Vad är en sporthoj.

Olof Eriksson skrev:
Med andra ord är en motard mer en racer än en sporthoj.
Nä det vill jag inte riktigt påstå, mer ett lekfordon. Den är ju ursprungligen gjord för att köra i "skogen" men efter lite anpassning så är den ju jävligt kul (och snabb) även på asfalt.
Men jag förstår inte varför alla är så envisa med att få kalla sina hojar för sporthojar. En motard är en motard och svår att passa in i ett annat fack tycker jag.

Besserwisser skrev:
Nä det vill jag inte riktigt påstå, mer ett lekfordon. Den är ju ursprungligen gjord för att köra i "skogen" men efter lite anpassning så är den ju jävligt kul (och snabb) även på asfalt.
Men jag förstår inte varför alla är så envisa med att få kalla sina hojar för sporthojar. En motard är en motard och svår att passa in i ett annat fack tycker jag.
En motor som servas lika ofta som en äkta superbike och en cykel som är byggd standard för tävlingsbruk.

Japp det är lekfordon för skogen det :tummenupp

Olof Eriksson skrev:
En motor som servas lika ofta som en äkta superbike och en cykel som är byggd standard för tävlingsbruk.

Japp det är lekfordon för skogen det :tummenupp
Läs om läs rätt!
Den är ju ursprungligen gjord för att köra i "skogen" men efter lite anpassning så är den ju jävligt kul (och snabb) även på asfalt.
Vill du påstå att modellen inte ursprungligen kommer från Cross hojar? Att man sedan började tävla med dom gjorde att utvecklingen har gått vidare till att bli renodlade motarder.

Besserwisser skrev:
Läs om läs rätt!

Vill du påstå att modellen inte ursprungligen kommer från Cross hojar? Att man sedan började tävla med dom gjorde att utvecklingen har gått vidare till att bli renodlade motarder.

Vad jag menar är att en crosshoj knappast är ett lekfordon för skogen. Crosshojjar är bra mycket mer race än R1... Ska man jämföra vad den större delen av åkarna använder hojjen till så är en sporthoj mer en tourer än en sporthoj. Det är det jag försöker mena på :tummenupp

Jag är inte alls envis med att få kalla den sporthoj. Sporthoj är egentligen ganska mesigt jämfört med riktiga räsers. 90hk å 100kg tex, då börjar det vara fräna prylar ;)

Olof Eriksson skrev:
Vad jag menar är att en crosshoj knappast är ett lekfordon för skogen. Crosshojjar är bra mycket mer race än R1... Ska man jämföra vad den större delen av åkarna använder hojjen till så är en sporthoj mer en tourer än en sporthoj. Det är det jag försöker mena på :tummenupp

Jag är inte alls envis med att få kalla den sporthoj. Sporthoj är egentligen ganska mesigt jämfört med riktiga räsers. 90hk å 100kg tex, då börjar det vara fräna prylar ;)
Oki! då är jag med på hur du menar. Lekfordon var kanske dåligt ordval för ett tävlingsredskap :tummenupp
När det gäller 90 hk å 100kg så får du nög stort medhåll av tvåtaktsmaffian här på forumet. :hihi

Besserwisser skrev:
Jag håller inte alls med dej men alla har nog olika åsikter om vilken hoj som är sporthoj! :pannkyss
Enligt mitt sätt att se det så kan man enkelt jämföra med bilvärden, Vad är en sportbil? Ja inte fan är en folkracebil en sportbil bara för att man använder den för att tävla med! Inte heller blir Ford Focus en sportbil för att man tävlar i WTCC. En bil blir inte en sportbil för att man tävlar med den eller trimmar den så enkelt är det. Hur gammal en bil är avgör inte heller om det är en sportbil eller inte, en Porsche 911 är och kommer alltid att vara en sportbil oavsett hur gammal den är. Samtidigt så kan en SAAB 900/93 aldrig bli en sportbil oavsett hur många kjolar men skruvar på den och hur mycket den trimmas.

Vad är det då i mitt synsätt som är en sporthoj? Knappast en Speedway, isracing, trial-hoj eller ens motard. En sporthoj det är en gatanpassad RR-hoj som man prioriterat prestanda på framför komfort och massa praktiska finesser. Nu skulle jag kunna röra upp många känslor genom att rabbla massa hojar som är och inte är sporthojar i mina ögon men det undviker jag nog. :censored

Är absolut inte övertygad av din förklaring då jag ser ordet sport=tävling i ett lite större perspektiv (tror jag). Men jag kan till viss del hålla med om att gathojar som utvecklas på något sätt ur racevärlden ska kallas sporthojar. Sedan bryr jag mig inte så mycket om vad det heter, bara jag har kul, t ex skriva i denna tråd tills våren kommer.

Men visst är det härligt :banana med en tråd där ingen kan lägga fram några fakta utan bara komma med personliga åsikter...... :fyllisar mig själv inkluderad.

Fråga? Vem uppfann ordet sporthoj??? :confused: :confused: :confused:

SAOL: Sporthoj, -ar, -en; en tvåhjulig motormaskin med stark motor, låg vikt, mycket plast och med högfartprestanda. Kan uppfattas som stötande av känsliga personer. Tar sig bäst fram på asfalt enligt många. Ofta dyr att försäkra. Ses ofta i en skrikig färg med lika skrikig förare som inte kan hantera maskinen på ett fullgott sätt. (se försäkringar), vid rätt hantering och kompetens utvinns mycket nöje.

Ricken skrev:
I min åsikt så är det där inte en sporthoj...

Snarare en glidare.

vahhh? inte en sporthoj?
där har du ursprungsportisen!
helt klart en sporthoj!

mvh
The bivv

Back