vad är detta för strypning i fuggen??

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
VV:s uppgifter

MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT. URSPRUNGLIG
EFFEKT 79 KW (107 HK) SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I FÖRGASARE
MOTOREFFEKTEN SÄNKT FRÅN 74 KW GENOM BEGRÄNSNING I INSUG

på mitt försäkringspapper står det 74 kw.
men vad för strypning kan det vara i förgasarn?
nån som har erfarenhet av detta??

//Robin

Antagligen är den bara reggad som strypt fast den har full effekt. I annat fall så sitter det "strypbrickor" i insuget.

Min ZXR750 -89 (H1) var strypt med borrade hål i trottlarna (på sidorna).

.

När jag köpte gixxern fick jag med strypbrickor vid sidan av, och de står 72kw i regbeviset. Är ju många motorcyklar som är strypta orginal, nästintill alla motarder t.ex, offroadmaskiner osv, har nått o göra med importen till sverige har jag för mig.
Hursomhellst så var det strypbrickor innanför insuget för min del.

var inte tydlig när jag skrev..
brickorna har jag i en kartong. de som ska sitta i insuget.
men det står ju nått om förgasarna också!
vart i trotteln kan det vara borrat?
uppifrån och ner eller i nån kant??

//Robin

var inte tydlig när jag skrev..
brickorna har jag i en kartong. de som ska sitta i insuget.
men det står ju nått om förgasarna också!
vart i trotteln kan det vara borrat?
uppifrån och ner eller i nån kant??

//Robin
Är det borrat i trottlarna är det från sidan.
Vad är det för hoj du har? Mycket lättare att svara på om vi vet vad det är för hoj det handlar om.

Öhhh är jag fel ute nu:va , men är det inte insuget till förgasarna

??? menar du där den är strypt? jo den är strypt där men i fuggen också...

det står ju att effekten är sänkt från 79 kw till 74 kw i fugge och sen är den sänkt från 74 kw till 25 i insug!

//Robin

Jag har haft en Kawasaki Zephyr som va strypt genom att man borrat i trottlarna.

har kommit på vad det var...
ringde tidigare ägaren som jobbat på mc-mek.
han berättade nått om att innan 90-talet fick inte hojarna ha över 100hk från fabrik i sverige. och min är orginal på 107 hk.
så då bestyckade man ner cykeln. så var det löst.
nu sitter det dynojet och insugsbrickorna ligger i en låda..
så det löste sig enkelt!:tummenupp

//Robin

har kommit på vad det var...
ringde tidigare ägaren som jobbat på mc-mek.
han berättade nått om att innan 90-talet fick inte hojarna ha över 100hk från fabrik i sverige. och min är orginal på 107 hk.
så då bestyckade man ner cykeln. så var det löst.
nu sitter det dynojet och insugsbrickorna ligger i en låda..
så det löste sig enkelt!:tummenupp

//Robin

Du sänker ingen effekt genom att bestycka ner.
Bestycka handlar endast om hur mycket bensin den ska få på de olika varvtalen. Låg/mellan/hög(huvud). Det han menade var att med sänkt effekt på notan var man tvungen att bestycka ner. Eftersom du har brickor i insuget stryper det lufttillförseln och ger såleds helt fel förhållande bensin/luft.

Det korrigerar man med mindre munstycken för så att den ska få mindre bensin till den mängden luft. Detta har alltså ingenting med effekt att göra.

EDIT:

dynojet monterad?
Är inte dynojet bara en bänkningsmaskin för att testa just detta? bensin/luftmängd. Du menar väl att den var körd i dynojet för att få till bestyckningen?

Last edited:
Du sänker ingen effekt genom att bestycka ner.
Bestycka handlar endast om hur mycket bensin den ska få på de olika varvtalen. Låg/mellan/hög(huvud). Det han menade var att med sänkt effekt på notan var man tvungen att bestycka ner. Eftersom du har brickor i insuget stryper det lufttillförseln och ger såleds helt fel förhållande bensin/luft.

Det korrigerar man med mindre munstycken för så att den ska få mindre bensin till den mängden luft. Detta har alltså ingenting med effekt att göra.

EDIT:

dynojet monterad?
Är inte dynojet bara en bänkningsmaskin för att testa just detta? bensin/luftmängd. Du menar väl att den var körd i dynojet för att få till bestyckningen?

Dränker (viss överdrift men du förstår säkert andemeningen) motorn med för mycket bränsle så minskas effekten.
Ett väldigt vanligt tilltag på vanliga produktionsmotorer för att ägarna inte ska kunna köra ihjäl motorn om det eldas motorväg länge länge.
Pytsa i så mycket bränsle att motorn inte orkar över en given fart så blir det inga garantiåtgärder.

Dynojet är en tillverkare av bland annat effektmätningsutrustning SAMT att de har trimkit till en rad hojar. Att kalla dynojets trimkit för dynojet kan väl inte vara så fel?

det står ju att effekten är sänkt från 79 kw till 74 kw i fugge och sen är den sänkt från 74 kw till 25 i insug!

//Robin

Min Blade från -97 var strypt i CDI-boxen och insuget.

//Robin

På suzuki Rf fanns det "strypgummi" i insuget, var 4 st rör som begränsade i insuget så det var bara en mindre halvmåne i överkant som sög in, detta begränsade effekten från 135 hk till 100 el om det var 98 hk. Men 74-25kw låter som en hög strypning:confused: :va

På suzuki Rf fanns det "strypgummi" i insuget, var 4 st rör som begränsade i insuget så det var bara en mindre halvmåne i överkant som sög in, detta begränsade effekten från 135 hk till 100 el om det var 98 hk. Men 74-25kw låter som en hög strypning:confused: :va

74 kw till 25 kw är med brickor i insuget..
det var den andra jag undra över! men nu är det löst..

//robin

Hallå! Sitter och funderar på om min RF900R-95a e strypt eller inte.. Som lekman så undrar ja ju vart dessa strypningar sitter och hur de ser ut.. Hur ska jag bära mig åt för att kolla detta?! Fick ett set med nålar vid sidan av när jag köpte hojen, kan det vara så att den är stypt med nålar eller vad?! Står som följer på vv om min hoj:

MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 99 KW (135HK) SÄNKT GENOM ÄNNDRING
AV FÖRGASARE OCH INSUGNINGSRÖR

Tacksam för hjälp!

kan ju vara samma som står ovan i tråd!

Hallå! Sitter och funderar på om min RF900R-95a e strypt eller inte.. Som lekman så undrar ja ju vart dessa strypningar sitter och hur de ser ut.. Hur ska jag bära mig åt för att kolla detta?! Fick ett set med nålar vid sidan av när jag köpte hojen, kan det vara så att den är stypt med nålar eller vad?! Står som följer på vv om min hoj:

MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 99 KW (135HK) SÄNKT GENOM ÄNNDRING
AV FÖRGASARE OCH INSUGNINGSRÖR

Tacksam för hjälp!

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back