Vad är din utbuldningsnivå?

Vilken är din utbildningsnivå?

• Antal röstningar
    0
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
Vad är din utbildningsnivå?

Appropå en tråd där någon hävdade att de flesta hoj-åkare är lågutbildade och fattiga, så kom jag att undra hur står det till med utbildningsnivån?

Last edited:
röstade gymansie-nivå men då jag gick natur så är det inget som man klarar sig på så det är väll tänkt att det ska bli fortsatt studier framöver, är bara 20år så jag har jag behöver ju inte stressa supermycket ;)

johan.simonsson skrev:
Appropå en tråd där någon hävdade att de flesta hoj-åkare är lågutbildade och fattiga, så kom jag att undra hur står det till med utbildningsnivån?

.....Att betala av en hoj och dessutom ha råd med försäkring är knappast något som alla har råd med... Jag tror snarare tvärtom... Att SH-förare i snitt tjänar mer än genomsnittet och ofta har en högre utbildning bakom detta..

Är det i så fall inte bättre att göra en anonym poll om hur hög inkomst SH-
förare har?

korvgubbe skrev:
.....Att betala av en hoj och dessutom ha råd med försäkring är knappast något som alla har råd med... Jag tror snarare tvärtom... Att SH-förare i snitt tjänar mer än genomsnittet och ofta har en högre utbildning bakom detta..

Man behöver inte ha nån fet utbildning för att kunna tjäna storkovan :7peta
Det räcker med att vara cool som jag bara :)

Headbanger skrev:
Man behöver inte ha nån fet utbildning för att kunna tjäna storkovan :7peta
Det räcker med att vara cool som jag bara :)

Notera ordet "ofta"!
....för oss nördar krävs en utbildning för att få slipsnissarna att öppna plånboken!

Det är väl i de flesta fall knappast någon avgörande skillnad i lön mellan exempelvis en hantverkare och någon som gått i skola i 18år.

De flesta dödliga har råd med hoj + försäkring, det behövs inga otroliga superlöner för det direkt.

Tysken skrev:
Det är väl i de flesta fall knappast någon avgörande skillnad i lön mellan exempelvis en hantverkare och någon som gått i skola i 18år.

Det är på det stora taget en markant skillnad mellan akademikerlöner och icke akademikerlöner...

Den av mina kompisar som tjänar absolut mest klarade med nöd och näppe gymnasiet så självfallet finns det undantag som bekräftar regeln.,.

Ska man bara utbilda sig för att få högre lön? Är det ingen här som går t.ex. RR-kurser eller nåt?

Utbildning ska framförallt vara kul....

/ Civ. Ing.

Gick Fordonsteknisk i Gymnasiet, läste ett extra år fordonselektronik, sedan läste jag in 4-årig teknisk (inr. energiteknik) innan jag tröttnade på skola och tog jobb som bilmek.

Är nu egenföretagare (driver bilverkstad) där jag använder kunskaperna från teknisk linje dagligen. Jag har aldrig ångrat att jag läste in de där åren.

pilsner

njelger skrev:
Ska man bara utbilda sig för att få högre lön?.

Jag vet inte om du kan läsa ut det någonstans i det som skrivits... :va
Jag pluggade för att få ett stimulerande och självständigt jobb där jag får tänka själv... Lönen är ett plus i kanten.

korvgubbe skrev:

Möjligt att SH-åkare tjänar mer i genomsnitt, men jag tror personligen att det till största delen handlar om prioriteringar.

Kevorkian skrev:
Möjligt att SH-åkare tjänar mer i genomsnitt, men jag tror personligen att det till största delen handlar om prioriteringar.

Absolut, visst handlar det om prioriteringar men kostnaden för en hoj överstiger ofta vad en låginkomsttagare har att röra sig med varje månad... Men varför inte göra en poll?!

korvgubbe skrev:
Det är på det stora taget en markant skillnad mellan akademikerlöner och icke akademikerlöner...

Jag har ingen större insyn i akademikers löner men jag har svårt att tänka mig någon markant skillnad på flera tiotusentals kronor i plånboken varje månad jämfört med en fullbetald rörmokare t.ex.

Det är ju dock andra fördelar med att ha en gedigen utbildning. Valmöjlighet, arbetsmiljö, en kropp som håller hela livet och tusen andra saker.

korvgubbe skrev:

Den av mina kompisar som tjänar absolut mest klarade med nöd och näppe gymnasiet så självfallet finns det undantag som bekräftar regeln.,.

jo, så är det ju... och som den akademiker jag är och med på tok för många poäng statistik innanför pannbenet så kan jag ju inte hindra mig från att leka med just siffrorna.

I ett stort svenskt fackförbund är snittlönen ca 31.000 kr/månad. Samtliga som är medlemmar har minst 4 år högskola/universitet i kroppen.

Ett annat förbund har medlemmar som i snitt har 11 års utbildning, grundskola och gymnasium inräknat och runt 7 månaders "yrkesförberedande utbildning". Snittlönen i denna yrkesgrupp är f.n. ca 23.000 kr/månad.

I båda fallen är det grundlön som har redovisats och alla ob-tillägg och liknande är städat.

Det första förbundet har idag en arbetslöshet bland sina medlemmar på runt 4%. Det andra har en öppen arbetslöshet bland denna yrkeskategori på runt 0.7%.

Om man nu börjar räkna lite statistik så får man fram att "hantverkarna", utslaget över hela populationen, har en snittlön på strax under 23.000 kr.

Akademikerna har en snittlön på 27.000 kr om man slår ut det över hela populationen. De senare betalar också ut rent sjuka summor pengar i A-kassa till sina medlemmar... något som återspeglas i medlemsavgifterna.

Hantverkarna har i snitt 200 kr/månad i studieskulder.

Akademikerna 1200 kr/månad.

Hantverkarna betalar 50 kr/månad i fackavgift och 50 kr i a-kasseavgift.

Akademikerna runt 300 kr i fackavgift och a-kassa.

Sådär kan man hålla på och trolla med siffror hur länge som helst.

Kontentan är att man bör kika på helheten, hur mycket har jag kvar i plånboken när alla kostnader för min utbildning o.dyl. är betalda.

Om man räknar så så tjänar min lillebror ca 700 kr mer i månaden än vad jag gör, trots att jag har 5 år mer utbildning och bra mycket högre bruttolön...

Sedan har jag ju inte räknat in att brorsan tjänade pengar i 3 år innan jag ens började dra in stålar. Jag kommer att komma ikapp honom i total inkomst någon gång runt 2015-2016 med dagens löner...

Vill man tjäna pengar här i Sverige, så har man valt fel land... Jag tänker plugga det mesta här, men söka jobb utomlands...

Själv har jag pluggat
kandidatexamen elektroing. 3år
magister datorsystemteknik. 1.5 år
doktorand 3 år (har tagit min Lic-examen), bara 2 år kvar. :)

kolla in http://www2.hh.se/staff/saag/ för en lista på mina meriter...

Om ngn vill ha min Lic-avhandling så PM:a så skickar jag. :)

Nästan alla har väl högskoleutbildning idag, men det beror ju på åldern såklart.

Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!