K-Micke
Ny medlem
G W Bush lär ha sagt: "I didn't know that in Spain they speak Mexican." 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ft skrev:Läste en intressant synpunkt häromveckan.
Säger man "Shakespeare, vem är det?" så anses man vara en idiot.
Däremot är det accepterat, och nästan lite status i många kretsar, att högljutt förklara att man inte förstår sig på matematik eller att man inte vet vad en förgasare är.
Är det konstigt att unga inte väljer tekniska utbildningar? Är det konstigt att Sveriges förmåga att hävda sig internationellt avtar... förutom vad gäller att producera eurodiscohits tio år efter sin tid (äntligen!) eller dokusåpekoncept.
Det var en invandrartjej som skrev om det, minns inte om det var samma inlägg eller ett annat. Hon förvånades i alla fall av att det är så och hävdade att i hennes hemland, tror det var Iran, så betraktades man som en idiot om man erkände sig inte förstå sig på eller ens vara intresserad av t ex matematik.
Varför har det blivit som det är här i Sverige? Varför har allmänbildning blivit detsamma som politik, populärkultur, årtalshistoria och vem som vann fotbolls-EM 1972?
Gustav1 skrev:Allmänbildning är nog att veta vad allmänbildning är.
KawaChris skrev:när det inte finns någon koppling mellan kompetens och ställning i samhället så blir folket maktlös och det är precis så dom (tm) vill ha det.
Nu tror jag att du blandar ihop allmänbildning med allmän bildning.valmers skrev:Att stava åt helvete och särskriva verkar ingå i svensk allmänbildning.
Ja, det är en karaktär för andfåglar. Glöm aldrig det.ktmjacke skrev:Har änder simfötter?
Näää,dom har simhud mellan tårna,men jag har fan aldrig sett en and med simföttermb skrev:Ja, det är en karaktär för andfåglar. Glöm aldrig det.
Där lurade du in mig på ordekvilibristikens mörka villovägarktmjacke skrev:Näää,dom har simhud mellan tårna,men jag har fan aldrig sett en and med simfötter![]()
![]()
He he! Cheap trick.mb skrev:Där lurade du in mig på ordekvilibristikens mörka villovägar![]()
Måsste kålla i ord lisstanvalmers skrev:Många på SH "andvänder" något. Vad innebär det? Borde finnas någon ornitologisk förklaring.
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |