Vad är detta för slang?

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Håller på meckar med hojen och hittade på detta. En slang som är avklippt, vad är det för slang (går från luftburken) och vad har den för funktion?
 

Bifogat

  • 29D7F831-7812-46F5-9BAA-DE5ED9E9190F.png
    29D7F831-7812-46F5-9BAA-DE5ED9E9190F.png
    3.6 MB · Visningar: 69
  • B6D5A1C0-57B3-42CD-BC16-90D62D3C5A60.png
    B6D5A1C0-57B3-42CD-BC16-90D62D3C5A60.png
    7.4 MB · Visningar: 67
2ND air alt EVAP. Tillhör system för emmisionskontroll.
Tack för svar. Ska försöka byta ut den slangen. Är inte jättekunnig så måste fråga, är det skadligt att ha kört med hojen när den varit avklippt (har ej fått nån felkod). Varför har nån kapat den tror du?
 
EDIT: Jag blandade ihop förkortningarna. Skrev EVAP-system när jag menade PAIR-system.
Tycker det på dina bilder ser ut att vara PAIR.
Har redigerat inlägget nedan, så det inte ska stå felaktigheter på internet.

PAIR-systemet används för att återcirkulera avgaser när hojen går på snålgas. Detta förbättrar utsläppsvärden då eventuellt oförbränt bränsle i avgaserna får chansen att ta ett varv till genom motorn.

Det är vanligt att man kopplar ur PAIR om man ska mappa hojen, eftersom återcirkulation av avgaser ställer till det med mätvärdena för luft-/bränsleblandning.

För hojens prestanda, körbarhet, hållbarhet så gör inte PAIR-systemet till eller från. Däremot bör man plugga slangen som går från luftboxen, så att all insugsluft går genom luftfiltret. Har svårt att se på din bild om den är pluggad eller bara avklippt.
 
Last edited:
EVAP-systemen används för att återcirkulera avgaser när hojen går på snålgas. Detta förbättrar utsläppsvärden då eventuellt oförbränt bränsle i avgaserna får chansen att ta ett varv till genom motorn.

Det är vanligt att man kopplar ur EVAP om man ska mappa hojen, eftersom återcirkulation av avgaser ställer till det med mätvärdena för luft-/bränsleblandning.

För hojens prestanda, körbarhet, hållbarhet så gör inte EVAP-systemet till eller från. Däremot bör man plugga slangen som går från luftboxen, så att all insugsluft går genom luftfiltret. Har svårt att se på din bild om den är pluggad eller bara avklippt.

Du blandar inte ihop EVAP och EGR nu?

EVAP är väl för bensinångor
 
EVAP-systemen används för att återcirkulera avgaser när hojen går på snålgas. Detta förbättrar utsläppsvärden då eventuellt oförbränt bränsle i avgaserna får chansen att ta ett varv till genom motorn.

Det är vanligt att man kopplar ur EVAP om man ska mappa hojen, eftersom återcirkulation av avgaser ställer till det med mätvärdena för luft-/bränsleblandning.

För hojens prestanda, körbarhet, hållbarhet så gör inte EVAP-systemet till eller från. Däremot bör man plugga slangen som går från luftboxen, så att all insugsluft går genom luftfiltret. Har svårt att se på din bild om den är pluggad eller bara avklippt.
Riktigt bra utförligt svar. Tusen tack nu förstog jag precis.
 
Du blandar inte ihop EVAP och EGR nu?

EVAP är väl för bensinångor
Du har rätt, jag blandade ihop orden, skrev EVAP när jag menade PAIR, för det är vad jag tycker det ser ut som på bilden och det är vad min förklaring beskriver.

PAIR används för EGR, men om det också används för EVAP vet jag inte. Snabbt googlande säger att på vissa hojar är EGR och EVAP samma slanghärva, men det behöver inte vara sant för TS hoj. Vi får rota fram en verkstadsmanual för att vara helt hundra.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top