Vad är detta, spricka runt hela däcket

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Upptäckte detta nu, känns inte ut att det ska se ut så här eller? Är en längsgående spricka ganka rakt lite åt vänster sida hela vägen runt däcket, svårt att säga hur djup den är men man kan i alla fall dra isär sprickan så den vidgas något med naglarna.

Däcket har gått ganska exakt 170 mil och inte varit utsatt för kyla utan hojen förvaras i varmgarage.

Förstår inte hur man skulle lyckas få en sån skada som ser ut så här då man kör.

Tänkte ringa Dexon på måndag där jag köpt däcket men vore intressant att höra vad ni säger.

20230715_101203.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Upptäckte detta nu, känns inte ut att det ska se ut så här eller? Är en längsgående spricka ganka rakt lite åt vänster sida hela vägen runt däcket, svårt att säga hur djup den är men man kan i alla fall dra isär sprickan så den vidgas något med naglarna.

Däcket har gått ganska exakt 170 mil och inte varit utsatt för kyla utan hojen förvaras i varmgarage.

Förstår inte hur man skulle lyckas få en sån skada som ser ut så här då man kör.

Tänkte ringa Dexon på måndag där jag köpt däcket men vore intressant att höra vad ni säger.

View attachment 486823
Gick ner och kollade.
3/3 michelin bakdäck har denna linje.
Pilot power 3
Pilot road 2
Road 5.
Har sett den på varje (bak)däck jag konsumerat, tror jag.

Nån form av slitmarkering eller pga något moment i tillverkningsprocessen, gissar jag.

Du har nog bara inte tänkt på att den finns. Ser normalt ut iaf.

Vad är det för däck? (Jag tror jag vet men vill inte tappa ansiktet.)

Edit;

Det var bakdäcken ovan.

1/3 framdäck har linjen.
Pirelli Angel ST - ingen linje
Pirelli Angel GT - ingen linje
Michelin Road 2 - guess what, linje!
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Metzeler M9 - ingen linje. Skummade igenom ett par videos på tuben men hittar inget som förklarar linjen. En formdelning i verktyget borde skapa skägg inte linjer. Intressant......
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Upptäckte detta nu, känns inte ut att det ska se ut så här eller? Är en längsgående spricka ganka rakt lite åt vänster sida hela vägen runt däcket, svårt att säga hur djup den är men man kan i alla fall dra isär sprickan så den vidgas något med naglarna.

Däcket har gått ganska exakt 170 mil och inte varit utsatt för kyla utan hojen förvaras i varmgarage.

Förstår inte hur man skulle lyckas få en sån skada som ser ut så här då man kör.

Tänkte ringa Dexon på måndag där jag köpt däcket men vore intressant att höra vad ni säger.

View attachment 486823
Helt "normalt". Finns lite tidigare info om detta. Tyvärr hittar jag inte igen det nu i skrivande stund. Någon hade frågat Michelin om detta. Googla på ?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Metzeler M9 - ingen linje. Skummade igenom ett par videos på tuben men hittar inget som förklarar linjen. En formdelning i verktyget borde skapa skägg inte linjer. Intressant......
Vet att jag blev brydd när jag först såg den för flera år sen. Sen jag fick klart för mig att det var normalt har jag inte brytt mig.
Kanske är nån michelingrej. Kört mycket annat senaste åren.

Att den inte ligger i mitten gör ju att man tycker det ser suspekt ut.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Skarv markeringen imellan formarna vid gjutning av däcket slitbana på stommen.

Se från minut 8 för att förstå.

Jag tittade också på den filmen och då tänkte jag att skarven borde bli "skägg" på däcket istället för ett spår
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns säkert olika sorts enklaver/matriser beroende på vad typ av däck.. Däck som har olika compound i slitage ytan har ganska säkert en annan typ av upplägg för att få rätt compound på rätt ställe för fästes skull..

Däcket i filmen är väll en singel compound som inte är så noga med iomed att dom hävde i plast förpackningar och plastpåsar i blandningen, säckert inte för världsmarknaden.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Är med stor sannolikhet en "vällfog" som bildas när gummit flyter ihop men inte fullständigt. Kan bli lite slumpartat och skiljer sig från partlinjer att de ofta är svagt vågiga och saknar skägg.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det finns säkert olika sorts enklaver/matriser beroende på vad typ av däck.. Däck som har olika compound i slitage ytan har ganska säkert en annan typ av upplägg för att få rätt compound på rätt ställe för fästes skull..

Däcket i filmen är väll en singel compound som inte är så noga med iomed att dom hävde i plast förpackningar och plastpåsar i blandningen, säckert inte för världsmarknaden.
Haha, ja, tänkte också på det där med att inpackning och påsar av plast fick följa med i gummimixen. Kändes inte helt förtroendeingivande för shinko-däck…
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, det låter ju ut bra att det inte är nåt att bry sig om och skönt att slippa böja med att kränga av ett nästan nytt däck. Troligtvis har jag inte sett eller tänkt på skarven tidigare då däcket var "svart och rent" skarven har nog kommit fram nu så den syns bättre.

Däcket är just ett Michelin, ett Road Classic. Trodde jag skrivit detta men ser att jag missade det. Kommer dock inte ihåg att det var nån sån där längsgående spricka på det Pilot Road däcket jag hade innan, tycker att det borde jag sett.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Okej, det låter ju ut bra att det inte är nåt att bry sig om och skönt att slippa böja med att kränga av ett nästan nytt däck. Troligtvis har jag inte sett eller tänkt på skarven tidigare då däcket var "svart och rent" skarven har nog kommit fram nu så den syns bättre.

Däcket är just ett Michelin, ett Road Classic. Trodde jag skrivit detta men ser att jag missade det. Kommer dock inte ihåg att det var nån sån där längsgående spricka på det Pilot Road däcket jag hade innan, tycker att det borde jag sett.
På road 2 framdäcket är det trådrakt och nästan centrerat. Bakdäcket ett svagt vågmönster, nästan centrerat.
Vet att något haft ett zig zagmönster, 4-5 cm innan "knyck".

Kort sagt, inget som uppkommer slumpmässigt.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top