Vad är detta för något?

blom skrev:
även kallad unik

Nopp! kallas unic

Kunde inte låta bli :)

Den är komplicerad. armen som rör sig inuti trycker oljan från ena sidan till den andra. toppen på denna arm rör sig väldigt nära väggen till själva kroppen för att skapa så tät funktion som möjligt. Har sett att de prövar dem i en vanlig liten bordsugn för se om de är täta. Väldigt lätta att serva om man bara ska byta oljan i dem. Tycker fortfarande att de är för dyra om man jämför med andra styrdämpare.

Last edited:
Å, så fin den var. Alldeles guldig och med en kul liten vridsak.

En sån hade jag när jag körde ränneslätts loppet, jag blev tvungen att demontera den med slägga efter ett varv.
Den gick sönder och dämpade lite väl mycket gick knappt att vrida på styret.

Det kan säkert vara en väldigt dyr och exklusiv flasköppnare :mattias

INGEN AV OSS HAR SETT BOTTEN :skajagskrattaellergråtasmileyn

Det där är en detonator för marina minor. Öhlins har en hemlig utvecklingsavdelning som pysslar med sådant och har dämpar-fabrikation som en fasad (lyckad sådan iofs). Ratten till vänster dras till S för Sprängning och H vid föruppvärmning av tändsatsen (H = Hetluft, en gammal örlogsterm). Den svarta knappen till höger skruvas av och gömmer en röd avtryckare under. Just det på bilden är en prototyp, då den är dragen med vanliga insexskruvar. De serieproducerade som i dagarna börjat säljas till NATO, är helsvetsade och kasseras i händelse av fel (sitter inget servicevänlig under skalet ändå).

För mer information hänvisas till "Avdelningen för Sprängteknik" på Öhlins, alternativt FOI.

De kreativa svaren flödar! Kul att läsa...jag fick ont i smilgroparna! :)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing