vad är en sporthoj????

Tillägg till tidigare utlägg:

Ett krav på en sporthoj är att man bör kunna utföra en stoppie med den.
 
Fenix skrev:
Tillägg till tidigare utlägg:

Ett krav på en sporthoj är att man bör kunna utföra en stoppie med den.


Det kan ju till och med jag göra på min hundratjufortast =p
 
*Sittställningen skall vara oerhört obekväm
Öhhh... Ducce....

*Dynan bör vara gjord av mycket tunn skumplast
Öhhh... Ducce....

*Förvaringsutrymmen får under inga omständigheter finnas
Öhhh... Ducce....

*Passagerarsadel bör helst ej finnas från fabrik, borttagning av denna godtages om även bakre fotpinnar demonteras
Öhhh... SP.... Alumjum ram som knappt håller för mig.

*MC skall ha ett sådant nervöst uppträdande så den knappt går att framföra på allmän väg
Öhhh... F*n, där sprack det...

*Torrkoppling krävs
Öhhh... Ducce.... Standard ju :)

*Vissa chassi och motorkomponenter skall vara tillverkade av ädlare metaller såsom titan och magnesium
Öhhh... Titanstakar? duger det?

*Trimningsgraden bör begränsa räckvidden till runt 200 MAX 300 mil innan motorgenomgång
Öhhh... Ducce....

*Årsmodell kvittar, en dubbel-R från 89 är mer sporthoj än en flång ny R1
1997! :)

Fyll gärna på med andra nödvändiga kriterier för en riktig Sporthoj.
 
amullo skrev:
*Sittställningen skall vara oerhört obekväm
Öhhh... Ducce....

*Dynan bör vara gjord av mycket tunn skumplast
Öhhh... Ducce....

*Förvaringsutrymmen får under inga omständigheter finnas
Öhhh... Ducce....

*Passagerarsadel bör helst ej finnas från fabrik, borttagning av denna godtages om även bakre fotpinnar demonteras
Öhhh... SP.... Alumjum ram som knappt håller för mig.

*MC skall ha ett sådant nervöst uppträdande så den knappt går att framföra på allmän väg
Öhhh... F*n, där sprack det...

*Torrkoppling krävs
Öhhh... Ducce.... Standard ju :)

*Vissa chassi och motorkomponenter skall vara tillverkade av ädlare metaller såsom titan och magnesium
Öhhh... Titanstakar? duger det?

*Trimningsgraden bör begränsa räckvidden till runt 200 MAX 300 mil innan motorgenomgång
Öhhh... Ducce....

*Årsmodell kvittar, en dubbel-R från 89 är mer sporthoj än en flång ny R1
1997! :)

Fyll gärna på med andra nödvändiga kriterier för en riktig Sporthoj.


Du måste ju kunna göra en stoppie med den ju... :fakta :D :notme
 
Ghost skrev:
Du måste ju kunna göra en stoppie med den ju... :fakta :D :notme

Eeeyyy Du vet grabben det är sånna fetingingsbromsar på den.
Brembo 320 mm gjutjärnsskivor full flytande ju, så stoppies är inga problem.

för den som kan..

jag kan inte...

för feg.. :gråta
 
amullo skrev:
Eeeyyy Du vet grabben det är sånna fetingingsbromsar på den.
Brembo 320 mm gjutjärnsskivor full flytande ju, så stoppies är inga problem.

för den som kan..

jag kan inte...

för feg.. :gråta

Se det inte som feghet, utan som ekonomiskt medveten.
 
amullo skrev:
Eeeyyy Du vet grabben det är sånna fetingingsbromsar på den.
Brembo 320 mm gjutjärnsskivor full flytande ju, så stoppies är inga problem.

för den som kan..

jag kan inte...

för feg.. :gråta


App app app inte slå sig själv på fingrarna så där.
Att vara ekonomiskt medveten (tack för frasen Fenix) &
omsorg om försäkringspremiernas nivå skall alltid sättas som prio ett. :tummenupp :D
 
Jag orka inte läsa hela tråden men...

Om en hoj är byggd för att går snabbare än andra hojer så är den en sporthoj. Spela ingen roll hur snabbt eller gamal den är eller om det är faktiskt snabbare än en annan specifik hoj.

Det är ju därför det heter sport...
 
Känns som många uttalar sig rätt galet här. Många hojar kan klassas som sporthojar. Cross, enduro osv det är ju sport. Mao sporthojar. Roadracing är sport, mao är race hojar sporthojar.
En sporthoj kan mao vara rätt mkt.

Frågan är väl snarare om en gathoj kan kallas sporthoj egentligen? Du sportar ju inte med den...

Många här rabblar upp vad som mer kan liknas vid en R-hoj... dvs det värsta värsta som finns på gata eller bana idag och deras livslängd är väl inte vidare lång...
 
CorbenDallas

Jag håller med dig om att tråden har till viss del spårat ur.
Mitt eget inlägg tex. skall läsas med en stor portion ironi.
Ktm tex leverar bara sportmotorcyklar, det står i dom papper man får med hojen,
men det gör den inte till en asfaltracer för det.

Min egen definition av "sporthoj" är väl enkelt förklarat plastraket med rejjsig framtoning för att skilja dom från sporttourers.
Ex. GSXR750 = sporthoj, GSX750F = sporttourer.
Gränsdragningen är svår eftersom hojarna utvecklas hela tiden.
Var vill du placera en ZX9:a av 1:a generationen (eller 2:a gen.)? Är det en sporthoj, sporttourer eller en sprinttourer?
Alla gamla GSXRer från mitten av -80 talet som idag anses som kult/ kultur arv hur ska dom klassas in, tekniskt sett är dom överkörda på många punkter.
Även om dom i mina ögon alltid kommer att vara sporthojar. (finns det något manligare än en gixxer 1100 från 90-92??)

Sedan kan man alltid blanda in riktiga racer hojar bara för att försvåra det hela lite till. :D


/ :sjuk
 
Håller med. Sporthoj för mig är en sportig hoj helt enkelt, dvs en cykel gjord för att köras på kurviga vägar och som inbjuder till bus. Var man sen kör den har väl inte så stor betydelse...

En sporthoj är alltid en sporthoj allt som oftast iallafall.
Ett skoj exempel är ju tex Yamaha Thunderace som var världens racer när den kom. Nåt år senare dök R1an upp och då blev helt plötsligt Thunderace en sporttouring maskin...
Det är dock fortfarande en sporthoj i mina ögon...

Samma sak gäller väl ZX9R (första generationen), tittar man på den ser den onekligen sportig ut även om den väger tungt.
Men visst måste väl en hoj kunna vara sportig utan att vara ultra extrem??
 
CorbenDallas skrev:
...Men visst måste väl en hoj kunna vara sportig utan att vara ultra extrem??


Absolut. Tittar man på T-Ace så är väl det enda som talar emot den att den inte liknar någon racerhoj.
Men det är ju fortfarande en sporthoj, med en helt egen design skild från Yammas racerhojar & det var väl det som var meningen.(?)
Kollar man på siffrorna så piskar den tillräckligt många hojar på papperet.
Var det inte den som lanserades som en 1000 kubikare i 750 ram?
Yamaha verkar ha en förkärlek till att göra dugliga "touring" hojar av sina gamla superbikehojar kolla bara på FJ1100...
Kawa GPZ900R är ju en annan hoj som har "gått över" till "touring" sidan utan att ändra en endaste skruv...

Personligen tycker jag att det är lite fascinerande att referensramarna ändras så pass mycket
att det som var race igår är touring idag.
Många är dom som blivit överaskade av dugliheten hos "touring"hojar.
Det är väl ca 10 år sedan när Jan Leek hakade på en GSXR750 i Eifelbergen utan att Suka föraren kunde haka av honom.
Det som var lite speciellt då var att Jan L åkte en BMW K75 med packväskor...

Den listan som presenterades tidigare med saker som man ska kunna göra med en sporthoj blir väldigt svårbedömd
eftersom det är väldigt många hojar som passar in i beskrivningen,
min hoj klarade dom flesta punkterna & den är gjord för grus...
Mao dagens hojar är oftast så bra att vi i alla fall inte kan utnyttja dom till fullo oavsett vilken typ av hoj man sitter på.

Men för att återgå till ämnet sporthojar för mig innebär:
Hel ev. halvkåpa
Dagens mode förespråkar ett extremt lågt kåpglas & mycket vikt på handlederna
Designad för att framföras på kurviga vägar (autobahn monster göre sig icke besvär, även om jag vill ha en...)
Sen om den ser ut som Rossis fabriksracer eller inte spelar ingen större roll.


Bara mina 10kr...
 
För mig är en sporthoj en motorcykel som man kan utöva en sport med. Alltså en rr-hoj, trail, enduro, cross mm.
 
För mig är nog en sporthoj en hoj där man måste kura ihop sig över tanken bakom den mininala rutan, så att inte fartvinden man får i bröstet i 300 knyck drar en av hojen....

Nu går ju min egen hoj inte i 300, men ingen regel utan undantag....
 
Ghost skrev:
Alla gamla GSXRer från mitten av -80 talet som idag anses som kult/ kultur arv hur ska dom klassas in, tekniskt sett är dom överkörda på många punkter.
Även om dom i mina ögon alltid kommer att vara sporthojar. (finns det något manligare än en gixxer 1100 från 90-92??)

/ :sjuk
GSXR1100 är ett blysänke, trögt chassie med gångjärn på mitten, men den duger bra till gatåkning.
 
Swedish Viper skrev:
Originally posted by John Holmes: (+ mina kommentarer)



I så fall så är min mc en trampcykel....


*Sittställningen skall vara oerhört obekväm

Nix , det är den inte.

*Dynan bör vara gjord av mycket tunn skumplast

Ganska lagom för i alla fall turer på 12 mil på en gång.

*Förvaringsutrymmen får under inga omständigheter finnas

Går att klämma in en colaburk + en chokladkaka under pass.sadeln + lite bra å ha under förarsätet.

*Passagerarsadel bör helst ej finnas från fabrik, borttagning av denna godtages om även bakre fotpinnar demonteras

Jo det finns en pass.sadel med fotpinnar

*MC skall ha ett sådant nervöst uppträdande så den knappt går att framföra på allmän väg

Det är väl mest en annan som kan bli nervös.....

*Torrkoppling krävs

Finns i min bil...

*Vissa chassi och motorkomponenter skall vara tillverkade av ädlare metaller såsom titan och magnesium

Räknas inte aluminium?

*Trimningsgraden bör begränsa räckvidden till runt 200 MAX 300 mil innan motorgenomgång

Motorgenomgång??? 2500 mil nu och tänker inte göra det på lääännngee.

*Årsmodell kvittar, en dubbel-R från 89 är mer sporthoj än en flång ny R1

R?? Jag som har S då?

:squid :p

Är verkligen en SV 650 byggd för att vara en sporthoj? :va
 
Petrus skrev:
Tycker man kan sammanfatta det..............

Håller med Petrus, det är en sporthoj.
Sen finns det sportiga hojar som cross, enduro, supermotard, streetfighters, offroad osv...
 
skulle vilja kalla eller som de så fint heter,defenjera ordet sporthoj till tvåhjuliga fordon som vill köras på ett aktivt sätt.se spelar det inte någon roll om fordonet är veteran,splirransnytt,eller om de har dubbadäck..till den klassen skulle jag inte vilja kalla glidare eller semester fordon som guldvinge... :D
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top