Vad är detta?

Zattam

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Honda CBF600SA
När jag satte i batteriet i söndags så fräste och gnistrade det lite när jag anslöt minuspolen. Sen såg jag hur tråden som går mellan de två skruvarna på bild 1 liksom smälte och gick av. Sen var naturligtvis hojen död, ingen reaktion när man slår på tändningen.

Min första tanke var att jag vänt polerna fel, tror inte det dock, men blev osäker när det nu gick åt skogen. Plockade ur prylen som verkar vara felkällan. Tändkablarna går från den till batteriet så jag antar att det är tändmodulen eller liknande. Nån som har bättre svar, och kanske tips? Säkringarna är hela, ialla fall de som sitter uppe vid styret.

Honda CBX 750 F -84.

Bifogat

• Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    6.5 KB · Visningar: 137
  • Bild2.jpg
    Bild2.jpg
    6.5 KB · Visningar: 137
Suddiga bilder men..
Av det två jättegrova anslutningarna att döma skulle det kunna vara ett startmotorrelä.. :va

Ett tips uppsnappat i apriliatråden är att lägga en skruvmejsel över reläet tills du fixat ett nytt/lagat..

Nu har ja inget sånt i min så det är inget jag har provat själv!

Jepp, det är startreläet, tråden som brunnit av är en 30A säkring. Den borde inte kunna brinna av utan att du tryckt på startknappen OCH att där är kortslutning i/vid startmotorn. Möjligen om reläet är kass annars fattar jag inte vad som hänt. Jag har ett sånt från en CBX750, ge mig ett bud om du kommer fram till att reläet är kass.
Plusen från batteriet ska gå till den ena stora skruven och den andra går till startmotorn
EDIT: Tror jag har en startmotor liggande oxå
Det kan faktisk va så att säkringen inte säkrar av startmotorn utan nått annat (jag har inget schema) då kan den gå av om du kopplade plusen fel.

Last edited:
jojje1963 skrev:
Jepp, det är startreläet, tråden som brunnit av är en 30A säkring. Den borde inte kunna brinna av utan att du tryckt på startknappen OCH att där är kortslutning i/vid startmotorn. Möjligen om reläet är kass annars fattar jag inte vad som hänt. Jag har ett sånt från en CBX750, ge mig ett bud om du kommer fram till att reläet är kass.
Plusen från batteriet ska gå till den ena stora skruven och den andra går till startmotorn
EDIT: Tror jag har en startmotor liggande oxå
Det kan faktisk va så att säkringen inte säkrar av startmotorn utan nått annat (jag har inget schema) då kan den gå av om du kopplade plusen fel.

Okej, då tror jag att jag vända polerna fel när jag satte i batteriet, jag satte kabeln från startreläet till minuspolen. Klantigt. Jag noterade aldrig åt vilket håll batteriet satt när jag tog ur det i höstas, så jag satte i det med "framsidan" utåt (den sida med märkning för syranivå och +/- märkning). Så blev det med den premiärturen ;)

Om jag kan konstatera att reläet är kass, så köper jag gärna ditt. Vad det borde kosta har jag ingen aning om. 200 kr?

Ett spontant tips är att plocka av sadel, tank och kåpor för att söka efter fler ställen det kan ha brunnit på. Anars är det risk att det blir mer problem. Byt kabeln som brunnit av.

pilsner

Då är nog reläet helt, byt säkringen och kolla alla kablar som sagt.
Annars låter 200:- ok för min del.

Tack för hjälpen allihop, nu funkar det.

Jag kollade alla kablar (så gott det gick) och hittade ingen som verkade bränd eller skadad. Sen köpte jag en ny säkring, satte tillbaka reläet och kopplade in batteriet, rättvänt den här gången. Testade tändningen och japp, den fungerade i alla fall.

Sen på med soppakranen, ett djupt andetag och tryck på starten. Startmotorn drog runt några varv, motorn tände lite halvhjärtat och dog. Ett nytt försök, ett till och på fjärde försöket drog motorn igång, gick lite ojämt i början, sen bättre och bättre. Inte illa med tanke på att den har stått i ett halvår.

Drog ner till Statoil och kollade lufttrycket, sen blev det en 12-mils runda. Nu är jag tillbaka hemma, frusen men glad.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D