Vad är en 99 R1 värd?

Har man hittat en hoj som är fräsch och uppfyller de kriterier man har samt att säljaren verkar trovärdig i det han säger så spelar inte ett par tusingar hit och dit någon större roll tycker jag.
R1 98-00 bör väl ligga mellan 30-40k beroende på skick, mil, däck, service mm.
Många ägare kan lika gärna bero på att man ändrat pga försäkringar men få ägare är naturligtvis en fördel.

Är du sugen på den och allt verkar rätt...köp:tummenupp

En sak som många inte tar med i beräkningarna är ju slitagedelarna, det gjorde inte jag heller med mina första hojar, men man lär sig!
Det ÄR ju trots allt värt en hel del att däck, bromsar, service är OK, i detta fallet är t.om gafflarna servade.

Jahapp, man får väl kanske slå till dårå....

Tack för alla tips & tankar!

Titta på andra fordons värdeminskningar för att få en bra indikation på hur det bör ligga! En 10år gammal volvo är värd ca 20-25% av ursprungsvärdet och då bör en lika gammal hoj(1000cc)ca 25-30kkr! Då ska dock slitdelar vara ok enligt mig! Däck räknar jag alltid med om jag köper hoj dvs dåliga -3000 nya= utgångspris!

25-30 för en fin R1:a straxt innan millennieskiftet? Vad skall man då pynta för en fin FZR, en påse grillchips? :D

Nu är det så att bågars värdeminskning stannar av när de når ett visst värde, och saker som slitagedelar börjar bli avgörande om man skall välja en viss båge eller inte.

Kostar en båge 40, och dyra servicar är gjorda nyligen, det sitter nya däck på den, kanske nybytta belägg och lite friska lager/renoverade dämpare, etc.
Ja, det är ju helt klart värt en extra slant, mot att tro att man "sparar" 10 lock på att köpa en gammal buske som kostar 20 att få ordning på i slutändan...

Snålheten kommer alltid bedra visheten - och det är tillgång/efterfrågan som styr, när vårsolen torkat upp vägarna så ryker nog även buskiga R1or för lite för mycket pengar... ;)

/J

Har du pengarna,köp nu.

Fixa det sista du vill ha ordning på innan säsongen och ha en klar hoj i trafik redan första soliga vårdagen,värt en del det. :)

Dålig eller riktigt dålig affär visar sig när du säljer,innan dess är det bara en affär,bra affär är få förunnat.

Henrik

25-30 för en fin R1:a straxt innan millennieskiftet? Vad skall man då pynta för en fin FZR, en påse grillchips? :D

/J

Kan kasta in lite groggvirke också...

Visst stannar priset av ju äldre den blir men sen är det ju lekmaskiner vi pratar och dom slits på ett annat sätt! En volvo kan självklart vara sliten/trött men Bengt 55 har nog inte tokplågat den och inte hoppat över den sista servicen pga av att garantin ändå gått ut...

Jag skulle nog inte köpa en äldre hoj annat än för lek men det beror också på att jag aldrig ägt en äldre hoj än -04 och det är svårare att gå neråt än uppåt! Skulle tex lätt kunna köpa en cross från början av -90 fast en lite mer aktiv åkare som kört -00 och nyare knappt ser den som körbar!

Jag blev besviken på draget i min cbr jämfört med min k5 tänk då hur det blir jämfört med en 6-7 år äldre hoj!

Att jämföra en R1:a med en volvo känns inte riktigt rätt:tungan
borde den inte jämföras med värdeminskningen på nån sportbil?:va

jag är på jakt efter en 20 år gammal sporthoj (för att få billig försäkring) det är inte lätt att hitta någon för under 20k så jag har svårt och se att en 10 år gammal R1:a bara skulle var värd runt 25k. 35-40k låter rimligt tycker jag ;)

38000kr vart jag bjuden vid inbyte till en CBR1000RR -08 av en MC-firma idag för min R1 1998.

Helt ok pris va?

Yamaha YZF-R1 , vit-röd.
Årsmodel: 1998
Regnr: XXXXXX
Besiktades i Augusti 2008 utan anmärkning vid 3700mil.
Miltalet är jag lite osäker på men mellan 3700-3900mil.(Kan inte kolla exakt eftersom den står hos min bror)
Under sommaren 2008 bytte jag till nya däck både bak och fram(Michelin PILOT POWER 2CT), bytte även drivpaketet då.
Öhlins styrdämpare. Leo Vince slipon.
Originalblinkers, originalslipon och "laglig"regplåtshållare följer givetvis med.

köpte min -00 strax före Jul för 40k, 4400mil och obesiktad men ruskigt fint skick men jag tycker inte det va dyrt. Funderade på en hornet först men dom är ju för jävla dyra i jämförelse, det är ju ändå en sjysst hoj man får för 40k.
/mvh erik

Bifogat

• CIMG3504liten.JPG
    CIMG3504liten.JPG
    79.6 KB · Visningar: 61
Att många äldre motorcyklar stannat vid 3000- 4000 mil har nog en rätt naturlig förklaring. Med åren används de allt mindre. Ibland har de stått avställda några säsonger efter att ägarna tappat intresset för sin hobby. Oftast är det väl de första ägarna som kör mest under 2-3 säsongerna innan nyhetens behag lagt sig.

Sedan finns de säkert de som skruvar mätaren tyvärr. Gäller att kolla upp objektet noga. Personligen tycker jag inte servicehistorik är oviktig där man visar att man skött oljebyten, byte av bromsvätska, slitdelar som koppling och drev etc. Är det skött är sannolikheten att man får ett bekymmerfritt ägande större även på en äldre motorcykel.

Få mil är inte enda parametern som är viktig om det inte är en samlarmotorcykel är ute efter. Samlarna drar öronen åt sig och kvar finns ett mindre antal intressenter.

köpte min -00 strax före Jul för 40k, 4400mil och obesiktad men ruskigt fint skick men jag tycker inte det va dyrt. Funderade på en hornet först men dom är ju för jävla dyra i jämförelse, det är ju ändå en sjysst hoj man får för 40k.
/mvh erik

sålänge du inte känner dig lurad så slår det inte fel.

knodden påväg att nysa? :cool:

Jag sålde en -98 för 27 förra året. Rätt sunkig dock.

Att många äldre motorcyklar stannat vid 3000- 4000 mil har nog en rätt naturlig förklaring. Med åren används de allt mindre. Ibland har de stått avställda några säsonger efter att ägarna tappat intresset för sin hobby. Oftast är det väl de första ägarna som kör mest under 2-3 säsongerna innan nyhetens behag lagt sig.

Sedan finns de säkert de som skruvar mätaren tyvärr. Gäller att kolla upp objektet noga. Personligen tycker jag inte servicehistorik är oviktig där man visar att man skött oljebyten, byte av bromsvätska, slitdelar som koppling och drev etc. Är det skött är sannolikheten att man får ett bekymmerfritt ägande större även på en äldre motorcykel.

Få mil är inte enda parametern som är viktig om det inte är en samlarmotorcykel är ute efter. Samlarna drar öronen åt sig och kvar finns ett mindre antal intressenter.

Jag tror det ligger mycket i det du säger...
Är man 20-25 år singel, nytaget kort, riktigt körsugen så rullar man många mil med en hoj per säsong såklart.
Är man 30+ som jag, haft kortet i över 10 år, familj, hus mm så blir det kanske inte mer än ett par hundra mil på en sommar.
Min R1:a har rullat 2700 mil (ärliga)....ägaren innan mig var i min ålder och samma livssituation och ägde hojjen i 4 år han körde 600 mil på den tiden.
Det spelar stor roll hur den är körd och skött, inte bara miltalet man ska stirra sig blind på.
Såg på en MC skrot att de hade en R1-00 motor till salu som gått 13000 mil inte illa:hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT