Vad är det som kännetecknar en Café racer?

Pelvan skrev:
Caferacers är coola. Här är en bild på min gammelhonda gone bad.

500T.JPG


Lycka till!!

Du måste ha fler bilder på den! Helt klar rätt stuk!!

vill se mer!
 
triple skrev:
Du måste ha fler bilder på den! Helt klar rätt stuk!!

vill se mer!

Tackar. Har fler biler, men har ingen aning om hur jag lägger upp dem här då jag är ganska ny på SH.
 
Street skrev:
Har lite funderingar på att bygga en Café racer. Men jag vill ha lite tips på vad som känneteckanr en café racer. Jag har ju lite hum om vad som skall var med, men jag vill att ni öser på med tips och råd. Hojen är en Honda CB 750, från tidigt 80 tal.[/QUOTE

Bra fråga . en cafe racer är en racer som står utanför ett cafe, eller som einstein hade sagt ett cafe utanför en racer.
Det där kallas för relativites teorin E=mc2
 
Kolla in Norton Commando, också en skön hoj. :)
 

Bifogat

  • pg_desertmtn.jpg
    pg_desertmtn.jpg
    47.9 KB · Visningar: 113
Marcus74 skrev:
Kolla in Norton Commando, också en skön hoj. :)
Jo, den är rätt snygg, men en nytillverkad Norton Caféracer från USA, det känns inte rätt på något sätt :).
 
Pelvan skrev:
Bra länk. Rävlar vilka fina bågar.

Denna väckte extrema jag-vill-ha-känslor. Första gången någonsin jag blivit sugen på en harley!!!
rennharley.jpg
J-lar! Jo den väckte vill-ha-begär!
 
sgtpepper skrev:
Jo, den är rätt snygg, men en nytillverkad Norton Caféracer från USA, det känns inte rätt på något sätt :).
Tja, funkade det att köpa upp namnet Triumph och starta ett nytt företag runt det så skulle det kunna funka med Norton också. Dock inte med bas I USA. Kenny Dreers förra försök att bygga Nortons kursade visst om jag inte minns fel.

Hinckley-Triumph var ju smarta nog att bygga upp företaget från scratch med en serie moderna hojar utan att falla i nostalgifällan. Först när företaget stod på egna ben och var etablerade började man flörta med nostalgikerna.
 
HD byggde en Café Racer, XLCR, baserad på Spruttstern under ett par år på sena 70-talet. Inte jättevacker men sällsynt. Jag ollade en förra sommaren :yoparty

r77HDXLCR_600.jpg
 
TRX-joCCe skrev:
J-lar! Jo den väckte vill-ha-begär!

Den var inte dum, men jag hade gärna sett motorn, dvs en liten toppkåpa bara.

Annars så har jag kraftiga minnen av en Egli Vincent med dunstall kåpa och café racer bakdel i någon mycket gammal Hojmagasinet/MCM

Oljekyld Suzuki, kompletterad med dom snygga oljekylarna som ser ut som en amerikansk fotboll i aluminium, fast gärna då svartlackade och högt placerde för att inte störa flytet i linjerna, både hyffsad prestanda och gammalt utseende.

Förövrigt så kände jag igen den gul/röda Guzzi'n från fjolårets träff på Tallbacken :hihi
 
RedBaron skrev:
Tja, funkade det att köpa upp namnet Triumph och starta ett nytt företag runt det så skulle det kunna funka med Norton också. Dock inte med bas I USA. Kenny Dreers förra försök att bygga Nortons kursade visst om jag inte minns fel.

Hinckley-Triumph var ju smarta nog att bygga upp företaget från scratch med en serie moderna hojar utan att falla i nostalgifällan. Först när företaget stod på egna ben och var etablerade började man flörta med nostalgikerna.
Jag är väl medveten om Triumphs nystart och visst kan gamla anrika märken komma igen. Det jag menade var att nytillverkade Nortons från USA inte känns rätt. Ungefär lika fel som Dalahästar tillverkade i Taiwan.
 
sgtpepper skrev:
Jag är väl medveten om Triumphs nystart och visst kan gamla anrika märken komma igen. Det jag menade var att nytillverkade Nortons från USA inte känns rätt. Ungefär lika fel som Dalahästar tillverkade i Taiwan.
Då är vi eniga om att biten med USA är det som är mest fel med denna Norton. En smart engelsman med samma tålamod som Bloor hade kunnat bli rätt.
 
Dreer och Bloor gör två helt skillda saker,

Dreer är en entusiast som vill ha ut det yttersta ur den ursprungliga
Norton Commandons motor och chassi. Handbyggda maskiner för andra
entusiaster.

Bloor är en businessman. Kolla på Bonnevillen den ser ut som den gamla
om man inte ställer dem bredvid varandra. Stuket är ett uppdaterad variant
men all konstruktion är gjord utan att snegla på orginalet. Modernt och
pålitligt ska det vara om man ska sälja massor och tjäna pengar.

Jag hade faktiskt skrivit papper på en ny T100 men fabriken brann ner
och det fick bli en gammal BSA istället.
 
gthyni skrev:
Dreer och Bloor gör två helt skillda saker,

Dreer är en entusiast som vill ha ut det yttersta ur den ursprungliga
Norton Commandons motor och chassi. Handbyggda maskiner för andra
entusiaster.

Bloor är en businessman. Kolla på Bonnevillen den ser ut som den gamla
om man inte ställer dem bredvid varandra. Stuket är ett uppdaterad variant
men all konstruktion är gjord utan att snegla på orginalet. Modernt och
pålitligt ska det vara om man ska sälja massor och tjäna pengar.

Jag hade faktiskt skrivit papper på en ny T100 men fabriken brann ner
och det fick bli en gammal BSA istället.
Håller med om skillnaden mellan Bloor och Dreer, men de hojar Dreer bygger nu har helt nykonstruerat chassi och ny motor. Han förra, kursade, projekt försökte förfina ursprungskonstruktionerna till modern nivå.

EDIT: Stafningen...
 
Last edited:
V-Moto skrev:
. En såndär fanns på andra sidan gatan där jag växte upp på 70-talet. Är dock osäker om kutsen var likadan eller bulligare. En röd rickmanhonda var coolt på den tiden! :yoparty
Har själv ägt tre st Rickmankawasakis. Körde en i RR med trimmad 998cc å breddade ekerfälgar med slicks :tungan

Håller på med ett bygge nu med 1100r motor i Niccobakker chassi 17" treekerfälgar mm. Tyvär har det väl legat nere ett tag nu :rolleyes:
 
Väldigt vackra bågar på de länkade sidorna. Byggbehovet håller på att utvecklas rätt rejält nu skall ni veta. Det är nästan så man ser fram emot den mörka årstiden nu. Nu så är det bara att ragga rätt på Roffes Katalogen, där finns det en hel del prylar. Är det någon som känner till fler svenska återförsäljare av delar? Visserligen så är det en Englandsresa inplanerad i höst, så man kan nog passa på att shoppa loss lite prylar då med... :tummenupp
 
Street skrev:
Väldigt vackra bågar på de länkade sidorna. Byggbehovet håller på att utvecklas rätt rejält nu skall ni veta. Det är nästan så man ser fram emot den mörka årstiden nu. Nu så är det bara att ragga rätt på Roffes Katalogen, där finns det en hel del prylar. Är det någon som känner till fler svenska återförsäljare av delar? Visserligen så är det en Englandsresa inplanerad i höst, så man kan nog passa på att shoppa loss lite prylar då med... :tummenupp
Roffes är kult. Kanske kan Biscaya ha en del prylar som passar.
 
Hotrodbiker skrev:
Håller på med ett bygge nu med 1100r motor i Niccobakker chassi 17" treekerfälgar mm. Tyvär har det väl legat nere ett tag nu :rolleyes:
Kan man glida över å :drool lite ??
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top