Vad är det med Ducati?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena krappar och brudar.

De senaste dagarna har det hänt något märkligt, jag har fått upp ögonen för Ducati. Jag har alltid gillat de japanska maskinerna mer än de "överprisade" Duccarna med mindre effekt.

Men så började man titta på lite annonser - och då fick jag syn på den gamla 748.an, 916, 998 osv. Min första hoj var en Cagiva Mito och det är klart att man blev kär i dessa gamla Ducatis, första hojen var ju en kopia av Duccarna. De är verkligen snygga och tidlösa, helt enkelt PERFEKTA när det gäller utseendet.

I och med detta började jag även kolla på de nyare modellerna och jag föll för allt de hade att erbjuda. Allt var så jävligt snyggt, 848:an och de olika 1098 modellerna.

Värt att notera är att jag aldrig har provkört eller suttit på en Ducati någonsin, utan jag har enbart sett dem IRL och kollat mycket på nätet och ha begäret för dem bara ökar och ökar. Varför är det så? Jag börjar undra om det är så att man börjar tycka att de är grymt snygga enbart för att de kostar mycket och man inte har råd med dem? Människan har en tendens att tycka om saker och ting mer bara för att de är mer exklusiva och dyrare, och svårare att få tag på - är det fallet med Ducati?

Slutligen måste jag säga att jag TROR att nästa hoj blir en Ducati 748, bara för att den är så snygg. Det blir ju nästan en nergradering på prestandan rakt fram jämfört Horneten men jag antar att den väger upp emot det när det svänger. Någon som har lite erfarenhter av 748:an och kan berätta lite om den?

Vad är det som gör att man blir så sugen på Ducatis. Är det körupplevelsen? Vad tycker ni?
 
Last edited:
klassique 748,916,996 osv är de klart ballaste. Tjöp!
 
Visst är de läckra, men prisbilden är lite skruvad pga att folk höjer upp dem till något überspeciellt. :)

Jag sneglade länge och väl på 998/999 och rent av en ny 848 - men det slutade med en äldre Mille, och det ångrar jag inte alls, vettiga pengar, driftsäker, potent rova, stadigt chassie, servicekostnader jämförbara med vilken japs som helst - och halva priset mot motsvarande 998/999.

Men vill man ha en Ducce är det bara att slanta upp.

/J
 
Mjukvara!

En Ducati har väldigt mycket känsla som inte går att sätta mätvärden på. Det finns linjer i designen som ingen kan tävla med. Vad är snyggast, En R1 eller en 916?
Det är väldigt mycket av känslan när man kör också. Hur hojen informerar föraren om vad som händer. Hur mäter man sådant. Åter igen Känsla.
Italjenare är faktiskt väldigt duktiga på att designa och förmedla känslor.
Men åter igen, det går inte att mäta i kg, meter, km/h, eller Nm.

Det är nog det som förtrollar väldigt mycket hos Ducati.

Skulle en hoj bara vara gjord på fakta och prestanda så skulle väl alla åka BMW K1200, eller någonting sånnt.

Mats
 
Ducati

Om du sätter dig på en Ducce så är det som att komma hem! Hojen har själ!

Lycka till med letandet efter rätt 748a!

/P
 
Det finns drösvis med trådar om varför en undermotoriserad brandstege med kubikhandikapp i SBK kan attrahera så många...

För att sammanfatta ALLA trådar åt dig (då du uppenbart inte använt sökfunktionen ;)) så är det så att Ducati har:




SJÄL





No more, no less.



Själ.
 
Jag trivs oförskämt bra på min Ducce. Glöm inte en faktor till ... ljudet från V-tvinnen :tummenupp
 
Får ansluta till de föregående talarna.

Handlar nog mer om känsla än förnuft när det gäller Ducati
Tror att de nya Duccarna är hyfsat driftsäkra men har inte träffat någon 748, 916, 996 eller 998 ägare som inte haft problem och strul med sina hojar.

Men det är väl som för alfa ägarna på 80-90 talet, vurmar man tillräckligt för ett märke och han har hittat den där svårdefinerade känslan så kan inga el-problem eller strulande motorer i världen få en att säga något negativt.

Designen är svårslagen och är det det du är ute efter så go for it, ska du däremot ha en V-twin med rocksteady chassi och kvalitet finns det bara ett alternativ och det är RSV :tummenupp
Jämför då inte med 1098 :)

Lycka till!
 
Last edited:
Akta dig för kromsläpp på vipporna om du skaffar hyper, krom är hårt.

Vevlager skär tydligen på de där spisarna också.

Men snygga är dem.
 
ducati kan körglädje och design.
är detta viktigare än prestanda och lågt pris så köp.
 
Häckla på du ,bryschan,snart sitter du på en 1098 R,jag såg flinet när du provade S:en !

Jaooaa, den var inte dum den...å när den gick upp på slangen... å vilka bromsar! Å vilken design..å vilket detaljarbete...
Klart tänkbar hoj... :gnissla :krypatillkorsetsmiley
 
Är verkligen inte erfaren på området Ducati, men prövat 848 och Monster S2R1000. Håller med om att dom är trevliga, personligen fastnade jag för 848, mest pga chassie. Men jag vet inte om jag tycker den är mer *magisk* än andra sportiga twinnar.
 
Ja,vad är det med Ducati som gör dom så speciella?
För mig är det varken ljudet,färgen,pulvret,eller toppfarten.
Det är ju själen i den,det finns nån sorts inneboende väsen vars enda uppgift är att leverera körgglädje.
Jag har åkt på nästan allt som finns,raketer och skitrakor,alla har dom sin egen tjusning,men det är lätt att tröttna på en dussinvara och köpa en ny,i en annan färg eller whatever.
En Ducati för mig är den ultimata mentala medicinen,ren och skär glädje helt enkelt.
E jag färgad ?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top