mellan två ting i tråden. Kan inte termerna. Men styrdämpare är väl främst till för att minska styrslagen från t ex framhjulslättningar och sneda nedsättningar. Dessa ökar för ovrigt med flackare gaffelvinkel (ökat försprång) En brantare gaffelvinkel ger mindre styrslag. Det gamla 80-tals "wobbel" är en annan typ av svängning(lägre freqvens) som sker i hela hojen. Eller?
 
OK, fel ordval tror jag.

Wobble: An angular oscillation of the steered mass about the steering axis

Weave: A complex roll/yaw oscillation of the main part of the machine about the steering axis.

"Wobble" har med landat, vridet hjul och försprånget. "80-talswobbel" är nog egentligen "Weave" :3freak
 
#Olsson# skrev:
"80-talswobbel" är nog egentligen "Weave" :3freak
Med andra ord något som du aldrig kommer få uppleva med dina fläskiga factoryharv medans de är vardagsmat för mig och min moppe :hihi
 
När det fladdrar i styret så håller man armbågarna hårt om tanken. Gasa gör man ju redan så fortsätt med det bara. Bromsa gör man ju inte eftersom det inte uppträder i en inbromsning.
Hur det är att sätta ner framhjulet snett vet jag inte, men det verkar vara korkat att göra det.
En riktigt tankslapper gör man inte så mycket åt, armbågarna mot tanken om man nu hinner tänka något, klarar det upp sig så testa bromsarna så att de är med i leken efteråt.
 
Kenta skrev:
Med andra ord något som du aldrig kommer få uppleva med dina fläskiga factoryharv medans de är vardagsmat för mig och min moppe :hihi

:lol Hoppas jag slipper. Det är fruktansvärt läbbigt. Man brottas med hysteriska gungrörelser samtidigt som vägen svänger. Men om din GSX-R weave-ar är det nog bara lite justering av dämpning och sätta på bra däck. Jag menade nog en ordinär 80-tal CB "åk-hoj". Det fanns nog stabila hojar även på den tiden.
 
RoLLER skrev:
Det är en mojäng som sitter vid styret och motverkar oönskat wobbel.

Bra livförsäkring. KÖP!

MOJÄNG
i filmen såg du inte ut att va i nått större behov av steering-damper, du hade varken mötande eller hastigheten till att krasha... du kör för sakta helt enkelt.

ps. har du sagt till mattias än?
 
Olsson har förstås rätt om termerna. Vobbel gäller i princip bara styre o framgaffel och är rätt snabba vibbar.
Weave gäller hela hojen och är långsammare.
Men båda kan förekomma samtidigt.

Titta på Twist of the wrist dvd nr 1 (tror jag) o kolla hur framgaffeln nästan
viker in sig mot motorn vid tvärnit (med den stödhjulsförsedda hojen ?).
Hojen har väl några år på nacken, troligen är gafflarna lite stadigare idag.
/u
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top