Vad är en streetfighter?

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Är en streetfighter en supersporthoj utan kåpor o med högre styre bara?

Eller räknas de färdigbyggda maskinerna in med för er? (z1000 osv)

Man ser så många annonser och så där det står streetfighter, och då kan det vara en hoj direkt från fabrik.

Själv tycker jag nog att det ska vara en kompakt supersporthoj med rejäl effekt i grunden, och ingen Ducati monster.
 
En Streetfighter är en ombyggd sporthoj.
Kåporna skall vara bortplockade. Kanske inte alla men större delen i varje fall.
En sporthoj utan kåpor med andra ord.

Vissa kräver crosstyre på en fighter. Jag anser att en fighter mycket väl kan ha crosstyre, dragbar, clip-on, osv.
Det är attityden med bygget som räknas...


Om det finns fabriksbyggda SF-hojar....tja...Kawasaki Z1000 är väl det närmaste vi kommer fabriks SF. Och det är en bra bit på väg. Faktiskt längre än vissa privata byggen.

Jag tror att det kommer komma mer SF liknande hojar från dom stora tillverkarna inom en snar framtid.
 
Wiseguy skrev:
En Streetfighter är en ombyggd sporthoj.
Kåporna skall vara bortplockade. Kanske inte alla men större delen i varje fall.
En sporthoj utan kåpor med andra ord.

Vissa kräver crosstyre på en fighter. Jag anser att en fighter mycket väl kan ha crosstyre, dragbar, clip-on, osv.
Det är attityden med bygget som räknas...


Om det finns fabriksbyggda SF-hojar....tja...Kawasaki Z1000 är väl det närmaste vi kommer fabriks SF. Och det är en bra bit på väg. Faktiskt längre än vissa privata byggen.

Jag tror att det kommer komma mer SF liknande hojar från dom stora tillverkarna inom en snar framtid.

Jag håller med Wiseguy, men jag skulle vilja göra ett tillägg. Många svenska Streetfighter byggare har blandat ihop Streetfighter och stunthoj, skillnaden är väl iofs hårfin. En streetfighter var från början en trimmad Sporthoj (oftast GSXR 1100) utan kåpor med superbikestyre och dubbla fristående framlycktor, en stunt hoj är toknedväxlad Sporthoj utan kåpor med crossstyre och Acerbis eller Ufo kåpa/framlyckor.
 
gixxer_1255 skrev:
Jag håller med Wiseguy, men jag skulle vilja göra ett tillägg. Många svenska Streetfighter byggare har blandat ihop Streetfighter och stunthoj, skillnaden är väl iofs hårfin. En streetfighter var från början en trimmad Sporthoj (oftast GSXR 1100) utan kåpor med superbikestyre och dubbla fristående framlycktor, en stunt hoj är toknedväxlad Sporthoj utan kåpor med crossstyre och Acerbis eller Ufo kåpa/framlyckor.

Bara jag som tycker de går lite hand i hand? Förr när hojarna var "stora och klumpiga" kanske det inte var lika på tapeten att stunta med grejerna. Men idag är det ju stor fördel med streetfighterhojarna att de är, oftast, ganska lätta att stunta med. För att det skall kvala in som renodlad stunt hoj, då skall det fan på sån där ful bar där bak för 12or, gärna motorbur samt allmänt skabbig i övrigt.
Min kommande fighter lär jag lätt dreva ner för att göra den mer wheelie villig. Vem fan kör fighter i 200+ någon längre sträcka? Åtminstone jag har inte Mike Tysons nackmuskler. Streetfighter får gärna klinga lite stunthoj i mina öron. Men full respekt även till de lite äldre streetarna där det mest var naket och stor motor som var viktigt!

//Fredda
 
En sak bara med dessa extremare nerdrevningar, jag skulle inte stå ut med 6000 varv i 100 knyck:lol
 
En streetfighter är något av sporthojssegmentets chopper.

Custom + kreativ ägare = Chopper
Sporthoj + kreativ ägare = Streetfighter
 
Är nya Speed Triple från Triumph en street fighter ? Ser grym och avskalad ut och har en 1000 cc motor med 130 hästar. Är sugen på en sådan men övar nog på en lättare hoj de första åren.
 
Tysken skrev:
En streetfighter är något av sporthojssegmentets chopper.

Custom + kreativ ägare = Chopper
Sporthoj + kreativ ägare = Streetfighter

Kunde inte sagt det bättre själv! Helt rätt och riktigt!
Alltså, bara för man har ett Acerbis framlyse är det inte automatiskt en streetfighter tycker jag.
Personligen tycker jag faktiskt att det krävs mer än att bara slita loss kåporna för att det skall vara en "äkta" streetfighter. Men jag har tänkt länge på vart man ska dra gränsen för "äkta" eller inte, och kommit fram till... inget! Det är ju omöjligt att bedömma!
 
Japp den där custom/kreativitet liknelsen var bra!

Streetfighter är väl egentligen bara en vidareutveckling av de gamla Café Racersen!
 
Körkort 05 skrev:
Är nya Speed Triple från Triumph en street fighter ? Ser grym och avskalad ut och har en 1000 cc motor med 130 hästar. Är sugen på en sådan men övar nog på en lättare hoj de första åren.

Den är sjjjjjuuuukkktt nice!
Skulle inte tacka nej till en sådan. Men fabriksfighter känns lite beige.
Streetfightern skall ju gärna ha lite personlig prägel.

Men nya triplen verkar vara en riktig fullträff! - skicka upp baken och dit med ett akrapovic samt lite rensning sen har du dig en fin hoj!

//Fredda
 
Last edited:
jag tycker den vart fjompigare av den där nya bakdelen...

annat vore de om de smackat på en redig tyskröv! :kär :kär :kär
 
Lånar Tyskens mall lite.
Sporthoj + sportig ägare = sporthojsåkare
Sporthoj + kreativ ägare = Blinger
Sporthoj + överkreativ ägare = Tysk

Killar med Tyska streetfighters använder endast fordonet till att kanalisera sin brist på självrespekt utan att egentligen veta vad dom håller på med.Detta är inget specifikt syndrom bland tyskar utan kan uppstå "worldwide" precis som Britney Spears fans.
 
twinner skrev:
Lånar Tyskens mall lite.
Sporthoj + sportig ägare = plastpåse
Sporthoj + kreativ ägare = Blinger
Sporthoj + överkreativ ägare = Übergrym Tysk

Killar med Tyska streetfighters använder endast fordonet till att kanalisera sin brist på självrespekt utan att egentligen veta vad dom håller på med.Detta är inget specifikt syndrom bland tyskar utan kan uppstå "worldwide" precis som Britney Spears fans.

Helt riktigt! :yoparty



Och dom övriga åker Twin :pannkyss
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top