Vad är det som kännetecknar en Café racer?

En grej jag funderar på. Dom där urläckra tankarna vart hittar man sånna? Bygger man själv eller hur gör man. För att bygga en tank som ska se vettig ut är svårt.

Har länge varit sugen på en café räser men många frågetecken finns som gör att jag inte känner mej mogen ännu. Bygga en café hoj med riktiga däck, bra fjädring, lågt styre och köra med på bandagar och andra roliga tillfällen. En riktig sån där suprise hoj. Fast det kanske är omöjligt att få en halft egenbyggd hoj att bli riktigt bra när det svänger.
 
Qwerty skrev:
En grej jag funderar på. Dom där urläckra tankarna vart hittar man sånna? Bygger man själv eller hur gör man. För att bygga en tank som ska se vettig ut är svårt.

Har länge varit sugen på en café räser men många frågetecken finns som gör att jag inte känner mej mogen ännu. Bygga en café hoj med riktiga däck, bra fjädring, lågt styre och köra med på bandagar och andra roliga tillfällen. En riktig sån där suprise hoj. Fast det kanske är omöjligt att få en halft egenbyggd hoj att bli riktigt bra när det svänger.

gixxern har ju ganska bra potential o bli en riktigt futurecaferacer :tummenupp
 
ozeo skrev:
gixxern har ju ganska bra potential o bli en riktigt futurecaferacer :tummenupp

Tanken har varit där många gånger. Kanske en vacker (dvs kall och snöig) så kanske den forna Gsx750rw aldrig mer kommer bli sig lik, har redan förstört all eventuell kultstatus i min i och med motorbytet till 1100 oljekyld motor. Iof så går allt att återställa utan att något märks, men endå.
 
En Thruxton hade man tagit emot vilken dag som helst! Vilken skön hoj!
Bara på med ett par öppna megafoner och rensa bort det stora bakljuset!
Riktig rock´n´roll! :yoparty
 
ozeo skrev:
gixxern har ju ganska bra potential o bli en riktigt futurecaferacer :tummenupp

Njae :3freak blir inte det mer som en streetfighter med TT-styre?
En caféräser ska allt ha en luftkyld rova utan massa vattengrejer runt om.
Oljekyl är däremot helt okej, men inte något megakyl, utan ett litet smärt.

Om jag fattade hur :huvet, så skulle jag lägga in en bild på min egen CB 750 -74 i gött caféstuk här
 
Street skrev:
Har lite funderingar på att bygga en Café racer. Men jag vill ha lite tips på vad som känneteckanr en café racer. Jag har ju lite hum om vad som skall var med, men jag vill att ni öser på med tips och råd. Hojen är en Honda CB 750, från tidigt 80 tal.

Caferacers är coola. Här är en bild på min gammelhonda gone bad.

500T.JPG


Lycka till!!
 
Sören skrev:
Njae :3freak blir inte det mer som en streetfighter med TT-styre?
En caféräser ska allt ha en luftkyld rova utan massa vattengrejer runt om.
Oljekyl är däremot helt okej, men inte något megakyl, utan ett litet smärt.

Den är oljekyld men jag kan inte leva utan en stor oljekylare, har lite temp problem som det är nu. Högtkomp är inte bra varma sommardagar inte äns fina höstdagar är det bra.

Men du har helt klart en poäng i det du säger. Cleant, enkelt, luftkylt och bortrensat lite varstans det är ju det som är café. Sen gärna i min värld, två cylindrig.
 
Sören skrev:
Njae :3freak blir inte det mer som en streetfighter med TT-styre?
En caféräser ska allt ha en luftkyld rova utan massa vattengrejer runt om.
Oljekyl är däremot helt okej, men inte något megakyl, utan ett litet smärt.

Om jag fattade hur :huvet, så skulle jag lägga in en bild på min egen CB 750 -74 i gött caféstuk här

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=60861
här har du en som jag tycker skulle kunna kvala in med en annan bakända
:tummenupp
 
Heh.. Idag så började bygget med inhandlandet av ett bättre beg 4-1 system med megafon till CB:n

Pelvan-> Den va grym.
 
johan.simonsson skrev:
Har du inte lite bilder så du kan visa vad du hittar på :)

Njae. inte än. Avgaset ligger inte hemma i garaget ännu, och hojen står på landet i ett uthus, bakom en massa bråte. Har inte rullat på 8 år...
Bilder och sånt kommer senare. Detta kommer att bli ett vinterprojekt. Nu så samlas det delar allt eftersom jag kommer över dem.
 
Street skrev:
Heh.. Idag så började bygget med inhandlandet av ett bättre beg 4-1 system med megafon till CB:n

Pelvan-> Den va grym.

Tackar. Måste fixa en schysstare framstänka dock!!
 
Fina hojjar..

V-Moto skrev:
Kolla in hojjarna här: http://www.classic-motorrad.de/galerie/thumbnails.php?album=48
Bilden nedan väcker enorma nostalgikänslor. En såndär fanns på andra sidan gatan där jag växte upp på 70-talet. Är dock osäker om kutsen var likadan eller bulligare. En röd rickmanhonda var coolt på den tiden! :yoparty

Bra länk. Rävlar vilka fina bågar.

Denna väckte extrema jag-vill-ha-känslor. Första gången någonsin jag blivit sugen på en harley!!!
rennharley.jpg
 
Street skrev:
Har lite funderingar på att bygga en Café racer. Men jag vill ha lite tips på vad som känneteckanr en café racer. Jag har ju lite hum om vad som skall var med, men jag vill att ni öser på med tips och råd. Hojen är en Honda CB 750, från tidigt 80 tal.
En riktig café racer skall ha Triumph 650 twin i en Norton featherbedram, utseéndemässigt så ska den vara så lik en Norton Manx som möjligt.

Norton Manx: http://www.motobykz.co.uk/Manxman/manxmantt3.jpg

EDIT: En Triton, mao.
Triton: http://www.bikerworld.co.uk/gallery/bikes00/UNITY TRITON 1.jpg
 
Last edited:
Min knarr kallar jag för Café-räser.
1984
Kåplöst
Clip-on
Tillbakaflytt
LOUD pipe
Mycket pulver
Lättad, minus 36kg
I princip allt ombyggt
Snygg!

Den kvalar in, eller hur? :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top