vad är en sporthoj????

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
vad tycker ni är en sporthoj??? har märkt att det är mycket folk här inne som klankar ner på vissa hojar och så åker dom själva på något skramlande skit som kanske kunde kallats för sporthoj för 20 år sedan!!
 
En sporthoj är en tvåhjulig maskin med en motor som är optimerad för att prestera maximalt. Själva chassit är byggt så lätt som möjligt och strömlinjeinklätt. Den är gjord för att vara så snabb som möjligt samt smidig i kurvor. Ändast till för körning på asfalt! :mattias :fakta
 
FInns det någon åldersfaktor i ditt resonemang.. en CB900 båldåre från 82 är just det, men för 20 år sen :fakta

//jaG

kajlyl skrev:
En sporthoj är en tvåhjulig maskin med en motor som är optimerad för att prestera maximalt. Själva chassit är byggt så lätt som möjligt och strömlinjeinklätt. Den är gjord för att vara så snabb som möjligt samt smidig i kurvor. Ändast till för körning på asfalt! :mattias :fakta
 
gixxermf skrev:
vad tycker ni är en sporthoj??? har märkt att det är mycket folk här inne som klankar ner på vissa hojar och så åker dom själva på något skramlande skit som kanske kunde kallats för sporthoj för 20 år sedan!!

Vid vilken åldersgräns upphör hojen att vara en sporthoj?
 
Re: Re: vad är en sporthoj????

Thundercat skrev:
Vid vilken åldersgräns upphör hojen att vara en sporthoj?
utväcklingen går ju framåt... vilket är roligast? en R1:a -03 eller en yamaha 400 xs -83 ( som var rolig på sin tid)...
 
Re: Re: vad är en sporthoj????

Thundercat skrev:
Vid vilken åldersgräns upphör hojen att vara en sporthoj?

Mycket bra fråga tycker jag.

Jag innbillar mig att sporthojs åkare (som jag inte är... ;) ) vill utnyttja maximalt av vad mmaskinen kan prestera.

Tänk er då en gammal Vincent från 60 talet.
Otroliga maskiner på sin tid.
Att göra knäskrap på den maskinen är troligen inga problem alls! Men inte i 200 som vissa kan göra på en Gixxer av modenare slag. Fast, adrenalinkicken är troligen MINST lika hör i de där 100 på Vincenten som de 200 är på Gixxen.

I mina ögon är "engång sporthoj - alltid en sporthoj".
Men det är jag det.. :1pajas
 
Re: Re: Re: vad är en sporthoj????

PutteLiten skrev:
Mycket bra fråga tycker jag.

Jag innbillar mig att sporthojs åkare (som jag inte är... ;) ) vill utnyttja maximalt av vad mmaskinen kan prestera.

Tänk er då en gammal Vincent från 60 talet.
Otroliga maskiner på sin tid.
Att göra knäskrap på den maskinen är troligen inga problem alls! Men inte i 200 som vissa kan göra på en Gixxer av modenare slag. Fast, adrenalinkicken är troligen MINST lika hör i de där 100 på Vincenten som de 200 är på Gixxen.

I mina ögon är "engång sporthoj - alltid en sporthoj".
Men det är jag det.. :1pajas

Tyvärr kan man inte säga: en gång alltid.......
Gränsen flyttas framåt hela tiden
 
Re: Re: Re: vad är en sporthoj????

gixxermf skrev:
utväcklingen går ju framåt... vilket är roligast? en R1:a -03 eller en yamaha 400 xs -83 ( som var rolig på sin tid)...

utvecklingen går ju framåt... vilket är roligast? en Suzuki GSX-r 750 -03 eller en Suzuki GSX-r 750 -02 ( som var rolig på sin tid)...
 

Bifogat

  • 2-mdr2.gif
    2-mdr2.gif
    251 bytes · Visningar: 1,673
Re: Re: Re: Re: vad är en sporthoj????

Rasorblade skrev:
Tyvärr kan man inte säga: en gång alltid.......
Gränsen flyttas framåt hela tiden

Du får nog komma med en lite bättre motivering än det där!

Det handlar om hur man Definierar "Sporthoj".

Är det hur den är byggt, eller är det vad den presterar?

I så fall kan man i princip säga att dagens 600 inte är sporthojar, finns ju hojar som är betydligt bättre än dem.
Däremot så är de byggda enligt ett sporthojs koncept och är därmed en sporthoj.Samma gäller en 20 år gammal hoj. Den är byggd efter ett sporthojs koncept, dock så är material etc bättre i dag.
 
Knåpade ihop en liten lista vi kan använda:

*Sittställningen skall vara oerhört obekväm

*Dynan bör vara gjord av mycket tunn skumplast

*Förvaringsutrymmen får under inga omständigheter finnas

*Passagerarsadel bör helst ej finnas från fabrik, borttagning av denna godtages om även bakre fotpinnar demonteras

*MC skall ha ett sådant nervöst uppträdande så den knappt går att framföra på allmän väg

*Torrkoppling krävs

*Vissa chassi och motorkomponenter skall vara tillverkade av ädlare metaller såsom titan och magnesium

*Trimningsgraden bör begränsa räckvidden till runt 200 MAX 300 mil innan motorgenomgång

*Årsmodell kvittar, en dubbel-R från 89 är mer sporthoj än en flång ny R1


Fyll gärna på med andra nödvändiga kriterier för en riktig Sporthoj.


:D :1pajas
 
Re: Re: Re: Re: vad är en sporthoj????

Thundercat skrev:
utvecklingen går ju framåt... vilket är roligast? en Suzuki GSX-r 750 -03 eller en Suzuki GSX-r 750 -02 ( som var rolig på sin tid)...

-03:an såklart!!!! det var ingen svår ekvation!!
 
Hmm, mycket frånfälle då.

Originally posted by John Holmes: (+ mina kommentarer)



I så fall så är min mc en trampcykel....


*Sittställningen skall vara oerhört obekväm

Nix , det är den inte.

*Dynan bör vara gjord av mycket tunn skumplast

Ganska lagom för i alla fall turer på 12 mil på en gång.

*Förvaringsutrymmen får under inga omständigheter finnas

Går att klämma in en colaburk + en chokladkaka under pass.sadeln + lite bra å ha under förarsätet.

*Passagerarsadel bör helst ej finnas från fabrik, borttagning av denna godtages om även bakre fotpinnar demonteras

Jo det finns en pass.sadel med fotpinnar

*MC skall ha ett sådant nervöst uppträdande så den knappt går att framföra på allmän väg

Det är väl mest en annan som kan bli nervös.....

*Torrkoppling krävs

Finns i min bil...

*Vissa chassi och motorkomponenter skall vara tillverkade av ädlare metaller såsom titan och magnesium

Räknas inte aluminium?

*Trimningsgraden bör begränsa räckvidden till runt 200 MAX 300 mil innan motorgenomgång

Motorgenomgång??? 2500 mil nu och tänker inte göra det på lääännngee.

*Årsmodell kvittar, en dubbel-R från 89 är mer sporthoj än en flång ny R1

R?? Jag som har S då?

:squid :p
 
Re: Re: Re: Re: Re: vad är en sporthoj????

gixxermf skrev:
-03:an såklart!!!! det var ingen svår ekvation!!

din -02 är den ingen sporthoj då eftersom det finns en nyare och bättre modell? Eller hur var det du menade med ditt resonemang?
 

Bifogat

  • 2-mdr2.gif
    2-mdr2.gif
    251 bytes · Visningar: 1,643
John Holmes skrev:
Knåpade ihop en liten lista vi kan använda:

*Sittställningen skall vara oerhört obekväm

*Dynan bör vara gjord av mycket tunn skumplast

*Förvaringsutrymmen får under inga omständigheter finnas

*Passagerarsadel bör helst ej finnas från fabrik, borttagning av denna godtages om även bakre fotpinnar demonteras

*MC skall ha ett sådant nervöst uppträdande så den knappt går att framföra på allmän väg

*Torrkoppling krävs

*Vissa chassi och motorkomponenter skall vara tillverkade av ädlare metaller såsom titan och magnesium

*Trimningsgraden bör begränsa räckvidden till runt 200 MAX 300 mil innan motorgenomgång

*Årsmodell kvittar, en dubbel-R från 89 är mer sporthoj än en flång ny R1


Fyll gärna på med andra nödvändiga kriterier för en riktig Sporthoj.


:D :1pajas

Jäpp jäpp....låter inte som att många hojar passar in här...förrutom min pärla då! :p
Känn er bortblåsta...
 
John Holmes skrev:
Knåpade ihop en liten lista vi kan använda:

*Sittställningen skall vara oerhört obekväm

*Dynan bör vara gjord av mycket tunn skumplast

*Förvaringsutrymmen får under inga omständigheter finnas

*Passagerarsadel bör helst ej finnas från fabrik, borttagning av denna godtages om även bakre fotpinnar demonteras

*MC skall ha ett sådant nervöst uppträdande så den knappt går att framföra på allmän väg

*Torrkoppling krävs

*Vissa chassi och motorkomponenter skall vara tillverkade av ädlare metaller såsom titan och magnesium

*Trimningsgraden bör begränsa räckvidden till runt 200 MAX 300 mil innan motorgenomgång

*Årsmodell kvittar, en dubbel-R från 89 är mer sporthoj än en flång ny R1


Fyll gärna på med andra nödvändiga kriterier för en riktig Sporthoj.


:D :1pajas
haha., det låter nästan som min gamla gixxer från -91 den var nervös kan ja säga...
 
Zeb_Macahan skrev:
FInns det någon åldersfaktor i ditt resonemang.. en CB900 båldåre från 82 är just det, men för 20 år sen :fakta

//jaG

Tja..... JAg tycker att iaf så länge de presterar bättre än dagens osporthojjar så kan de räknas som sporthojjar, efter det så går det över till veteranhoj :D
 
SPORTHOJ.COM BORDE "HETA 2 HJUL" ELLER NÅT LIKNANDE..DÅ DET ÄR HÖGST TYDLIGT ATT SÄKERT HÄLFTEN AV MEDLEMMARNA INTE KÖR EN SÅ KALLAD SPORTHOJ. :D :D :D :D :rolleyes:
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top