vad är en sporthoj????

Min hoj är en sporthoj. Det var en riktigt tuff en 1983 iallafall..
Men den har två hjul. Plastkåpor och en relativt aggresiv körställning. Så vad hindrar mig att säga att min också är en sporthoj?
Det är ju ingen offroadare, motard, touring eller custom så..
 
Re: Hmm, mycket frånfälle då.

Swedish Viper skrev:
I så fall så är min mc en trampcykel....

Min hoj har limpa... :fakta
 

Bifogat

  • limpa.jpg
    limpa.jpg
    5.6 KB · Visningar: 498
Re: Re: Re: Re: Re: vad är en sporthoj????

gixxermf skrev:
-03:an såklart!!!! det var ingen svår ekvation!!

Mig veterligen så är inte en skruv ändrad på 03´ans gix 750, från 02´ans... :fakta

Du får nog komma med lite bättre argumentation om du vill tas på allvar i den här diskussionen... :gamlapetasmileyn

Jag tycker inte att årsmodellen spelar någon större roll, jag håller med putteliten fullständigt. Tycker t ex att en Ducati 888 från 88 - 89 är fan så mycket mer hardcore sporthoj än exempelvis en gixxer 750 från -02 ;)
 
Må nok henge meg med på de som mener at engang sportshoj alltid sportshoj. Å si at en gsxr750r fra 1986 ikke er en sportshoj, er som å si at en Ausin Healey fra 57 ikke er en sportsbil!!

Hvis sykkelen er bygd etter datidens teknologiske mål for en sportssykkel, er det en sportssykkel. Sportssykkel er jo en betegnelse på selve konseptet og grunntanken bak sykkelen. Best mulig ytelser for sportslig kjøring, dårlig passasjerkomfort og pakke muligheter.
 
John Holmes skrev:
Knåpade ihop en liten lista vi kan använda:

*Sittställningen skall vara oerhört obekväm

*Dynan bör vara gjord av mycket tunn skumplast

*Förvaringsutrymmen får under inga omständigheter finnas

*Passagerarsadel bör helst ej finnas från fabrik, borttagning av denna godtages om även bakre fotpinnar demonteras

*MC skall ha ett sådant nervöst uppträdande så den knappt går att framföra på allmän väg

*Torrkoppling krävs

*Vissa chassi och motorkomponenter skall vara tillverkade av ädlare metaller såsom titan och magnesium

*Trimningsgraden bör begränsa räckvidden till runt 200 MAX 300 mil innan motorgenomgång

*Årsmodell kvittar, en dubbel-R från 89 är mer sporthoj än en flång ny R1


*Hojen ska få dig att flina finurligt bakom det svarta visiret, alternativt flåsa av skräckblandad förtjusning! :fakta
 
Sporthoj är en maskin som är byggd för att gasa med.
Sporthoj skall alltid jämföras med jämn åriga sporthojar.

Dom åker fort i classic racing gissar på att dom skulle torka¨
av rätt många av oss vanliga gatåkare trots att vi har vassare sporthojar.

Sporthoj är en nöjes maskin för gas och kurvglada dårar.
Inget för fega kisar som inte gillar fart helt enkelt.
(själv blir jag rädd varje gång ja tittar på hastighetsmätaren
funtar på och ta bort den)

:squid
 
Tycker faktiskt att min hoj fortfarande går som sporthoj även om ballhetsfaktorn är nästintill lika med noll.

Det där med att sporthojsdefinitionen skulle vara årsbunden köper jag inte alls. I sådana fall skull den Bakker jag hade inte vara sporthoj då den var reggad som -84 men hade prestanda både motor och chassimässigt så den slår dagens rettor på fingrarna.

Det kan väl ändå inte vara toppfart/accelreation som bestämmer för i sådana fall så faller 125 hojarna bort, men en RS125 är i allra högsta grad en räser.

Hmmmmmm, svårt det här. Kan det möjligen vara så att definitionen på sporthoj är att motorcykeln på något sätt ska vara ett derrivat utav en hoj som man kan se på Eurosports RR tävlingar, motoGP, superbike och dess likar? Att den någonstans i stamträdet har en fabriksräser som anfader på ett eller annat vis.
 
En sporthoj blir inte en sporthoj förrän det sitter någon på den som kan framföra den som en sporthoj.

Sen avgör ju förstås vägen man kör på hur sporthojigt det blir.
350 km/h rakt fram är väl egentligen inte särskilt sportigt?


NEJ, XT:n är inte en sporthoj. :fakta
 
Tycker man kan sammanfatta det som en mc som är byggd för att vara så snabb som möjligt både på väg och på bana. (Asfalt båda två).

* Från 125cc och uppåt
* Hel- eller halv-kåpa.
* Maximal prestanda för sin tid och storleks-klass
* Få, helst inga bekvämlighets- eller lyx-detaljer

Nakenhojar som t. ex CB750 etc räknar jag inte som sporthojar, detta eftersom tillverkaren medvetet satt dit lite mjukare fjädring och en lite "snällare" motor.
Det är inte så jätte-svårt att se vilka som är sporthojar. Om man kollar på en gammal gsx eller likande så ser man att Suzuki knappast byggde den för att sätta några rekord med.
Utan den är gjorde för lite mer alldaglig körning.
(Lägg inte alltför stor vikt vid att jag valde cb750 och gsx som exempel)
 
Att köra min nästan 200 Kg tunga enstånka i sjuttio km/h på smal grusväg eller i trettio km/h i skog eller få till ett knäskrap på asfalt. Det är sport.
 
jag har ingen sporthoj =(

Suzuki GS 500-77 =)

men det kommer, det kommer.....å beträffande vad en sporthoj är, så är det nog en sportig hoj =)

:hej
 
Gustav1 skrev:
En sporthoj blir inte en sporthoj förrän det sitter någon på den som kan framföra den som en sporthoj.

Sen avgör ju förstås vägen man kör på hur sporthojigt det blir.
350 km/h rakt fram är väl egentligen inte särskilt sportigt?

Kan hålla med dig!!
Jag vet många RR-hojägare som ej borde få kalla sig sporthojsåkare. De är så kallade posörer som gillar att glida på stan för att impa på fjortisar
jpshakehead.gif


Sportigheten sitter i själen
tdo9.gif
 
Kul - full poäng!

John Holmes skrev:
Knåpade ihop en liten lista vi kan använda:

*Sittställningen skall vara oerhört obekväm

*Dynan bör vara gjord av mycket tunn skumplast

*Förvaringsutrymmen får under inga omständigheter finnas

*Passagerarsadel bör helst ej finnas från fabrik, borttagning av denna godtages om även bakre fotpinnar demonteras

*MC skall ha ett sådant nervöst uppträdande så den knappt går att framföra på allmän väg

*Torrkoppling krävs

*Vissa chassi och motorkomponenter skall vara tillverkade av ädlare metaller såsom titan och magnesium

*Trimningsgraden bör begränsa räckvidden till runt 200 MAX 300 mil innan motorgenomgång

*Årsmodell kvittar, en dubbel-R från 89 är mer sporthoj än en flång ny R1


Fyll gärna på med andra nödvändiga kriterier för en riktig Sporthoj.


:D :1pajas

Finns kanske mer på samma tema?
Kardan är förbjudet! , ljuddämpare är till för syns skull, e t c
 
Re: Kul - full poäng!

Busafreak skrev:
Finns kanske mer på samma tema?
Kardan är förbjudet! , ljuddämpare är till för syns skull, e t c

Givetvis!
Fyll på bara. :D
 
hmm........har inte bike gjort ngn test av gamla sporthojar mot nya?
Har för mig att FZR1000 piskade R1 och en hel bunt andra maskiner på 0-400meter. Men det är klart på den sträckan svänger det juh inte mkt, har inte alls svårt att tänka mig att en R1:a skulle klå min hoj på bana, det skiljer mkt i väghållning och vikt på 10år men jag har en sporthoj så är det.

En sporthoj ska väl ha tillhört toppskiktet i sin kubik under sin tid.
Haft dom bästa vägegenskaperna i märkets modellprogram.
Jag menar ingen skulle väl kalla en cross från -78 för en glidare, den är kanske inte ngt att piska dagens vm hojar med men nog fasen är det en crosshoj....rätta mig om jag har fel :)
 
Zeb_Macahan skrev:
Det är kul att köra cross...... vilket gör att det haltar lite.. :fakta

//jaG

fakta?? cross har väl varit sport länge eller?? supermotard är väl lite nyare men sport likaså...........
 
enligt mig är en sport hoj en som kan vara på höga varv tex 13000varv ov har plastklåpor som måste skruvas av för o se motorn..
 
tobbe viking "Jag menar ingen skulle väl kalla en cross från -78 för en glidare, den är kanske inte ngt att piska dagens vm hojar med men nog fasen är det en crosshoj....rätta mig om jag har fel "

spanade in ett test mellan en 1981 Maico 490 Mega 2 och en 2003 KTM 525SX. det var ett tag sedan jag läste det men jag har för mig att maico hängde med rätt bra, särskilt på rakorna.min tt är inte särskilt sporthoj men vad gör det när man bara vill hänga på ett bra ställe med mycket hojåkare ?.

http://www.adbmag.com/html/pages/biketest/maico.html
 
Tycker personligen att en sport hoj definieras av clipon styre och kåpa och en hoj som inte uppenbarligen är framtagen för komfort. Alltså allt fån en -83 RD 350 till en -03 ZX12R. Därmed inte sagt att andra hojtyper saknar hörglädje då många streetfighters och supermotarder slår racehojar med hästlängder i körglädje!.
 
Sporthoj bekräftad!

På en av mina hojar (nej har inte ett helt stall) står det med ganska stor text på sidan av kåpan "Supersport". Bågen ifråga är an CBX 1000 -81. Sex cylindrar, över 300 kg (utan förare!), 100 häst - men ingen förvaringsplats under dynan!

Är detta en sporthoj?

Min Busa har klocka, tre! trippmätare och visning av bensinförbrukningen (vad det nu ska vara bra för? Vore bättre om den visade bakdäcksförbrukning). Finns förvaringsutrymme längst bak men inget centralstöd. Hopplöst att få dit sidoväskor bak om man nu åker långt. Är det en sporthoj?

Tja, hade ju en "sporthoj" tidigare (då världens snabbaste seriebyggda båge när den kom, över 250 km/tim). Den hade fästen bak för surrning av packning.

Alla tre har orginal hjälmlås.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top