Vad är egentligen allmänbildning?

Allmänbildning

all`mänbildning subst. ~en
ORDLED: all-män--bild-ning-en
• önskvärd mängd kunskaper i skilda viktiga ämnen ofta med viss tonvikt på humaniora: det hör till ~en att ha läst Strindberg
BET.NYANS: god spridning av kunskaper hos viss person: hans ~ var bristfällig
HIST.: sedan 1833

ft skrev:
Läste en intressant synpunkt häromveckan.

Säger man "Shakespeare, vem är det?" så anses man vara en idiot.

Däremot är det accepterat, och nästan lite status i många kretsar, att högljutt förklara att man inte förstår sig på matematik eller att man inte vet vad en förgasare är.

Är det konstigt att unga inte väljer tekniska utbildningar? Är det konstigt att Sveriges förmåga att hävda sig internationellt avtar... förutom vad gäller att producera eurodiscohits tio år efter sin tid (äntligen!) eller dokusåpekoncept.

Det var en invandrartjej som skrev om det, minns inte om det var samma inlägg eller ett annat. Hon förvånades i alla fall av att det är så och hävdade att i hennes hemland, tror det var Iran, så betraktades man som en idiot om man erkände sig inte förstå sig på eller ens vara intresserad av t ex matematik.

Varför har det blivit som det är här i Sverige? Varför har allmänbildning blivit detsamma som politik, populärkultur, årtalshistoria och vem som vann fotbolls-EM 1972?

Intelligens och kompetens värderas inte i Sverige för att om man värdesatte dessa saker så skulle hela samhällets maktstruktur hotas. Politiker skulle få sparken på löpande band och detsamma gäller i företagen, dom skulle få ändra på det mesta. Enligt mig så handlar det i grunden om makt, när det inte finns någon koppling mellan kompetens och ställning i samhället så blir folket maktlös och det är precis så dom (tm) vill ha det.

För övrigt så tycker jag att Ulf Nillsons krönika var som vanligt bra idag.
http://expressen.se/index.jsp?a=229609

Jag kan inte allting om någonting, men jag kan någonting och allting. :tummenupp

KawaChris skrev:
när det inte finns någon koppling mellan kompetens och ställning i samhället så blir folket maktlös och det är precis så dom (tm) vill ha det.

Intressant observation där. Om man lyckas koppla isär kompetens och ställning så blir ställning något som går i arv, inte mellan släktingar men väl inom samma kretsar. Eller kanske tvärtom, om ställning blir något som går i arv inom samma kretsar frikopplas den från kompetens?

Det som kommer upp bl.a. på nätet när man söker på allmänbildning är ju kända konstnärer, förkorningar på saker å ting, stavning, geografi, religion o.s.v
Jag tycker väl att bara för man inte är intresserad och därav inte kunnig inom somliga ämnen, så behöver man inte sakna allmänbildning..
Historia, religion, geografi och matte var aldrig mina starkaste ämnen,
(även om matten alltid varit sämst). Däremot allt det andra.

Att kunna stava och prata på fler språk än svenska, det är ju roligt och ANVÄNDBART.Därför anser jag det som en bra allmänbildning, om man nu kan kalla det för det, för alla KAN faktiskt inte tala fler språk än ett.. :va

Att kunna de där med pytagoras.. det känns som mindre användbart, åtminstone för mig själv..

nu har jag snurrat till det :3freak

Blir du stormästare i jeopardy och slår alla du känner i TP varje gång så kan du se dig som allmänbildad.

Allmänbildning är egentligen ett konstruerat svenskt ord. Kommer från början från Engelskans "all men building". Med andra ord kan man översätta allmänbildning med pissoar!

Att stava åt helvete och särskriva verkar ingå i svensk allmänbildning.

valmers skrev:
Att stava åt helvete och särskriva verkar ingå i svensk allmänbildning.
Nu tror jag att du blandar ihop allmänbildning med allmän bildning.

mb skrev:
Ja, det är en karaktär för andfåglar. Glöm aldrig det.
Näää,dom har simhud mellan tårna,men jag har fan aldrig sett en and med simfötter :tungan :hihi

ktmjacke skrev:
Näää,dom har simhud mellan tårna,men jag har fan aldrig sett en and med simfötter :tungan :hihi
Där lurade du in mig på ordekvilibristikens mörka villovägar :huvet

Ibland undrar man hur ett visst ord blev "påkommet" egentligen.Om jag gick runt o strosade o hittade en grönsak/rotfrukt som ingen annan tidigare hittat.Så skulle jag tänka på dess form eller färg eller nåt annat logiskt när jag döpte den.Så då undrar man ju hur den person som hittade en palsternacka tänkte när han hittade den? :confused:

Många på SH "andvänder" något. Vad innebär det? Borde finnas någon ornitologisk förklaring.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna