Vad är det som tar stryk om hojen går för snålt?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Man tycker ju att cyllindern bör smörjas av motoroljan.

Det enda som jag kan komma på, mer än att den kanske inte vill gå med maximal prestanda är att den kanske går lite varmt?

Någon som vet mer exakt?

Anledningen till att jag frågar är att jag tänkte slänga på mitt helsystem ikväll, men inte har fått mapp-tid förens nästa torsdag.

Vågar man köra med hojen?

Man tycker ju att cyllindern bör smörjas av motoroljan.

Det enda som jag kan komma på, mer än att den kanske inte vill gå med maximal prestanda är att den kanske går lite varmt?

Någon som vet mer exakt?

Anledningen till att jag frågar är att jag tänkte slänga på mitt helsystem ikväll, men inte har fått mapp-tid förens nästa torsdag.

Vågar man köra med hojen?

Fan klart att du vågar köra med hojen... skämtar du eller?

Många originalhojar går lite snålt, så chilla. Det som kan väl hända är att man kan bränna upp ventilerna som jag förstått då den baksmäller när man slår av på gasen, men det krävs ju att man kört snålt ett jävla tag. Nu vet jag inte om det stämmer, men det är det jag hört om det är till någon hjälp :tungan

Fan klart att du vågar köra med hojen... skämtar du eller?

Många originalhojar går lite snålt, så chilla. Det som kan väl hända är att man kan bränna upp ventilerna som jag förstått då den baksmäller när man slår av på gasen, men det krävs ju att man kört snålt ett jävla tag. Nu vet jag inte om det stämmer, men det är det jag hört om det är till någon hjälp :tungan

Baksmäller gör den väl när den går fett? Pga det oförbrända bränslet?

Baksmäller gör den väl när den går fett? Pga det oförbrända bränslet?

Baksmällar vid motorbroms är när den går för magert på tomgångsblandningen, vilket den lätt gör när man satt på ett öppnare avgassystem.

Faran med att köra på för magert huvudmunstycke till följd av omappat avgassystem är att man kan bränna tex avgasventiler eller överhetta kolven när man kör på stora trottelöppningar.

Man kan dock själv kolla hur det är ställt genom att göra som man gjorde förr, innan bänkarna. Man kollar bestyckningen med tändstiftmetoden tillsammana med tex roll-on- samt roll-off-metoden. Men bänka är ju bäst om man är osäker.

Här beskrivs alla vedbodmetoderna jag angav ovan. Visserligen för Mikuni HSR-serien, men metoden är universell för bestyckning av mekaniska förgasare.

http://www.mikuni.com/pdf/hsr_tuningmanual_021003.pdf

Jag är inte så sugen på att ev bränna ventiler.

Det blir nog till att vänta tills på torsdag. Det är i såna här lägen som man saknar förknasare : /

Jag är inte så sugen på att ev bränna ventiler.

Det blir nog till att vänta tills på torsdag. Det är i såna här lägen som man saknar förknasare : /

Aahhh! :huvet

Jag bara såg motarden på avataren och trodde att det var gasare. :brinnerup

Aahhh! :huvet

Jag bara såg motarden på avataren och trodde att det var gasare. :brinnerup
Husaberg på hans avatar. ;)

Tror inte Husa har skaffat sprut än, men det har dem säkert gjort, Aprilian var det han frågade om.

Men tyvärr så har insprutningen kommit till motarderna också. :död

Du kommer inte förstöra motorn på några dagar, ta det lugnt :rolleyes:

Husaberg på hans avatar. ;)

Tror inte Husa har skaffat sprut än, men det har dem säkert gjort, Aprilian var det han frågade om.

Men tyvärr så har insprutningen kommit till motarderna också. :död

Husqvarna! :mattias

Husaberg har sprut på sina 09or. :mattias:mattias:mattias

Du kommer inte förstöra motorn på några dagar, ta det lugnt :rolleyes:

På samma sätt känns det jävligt onödigt att chansa om man skulle sabba någon ventil. Det är ju trots allt bara några dagar...

Last edited:
Jag har gjort 200 mil med min ZX7R på gata med akra helsystem, obestyckad. Skiiitmånga kör obestyckat, och det håller ett tag beroende på man kör. Nu kör ju jag inte bana.

Självklart ska jag bestycka skiten någon dag när jag får tummen ur...

När man ligger och plågar med snål blandning blir det jävligt varmt. har vart med om skjutna toppackningar, skeva toppar, smälta kolvar och krokiga vevstakar när det börjat jumma lite :) Sen så spikar ju skiten lättare och då ökar risken rätt stort för ovanstående.
obs det är på bilar. det kanske är lite kraftigare grejer i sportmopparna.

har du lambdasond? vad är det för insprutningsystem och typ av luftmängdsmätare?

Last edited:
Eller så kommer du till mig i helgen å mappar den hehe:D

Kan du slänga i VDB mappen? Isf är jag ju hos dig så snart du kan ta emot mig!

För er som undrar så slängde jag på helsystemet ändå. Fan va trevligt han låter nu!
Dock går den bra mycket sämre än tidigare :(

Last edited:
Jag ska vara övertydlig och ännu en gång påpeka att det är insprut på den. Så det inte blir några frågetecken vid ev mappning.

Jag förmodar att det är räjsmappen i orginalstyrenheten du syftar på

För vi pratar väl aprillian (har för mig vi snacka förut)

Och att du hadde PC3a på denna

Jag kan inte komma åt orginal ECU men Tony på Powebike kan fixa detta

Vet ej om han jobbar idag dock men ring å kolla , Hällsa från mig

Peter

Baksmällar vid motorbroms är när den går för magert på tomgångsblandningen, vilket den lätt gör när man satt på ett öppnare avgassystem.

Faran med att köra på för magert huvudmunstycke till följd av omappat avgassystem är att man kan bränna tex avgasventiler eller överhetta kolven när man kör på stora trottelöppningar.

Man kan dock själv kolla hur det är ställt genom att göra som man gjorde förr, innan bänkarna. Man kollar bestyckningen med tändstiftmetoden tillsammana med tex roll-on- samt roll-off-metoden. Men bänka är ju bäst om man är osäker.

Här beskrivs alla vedbodmetoderna jag angav ovan. Visserligen för Mikuni HSR-serien, men metoden är universell för bestyckning av mekaniska förgasare.

http://www.mikuni.com/pdf/hsr_tuningmanual_021003.pdf
Låt säga att man på stiftet utläser en för mager blandning.. Hur mycket måste motorn gå innan man på nämnda stift kan se resultatet av justering/ombestyckning?

Låt säga att man på stiftet utläser en för mager blandning.. Hur mycket måste motorn gå innan man på nämnda stift kan se resultatet av justering/ombestyckning?

Stiften får korrekt färg redan efter 5-10 sekunder. Det är därför man måste stänga av motorn och rulla till stopp när man tex kollar färgen på tex fullgas. Annars kommer man till stor del att avläsa tomgångsförhållandena.

Men Andersson kommer nog att fixa till TS hoj med lite mer vetenskapliga metoder i sin bänk.

Stiften får korrekt färg redan efter 5-10 sekunder. Det är därför man måste stänga av motorn och rulla till stopp när man tex kollar färgen på tex fullgas. Annars kommer man till stor del att avläsa tomgångsförhållandena.

Men Andersson kommer nog att fixa till TS hoj med lite mer vetenskapliga metoder i sin bänk.
Mr Andersson lämnar säkert inget åt slumpen.. Mest nyfiken för egen del, tack för infon..

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back