Vad är det som tar stryk om hojen går för snålt?

Slipon på en hoj med insprut då?? Är det nödvändigt med pc3á och mappning i bänk eller sabbar man motorn annars. Mappade förra hojen och upplevde en jämnare gång men det är ju inte helt billigt. Några avgassmällar upplever jag inte, kanske nån gång ibland men riskerar man att sabba motorn genom att den går varmare pga snål blandning? Vad tycker ni. Ska man mappa med endast slipon monterat??

Har du db killers i så har du inte så stor skillnad mot original - då kan du skita i o mappa generellt.

Lambdasonen grejar till blandningen men bara på låglast och låga varv - när man kör hårt går inte mcen på lambdadata.

Annars måste du nog mappa den

Spikar hojen kan du förstöra den på nån sekund och då går den tokmagert.

När den går lite magert så tar ventiler stryk, kolvtoppen börjar och avdunsta och lägger sig som en silverbeläggning på tändstiftet och en viss del blir till avgaser.

Jag förmodar att det är räjsmappen i orginalstyrenheten du syftar på

För vi pratar väl aprillian (har för mig vi snacka förut)

Och att du hadde PC3a på denna

Jag kan inte komma åt orginal ECU men Tony på Powebike kan fixa detta

Vet ej om han jobbar idag dock men ring å kolla , Hällsa från mig

Peter

Jag har dessvärre ingen PS3a : (

Då slänger dom in mappen som vanligt mao? Jag har för mig att jag har snackat med dom, men dom verkade inte så intresserade.
Får väl vänta tills torsdag annars. : /

Det är en Husaberg. :mattias :rolleyes:

HAha, men NEJ! Tror du inte att jag vet vad jag har ägt för hoj?

Hojen som jag gör stoppie med på min avatar är en Husqvarna 610 TE -00. PungckT!

Last edited:
om du har insprutning på hojen så är det lugnt. insprutningen känner av om hojen går snålt och kommer själv att "feta" på blandningen av bränsle/luft. det är det som lambdasensorn är till för.
mappning är en ändring av programvaran i styrboxen för optimering och plocka ut det lilla sista som finns i motorn att få.

samma princip som med bilar, bara det att hojar och deras insprutning ligger ca 10 år efter bilarna i insprutningen.

om du har insprutning på hojen så är det lugnt. insprutningen känner av om hojen går snålt och kommer själv att "feta" på blandningen av bränsle/luft. det är det som lambdasensorn är till för.
mappning är en ändring av programvaran i styrboxen för optimering och plocka ut det lilla sista som finns i motorn att få.

samma princip som med bilar, bara det att hojar och deras insprutning ligger ca 10 år efter bilarna i insprutningen.

Det där tror jag inte på. Isf skulle min hoj gå bättre, inte sämre efter bytet av system.

Baksmällar vid motorbroms är när den går för magert på tomgångsblandningen, vilket den lätt gör när man satt på ett öppnare avgassystem.

Faran med att köra på för magert huvudmunstycke till följd av omappat avgassystem är att man kan bränna tex avgasventiler eller överhetta kolven när man kör på stora trottelöppningar.

Man kan dock själv kolla hur det är ställt genom att göra som man gjorde förr, innan bänkarna. Man kollar bestyckningen med tändstiftmetoden tillsammana med tex roll-on- samt roll-off-metoden. Men bänka är ju bäst om man är osäker.

Här beskrivs alla vedbodmetoderna jag angav ovan. Visserligen för Mikuni HSR-serien, men metoden är universell för bestyckning av mekaniska förgasare.

http://www.mikuni.com/pdf/hsr_tuningmanual_021003.pdf

De var bättre förr..

Ut på en skaplig raksträcka..stumt så ögona blöder in med koplling och dödare.. ur med stift så heta att handskarna brann upp...

Det där tror jag inte på. Isf skulle min hoj gå bättre, inte sämre efter bytet av system.

tro vad du vill, testa att sätt ett öppnare system på en bil, du har direkt mindre vridmoment. men rally kalle med flera märker ej det då dom tycker det är såå ballt.

lycka till.

"over and out"

tro vad du vill, testa att sätt ett öppnare system på en bil, du har direkt mindre vridmoment. men rally kalle med flera märker ej det då dom tycker det är såå ballt.

lycka till.

"over and out"

Borde inte hojen gå bättre som sprutet skulle optimera sig självt och feta på? Mer soppa, och helsystem = fullt ös?

Jag tror inte att den fetar på själv.

Borde inte hojen gå bättre som sprutet skulle optimera sig självt och feta på? Mer soppa, och helsystem = fullt ös?

Jag tror inte att den fetar på själv.

Jag har ingen erfarenhet av insprutning.
Men:
Antagligen justerar den blandningen efter avgastemperaturen, men bara inom vissa givna ramar.
Tanken är att det skall justera sig självt efter skillnader i temperatur, lufttryck och liknande variabler.
Inte att kompensera för ändringar i motorns kringutrustning.

Förmodligen är tändkurvan utformad för att fungera på amerikansk handelsbensin och blandningen ställd för renast möjliga avgaser.

Att injustera motorn efter de faktiska förhållanden man använder den i brukar ge ett fåtal hästapållar och en trevligare motor på alla varvtal.

Många bilar kan justera bränslet några % från mappen, men det är i princip finjustering efter väderleksförhållanden/höjd över havet, inte något som kan kompensera ett byte till öppnare system.

FANTASTISKT med alla dessa gissningar

Man kan tro att alla jobbat med att köra bänk dagligen i ca 2 år:va

diskuterar gärna insprutningar och dess justeringar men snälla sluta gissa

Jag har ju faktiskt jobbat med dyligt i ett par år och haft som hobby i mer än 10 år

Kan bara säga att man blir aldrig full lärd,så fort man skapat sig en regel så kommer nästa hojmodell och skapar undantag för regeln

Kan bara kort säga att hojinsprutningar är " HELT DUMMA "

Det vill säga ingen återkoppling förutom den spartanska lambdakontrollen
i låg registret

Smalbandssonder som bara jobbar runt lambda 1 ( A/F= 14,7.1 )

Vilket är rejält för magert för MC motorer

Motorer med högt effektutag blandar bränsle och luft ( preparation) MYCKET sämre än gammla gjutjärnsmotorer

Detta gör att man lär köra mycket fetare för att inte få urdålig gång

Inte heller gör det faktum att bensinen som vi betalar dyrt för är av den urusla kvaliten att lambda ( air/ fuel) ändras rejält med temperaturen

Ca en hel enhet som sämst

En PC3a har ca 200 lastpunkter som bör gås igenom för att få bra gång

INGET är självjusterande , Det går faktiskt att göra underverk i bänk

Som sagt jag diskuterar gärna insprutningar med folk med intresse för dyligt

Nörd?? joo :D:yoparty

Men nått ska man väl vara insnöad på hehe:huvet

lycka till.

"over and out"

Jag kan göra det enkelt för er som gissar. Det sitter ingen lambdagivare i systemet. Eftersom det är typ delvis strypt med originalsystem så är nog ny mapp å rekomendera.

Kan man med hjälp av en Wideband Commander se till att hålla sig inom rimliga värden (air/fuel)?
Torde bli rätt kostsamt att mappa vid varje förändring för den som tex bygger eget avgas, pillar med insug osv..

Detta är en fråga mr Andersson, inget påstående ;)

.

Last edited:
Kan man med hjälp av en Wideband Commander se till att man håller sig inom rimliga värden (air/fuel)?
Torde bli rätt kostsamt att mappa vid varje förändring för den som tex bygger eget avgas, pillar med insug osv..

.

Använder man tex Nira eller MS som styrsystem går det då i alla fall.

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back