Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Liten föreläsning med historik:
För många år sedan, i början av 80-talet fram till slutet av -90 talet, så fick inte hojar med över 100hkr säljas i Sverige, (och Tyskland tror jag?) Därför infördes det så kallade strypningar. Hojarna var ju tillverkade för i vissa fall betydligt mer effekt. Detta ledde till mer eller mindre fantasifulla konstruktioner för att begränsa effekten för att kunna typa hojarna i bland annat Sverige.
Det vanligaste sättet var att trottellocken byttes mot andra som hade kanter som stack ner i förgasaren, mot toppen av trotteln, så att den inte kunde lyfta fullt. ZX-10 från -88/-89 till exempel.
Detta löstes genom att man beställde trottellock från en annan marknad.
Ett annat sätt var insugsgummin med inläggshylsor eller helt enkelt en mindre area inuti. FJ1100 till exempel. Det var ganska dyrt att byta insugsgummin men gjorde stor skillnad.
GSX1100 hade lite värre strypningar, där fick man byta kamaxlar till så kallade exportkammar. Originalkam kallades "traktorkam" och lät all effekt vara längst ner i registret men hojen varvade bara till ca 7500rpm, perfekt för att dra släp med andra ord.
Med exportkammar fick man runt 130 hästar så det var en ganska bra "trimmning", men kostade också en rejäl slant.
Många cyklar hade också hål borrade i sidorna på trotteln för att minska lyftet av trotteln. På moderna hojar så kunde det sitta en strypning i CDI-boxen som krävde ett kabelklipp, första R1
rna till exempel.
Just ZXR750 hade en del intressanta strypningar. Insugsgummi, trottelbegränsning och trottelborr. Sen fanns det årsmodeller som hade 121hk i original. För att få tillbaka 121hk från 100 fick man byta kolvar, kammar och ta bort strypningarna i fuggarna. Dyrt...
Dynojetkit är en historia för sig. Det är helt enkelt ett litet kit med nålar, munstycken, trottelfjädrar och ibland en borr för att borra upp hålen i botten på trotteln, (för att den skall lyfta snabbare). Pga ljudbestämmelser, och i vissa fall strypning, så ställdes hojarna oerhört snålt från fabrik, ZXR750 till exempel. Dynojetkitet lämnade helt enkelt mer soppa där det behövdes.
Dynojetkit kan funka bra i vissa fall men kan vara direkt skadliga i andra fall. För -98/-99 års modell av ZX9 så kom det en batch med Dynojetkit där nålarnas slipning var för grov (dom är formade som spetsar) vilket innebar att nålen åkte upp och ner i emulsionsröret på gasaren och slipade helt enkelt i metallen. Detta innebar att hojen började gå risigt efter ett tag och till slut så gick den inte bra alls. Detta innebar att emulsionsrören måste bytas, vilket inte gick på Keihingasarna som satt på Kawan, så hela förgasarbryggan fick bytas, billigt och bra...
För många år sedan, i början av 80-talet fram till slutet av -90 talet, så fick inte hojar med över 100hkr säljas i Sverige, (och Tyskland tror jag?) Därför infördes det så kallade strypningar. Hojarna var ju tillverkade för i vissa fall betydligt mer effekt. Detta ledde till mer eller mindre fantasifulla konstruktioner för att begränsa effekten för att kunna typa hojarna i bland annat Sverige.
Det vanligaste sättet var att trottellocken byttes mot andra som hade kanter som stack ner i förgasaren, mot toppen av trotteln, så att den inte kunde lyfta fullt. ZX-10 från -88/-89 till exempel.
Detta löstes genom att man beställde trottellock från en annan marknad.
Ett annat sätt var insugsgummin med inläggshylsor eller helt enkelt en mindre area inuti. FJ1100 till exempel. Det var ganska dyrt att byta insugsgummin men gjorde stor skillnad.
GSX1100 hade lite värre strypningar, där fick man byta kamaxlar till så kallade exportkammar. Originalkam kallades "traktorkam" och lät all effekt vara längst ner i registret men hojen varvade bara till ca 7500rpm, perfekt för att dra släp med andra ord.
Med exportkammar fick man runt 130 hästar så det var en ganska bra "trimmning", men kostade också en rejäl slant.
Många cyklar hade också hål borrade i sidorna på trotteln för att minska lyftet av trotteln. På moderna hojar så kunde det sitta en strypning i CDI-boxen som krävde ett kabelklipp, första R1

Just ZXR750 hade en del intressanta strypningar. Insugsgummi, trottelbegränsning och trottelborr. Sen fanns det årsmodeller som hade 121hk i original. För att få tillbaka 121hk från 100 fick man byta kolvar, kammar och ta bort strypningarna i fuggarna. Dyrt...
Dynojetkit är en historia för sig. Det är helt enkelt ett litet kit med nålar, munstycken, trottelfjädrar och ibland en borr för att borra upp hålen i botten på trotteln, (för att den skall lyfta snabbare). Pga ljudbestämmelser, och i vissa fall strypning, så ställdes hojarna oerhört snålt från fabrik, ZXR750 till exempel. Dynojetkitet lämnade helt enkelt mer soppa där det behövdes.
Dynojetkit kan funka bra i vissa fall men kan vara direkt skadliga i andra fall. För -98/-99 års modell av ZX9 så kom det en batch med Dynojetkit där nålarnas slipning var för grov (dom är formade som spetsar) vilket innebar att nålen åkte upp och ner i emulsionsröret på gasaren och slipade helt enkelt i metallen. Detta innebar att hojen började gå risigt efter ett tag och till slut så gick den inte bra alls. Detta innebar att emulsionsrören måste bytas, vilket inte gick på Keihingasarna som satt på Kawan, så hela förgasarbryggan fick bytas, billigt och bra...
