Vad är egentligen hästkrafter?

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Hej. Jag undrar vad som händer om jag ökar hästkrafterna på en motorcykel. Kommer den få högre topphastighet, orka mera i backar, få högre acceleration, osv? :) Väldigt okunnig inom det området så skulle vilja kunna hålla det simpelt. :D
 
Bästa sättet att få lite känsla för storleksordningen på hästkrafter är att försöka få upp cykeln ur diket, får du upp den har du utvecklat ca: 0,5 hk.
Hamnade du i diket hade du för många från början.
 
Stämmer bra, bättre fart, acceleration och inte minst bättre backar. Men glöm inte, sämre ekonomi och säkerhet! Lycka till, 110 hk är nog optimalt för en MC annars blir det farligt eller dyrt.. eller långsamt och trögt.
 
Bästa sättet att få lite känsla för storleksordningen på hästkrafter är att försöka få upp cykeln ur diket, får du upp den har du utvecklat ca: 0,5 hk.
Hamnade du i diket hade du för många från början.

Skrattar så jag dör :rofl :D
 
Att utföra arbetet att lyfta 75kg en meter uppåt på en sekund om jag inte minns fel, det tycker jag ger en bra bild.

Kan man göra ett knäböj på gymmet med 38kg på en halvsekund har man uppnått effekten =)
 
Last edited:
Att utföra arbetet att lyfta 75kg en meter uppåt på en sekund om jag inte minns fel, det tycker jag ger en bra bild.

Kan man göra ett knäböj på gymmet med 38kg på en halvsekund har man uppnått effekten =)
Då har du jävligt långa ben om det blir en meters höjdskillnad mellan att sitta på huk och stå upp!
 
En hästkraft definieras som 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s), (det vill säga den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund) där ett kilopond är 9,80665 newton, vilket ger att en hästkraft är 735,49875 watt.
 
Lite förenklat kan man säga att en hoj med : högt vrid/lägre antal hk = bättre acceleration/lägre toppfart ;

Fler hk/lägre vrid = mindre acceleration/högre toppfart

Finns säkert fler teorier om detta....
 
Lite förenklat kan man säga att en hoj med : högt vrid/lägre antal hk = bättre acceleration/lägre toppfart ;

Fler hk/lägre vrid = mindre acceleration/högre toppfart

Finns säkert fler teorier om detta....

Fast det där gäller ju bara om du inte har några växlar, vilket är ganska ointressant om vi pratar motorcyklar. :)
 
Lite förenklat kan man säga att en hoj med : högt vrid/lägre antal hk = bättre acceleration/lägre toppfart ;

Fler hk/lägre vrid = mindre acceleration/högre toppfart

Finns säkert fler teorier om detta....

Nej, det är inte förenklat, bara fel. Eller rättare sagt helt beroende på utväxling.


Lite förenklat så går det fortare på alla sätt om man har fler hästar.

Vridet vid en given effekt säger bara vilket rpm som krävs för att uppnå effekten.
 
det med effekten är lite svårt, min hoj nu sv1000s enligt suzuki 116hk 102nm men min förra yzf750r enligt yamaha 125hk 80nm, jag vet att det är 2 helt olika motorer men varför sån skillnad på nm kontra hk?:)
 
det med effekten är lite svårt, min hoj nu sv1000s enligt suzuki 116hk 102nm men min förra yzf750r enligt yamaha 125hk 80nm, jag vet att det är 2 helt olika motorer men varför sån skillnad på nm kontra hk?:)
Det beror lite på vilka varvtal du får ut den effekten och det vridet.

Effekt (kW) = vridmoment (Nm) * varvtal (rad/s, 2pi=1varv)
 
det med effekten är lite svårt, min hoj nu sv1000s enligt suzuki 116hk 102nm men min förra yzf750r enligt yamaha 125hk 80nm, jag vet att det är 2 helt olika motorer men varför sån skillnad på nm kontra hk?:)

Din förra hoj varvade mer, eller hur? ;)

Inte rätt siffror, bara ett exempel:

100 Nm 4000 rpm = 50 hk
100 Nm 8000 rpm = 100 hk
200 Nm 4000 rpm = 100 hk

Man brukar säga att vridmoment (Nm) = fyllnadsgraden i motorn. Det är hur mycket gas man lyckas förbränna per takt/varv. För att få mer Nm kan man antingen öka kubiken, vilket ju (oftast) gör att man kan förbränna mer. Eller så kan man optimera motorn med portning, större ventiler, kamaxlar, mappning, avgas, turbo osv. Eller både och :cdevil

Effekt (hk/kW) = hur mycket du lyckas förbränna per tidsenhet, det är detta som du känner av.

Detta är min förklaring till det hela, har hittat på en del av jämförelserna själv så något är säkert fel :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top