Vad är egentligen hästkrafter?

Självklart ;)

Menade bara att det finns starkare resonanser att utnyttja vid högre varv, därmed högre fyllnadsgrad.

Varför skulle det bli "starkare resonanser" med högre varvtal?

Det är snarare så att om man vill ha hög toppeffekt är det eftersträvansvärt att få vridkurvan att hänga kvar så högt upp i varv man kan.
 
Last edited:
Varför skulle det bli "starkare resonanser" med högre varvtal?

Det är snarare så att om man vill ha hög toppeffekt är det eftersträvansvärt att få vridkurvan att hänga kvar så högt upp i varv man kan.

Tänkte att eftersom kolven rör sig snabbare borde det bli ett större undertryck :va

Jag är inne på det Hund sa, fast tvärtom. Alltså att om man stämmer av motorn för maxvrid på 18000 rpm borde maxvridet bli större än om man optimerar motorn för 15000 rpm.

Tänker bara högt, kul att få svar på tankarna :)
 
Tänkte att eftersom kolven rör sig snabbare borde det bli ett större undertryck :va

Jag är inne på det Hund sa, fast tvärtom. Alltså att om man stämmer av motorn för maxvrid på 18000 rpm borde maxvridet bli större än om man optimerar motorn för 15000 rpm.

Tänker bara högt, kul att få svar på tankarna :)

Det brukar vara tvärtom, att det är svårare att nå hög fyllnadsgrad ju mer man varvar, så utmaningen blir då att få vridkurvan att inte dala så snabbt att det äter upp effektökningen från det höjda varvtalet.
 
Det brukar vara tvärtom, att det är svårare att nå hög fyllnadsgrad ju mer man varvar, så utmaningen blir då att få vridkurvan att inte dala så snabbt att det äter upp effektökningen från det höjda varvtalet.

Ok. Och detta är alltså p.g.a luftens tröghet? Alltså att den inte hinner röra sig/stanna 9000 ggr på en minut (18k rpm)
 
Luftens tröghet ligger även i den positiva vågskålen i detta fall.
Tack vare den samt ram-effect kan man nog betrakta insugningen som ett konstant flöde snarare än start/stopp vid höga varv.
 
HK (W eller KW) = Effekt, som får hojen att röra sig framåt.

Vrid (Nm) = En statisk enhet som inte gör någonting utan en rörelse. I samma ögonblick som rörelsen inträffar så blir resultatet en EFFEKT.

Effekten är summan av kardemumman. Vill minnas att en formel för att räkna ut HP (US term) är Vridmoment i fotpund gånger varvtalet delat med 5252.

Min förhoppning är att folk så småningom slutar använda termen "bra vrid" när dom talar om hög effekt vid lågt varvtal. Det lär dock knappast ske under min livstid men jag hoppas på det... Brukar själv säga att det är ett "bra stamp" i den, för det är så det känns :P. Stampar och vill iväg direkt :D

//Robert
 
Min förhoppning är att folk så småningom slutar använda termen "bra vrid" när dom talar om hög effekt vid lågt varvtal. Det lär dock knappast ske under min livstid men jag hoppas på det... Brukar själv säga att det är ett "bra stamp" i den, för det är så det känns :P. Stampar och vill iväg direkt :D

//Robert

Själv brukar jag säga att det är bra kräm i låga varv. Finns ju inget bra ord för det :D

HorsePower sells bikes, Torque wins races!

Det ligger sanning i det, men det beror på hur man tolkar det.

Så som 98% av befolkningen tolkar det är det skitsnack... ;)
 
Ok. Och detta är alltså p.g.a luftens tröghet? Alltså att den inte hinner röra sig/stanna 9000 ggr på en minut (18k rpm)

Jag tror (jag är inte teknolog, så jag försöker bara vara lite logisk här) att ett visst ämne brinner med en viss hastighet oavsett mängd. Åtminstone minns jag att man räknade så med sprängmedel.

Högre vrid vid högre varv skulle då kräva att man lyckades få Q bensin att brinna snabbare än vid lägre varv. Kompressionen beror vad jag förstår ingenting på varvtalet...

Som Jörgen förklarar så vore det optimala att få max vrid så högt i registret som möjligt för max toppeffekt. Eller kanske helst att maxvarv peakar en bit innan maxvarv, för att dala hyfsat lugnt. Då skulle man ju ha toppeffekt över en stor bit av varvtalsregistret (?)!

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

TS. Du vill ha mer effekt!
 
TS ställde frågan om man kunde hålla svaret enkelt å här kommer ett resonemang som besvarar det hela väldigt bra tycker jag. Gör ingen källhänvisning för då kommer vi skapa en Off Topic tråd om vem som skrivit den. Men tycker att det förklarar det hela väldigt bra:

Vridmomentet är den kraft som vrider runt motorn precis som den kraft du använder när du drar åt en skruv. En ångmaskin av kolvtyp kan därför prestera ett jättelikt vridmoment trots att motorn står stilla.

Hästkrafter är något förenklat vridmomentet gånger varvtalet - alltså det arbete motorn orkar göra på en viss tid. Därför har alla motorer med samma antal hästkrafter också samma vridmoment. Men nu kommer det viktiga: En traktormotor och en sportbilsmotor utvecklar sitt högsta vridmoment vid helt olika varvtal.

Du blir starkare ju längre ut på ett spärrskaft du tar i när en skruv ska dras åt. Därför blir också motorns vridmoment högre om man förlänger vevaxelns slaglängd. Men om du samtidigt ska behålla cylindervolymen så måste kolvdiametern minskas och då får den brinnande bensinen en mindre yta att trycka på.

Därför blir också vridmomentet det samma. Kortslagiga motorer klarar högre vartal utan att kolvhastigheten blir farlig. Därför är det också så att kortslagiga motorer oftast har sitt högsta vridmoment vid ett högre varvtal
 
Jag tror (jag är inte teknolog, så jag försöker bara vara lite logisk här) att ett visst ämne brinner med en viss hastighet oavsett mängd. Åtminstone minns jag att man räknade så med sprängmedel.

Högre vrid vid högre varv skulle då kräva att man lyckades få Q bensin att brinna snabbare än vid lägre varv. Kompressionen beror vad jag förstår ingenting på varvtalet...

Som Jörgen förklarar så vore det optimala att få max vrid så högt i registret som möjligt för max toppeffekt. Eller kanske helst att maxvarv peakar en bit innan maxvarv, för att dala hyfsat lugnt. Då skulle man ju ha toppeffekt över en stor bit av varvtalsregistret (?)!

1. Jag är inte heller teknolog, så det blir lite "snillen spekulerar" över det hela :hihi

2. Det är just det som är, det statiska kompressionsförhållandet förändras inte, men den verkliga kompressionen förändras. Det är ju just detta som är fyllnadsgraden.

Förstår din tanke, teoretiskt kan man inte varva mer än att kolvhastigheten är lika med förbränningshastigheten. Som att lägga i ettan på cykeln, trampa så snabbt man kan, och sedan försöka trampa ännu fortare. Benen hänger inte med :)

3. Trött? :hihi
 
*SNIPP*
Därför har alla motorer med samma antal hästkrafter också samma vridmoment.
*SNIPP* [/I]

Yes; du förklarar bra!
Men ovanstående är inte sant om du inte menar vid ett och samma varvtal.
 
Last edited:
1. Min gissning på 30k rpm var tydligen ganska så exakt enligt länken ovan.

2. Jag tror att han menar motorer med samma kubik, som i F1 ;) Tror inte man får igenom en 10L motor där.

Jo men det rör sig fortfarande om en obefintlig massa i rörelse i jämförelse med en fullstor motor. Men den dagen vanliga bilars motorer ylar på i 30k rpm och håller i all evighet kommer iaf jag inte att klaga :yoparty


Nä, om det var specifikt för F1 motorer så var det nog en no brainer, det finns juh en anledning till varför dom varvar så :rolleyes:
 
Hondas femcylindriga 125-racer *ryser* varvade väl en bit över 20 000?
En akustisk bomb...
Deras tekniker måste ha varit både duktiga och före sin tid.
 
Det enda motorn producerar är vridmoment, resten är beräkningar på det.

Neeej, vad är det för strunt. En tjock tysk som sitter still på en trampolin utvecklar ett djävla vridmoment, men ingen som helst effekt. Effekten är, precis som någon skrev tidigare, produkten av vridmoment och rotationshastighet.
 
Last edited:
Nej, det är inte förenklat, bara fel. Eller rättare sagt helt beroende på utväxling.


Lite förenklat så går det fortare på alla sätt om man har fler hästar.

Vridet vid en given effekt säger bara vilket rpm som krävs för att uppnå effekten.

Okej, så var det med det. Tror ändå att det ligger nåt i mitt påstående. Men det får stå för mig :)
 
Lite förenklat kan man säga att en hoj med : högt vrid/lägre antal hk = bättre acceleration/lägre toppfart ;

Fler hk/lägre vrid = mindre acceleration/högre toppfart

Finns säkert fler teorier om detta....
Det där stämmer inte alls. En 600cc sporthoj med endast 65nm i vrid accelererar ifrån många mycket vridstarkare hojar. Kolla exempelvis på alla glidare. Ofta väldigt bra vrid/vikt-förhållande, men ändå superslöa. De enda glidarna som går bra är de med hög effekt (V-Rod, M1800R osv). Nä, Effekt är det som gäller för hög toppfart och bra acceleration.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top