Vad är detta för symbol?

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
Någon som känner igen denna och vet vad den betyder?

kors.JPG

Ja... den blev ju fin! Har den någon rasistisk koppling?

Odal-runan.
Symboliserade givetvis bokstaven O.
Allt får väl en rasistisk koppling om en Naaaazi har det på sig eller nått..... :kocko

Det är tecknet för den gamla forntida spädkråkan. Ett på den tiden mycket sällsynt flockdjur som mestandels levde på gamal flens.

Hmmm... den är alltså inte rasistisk egentligen? Är det någon skillnad om den har de två extra sträcken nertill? (den på länken har ju inte de sträcken)

Odalrunan
Odalrunan är den sista bokstaven i det germanska runalfabetet och är en av de allra viktigaste och mest spridda symbolerna i den nazistiska rörelsen. Odal är en äldre beteckning för full äganderätt, alltså detsamma som så kallad odaljord. Odaljorden brukades av en oberoende bonde, en så kallad odalbonde eller odalman, som ägde sin jord med full äganderätt. Nazisterna använde odalrunan som symbol för det tyska uttrycket "Blot und Boden" (Blod och Jord), alltså tron på att människorna och jorden de befolkar har ett själsligt samband.
http://www.historiska.se/vittoljud/art_vitmakt/18_vitmakt.html

En annan runa som ofta användes av nazisterna var odalrunan. Den symboliserade bland annat Centralbyrån för Ras och Bosättning. Bland nynazistiska grupper är odalrunan en av de vanligast förekommande symbolerna.
http://www.jkpglm.se/Utstallningar/Runor/missbruk.htm

Odalrunan
I det fornnordiska runalfabetet hade varje runa ett namn. Det sista runtecknet i den äldsta 24-typiga runraden - ett O- kallas odal, och det används gärna av nazister och rasister idag. En förklaring kan vara, att odalen var ett mycket centralt fornnordiskt begrepp. En man identifierade sig med sin odal - dvs. med den jord och de rättigheter som han fått i arv av sina förfäder. Odalen stod för långvarig närvaro och rättmätigt innehav av land.
http://www.historiskamuseet.se/vittoljud/art_demokrati/05_demokrati.html

gladh

Tungt missbruk av våra förfäders skrifttecken!! :fatta!

altså vem fan ritade den där?

första experimentet med telekinesiskt paint vi ser eller vad ?, artisten kan ju inte hålla en mus stadigt iallfall.. :rolleyes:

sven666 skrev:
altså vem fan ritade den där?

första experimentet med telekinesiskt paint vi ser eller vad ?, artisten kan ju inte hålla en mus stadigt iallfall.. :rolleyes:

Hehe.. det är jag som gjort den i paint! :banana Det tog ca 20 sekunder från att jag öppnade programmet tills att jag sparade den! Jag tror att jag ska skriva ut den och hänga den mellan min Picasso och min Monet... :hihi

xtreme skrev:
Hehe.. det är jag som gjort den i paint! :banana Det tog ca 20 sekunder från att jag öppnade programmet tills att jag sparade den! Jag tror att jag ska skriva ut den och hänga den mellan min Picasso och min Monet... :hihi

Frågan jag ställer mig är varför du undrar om symbolen har nazistisk koppling?

gladh

gladh skrev:
Frågan jag ställer mig är varför du undrar om symbolen har nazistisk koppling?

gladh

Äldsta grabben hade gjort en sådan i träslöjden (i tenn).... och jag tyckte mig känna igen den! Fattar inte att lärarna tillåter sådant! Dom borde ju ha utbildning i vad man får och inte får.

xtreme skrev:
Äldsta grabben hade gjort en sådan i träslöjden (i tenn).... och jag tyckte mig känna igen den! Fattar inte att lärarna tillåter sådant! Dom borde ju ha utbildning i vad man får och inte får.

Den är ju inte olaglig, men den utnyttjas av "vit makt" rörelser felaktigt! Smutskastas alltså. Hakkorset var ju solens goda tecken förre 1933 och dyrkades över hela världen tills en sjuk man "lånade" det.

xtreme skrev:

Odalrunan används även inom Newagerörelsen och står då för

"...harmoni med omgivningen, familjen och sig själv. Kunskapen av att kunna njut av gemenskapen med vänner och familj. Den representerar tryggheten i det välkända och traditionella..."

Men du kanske borde ta ett snack med din son för att kolla av varför han väljer att snida gamla runtecken.
Lycka till.

gladh

Henkka skrev:
Den är ju inte olaglig, men den utnyttjas av "vit makt" rörelser felaktigt! Smutskastas alltså. Hakkorset var ju solens goda tecken förre 1933 och dyrkades över hela världen tills en sjuk man "lånade" det.

och spegelvände den.

gladh

gladh skrev:
och spegelvände den.

gladh

Detaljer, detaljer... :tungan

En sak jag har undrat över, varför blir man kallad rasist för att man gillar sitt lands traditioner och seder och känner en stolthet inför vad Sverige står för (demokrati, frihet mm), men ändå inte tycker något illa om invandrare som "massa" (Individer kan ju alltid vara idioter varifrån de än kommer)?? :va

Exempel taget från mitt dagliga liv...

Henkka skrev:
Detaljer, detaljer... :tungan

En sak jag har undrat över, varför blir man kallad rasist för att man gillar sitt lands traditioner och seder och känner en stolthet inför vad Sverige står för (demokrati, frihet mm), men ändå inte tycker något illa om invandrare som "massa" (Individer kan ju alltid vara idioter varifrån de än kommer)?? :va

Exempel taget från mitt dagliga liv...

För att skrapar man på nationalromantiker kommer det ofta fram nåt krystat resonemang om att "jag är ju inte rasist, men.....". Vikingarock och andra fina omskrivningar döljer ju oftast inte mycket mer än en liten nasse.

Men visst, alla sätt att ta tillbaka flaggan från smånassarna är ju ett fall framåt.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back