Vad är det här för burk i motorn?

Ytterligare en obekant grej i samma motorrum. Rör det sig om oljesticka till växellådan?
 

Bifogat

  • IMG_2223.jpg
    IMG_2223.jpg
    434.1 KB · Visningar: 31
Den typen av rattar brukar i 99 fall av 100 vara inställning av ljushöjden för antingen halvljuset eller dimljuset. Du har fömodligen en likadan "ratt" på andra sidan.
 
Den typen av rattar brukar i 99 fall av 100 vara inställning av ljushöjden för antingen halvljuset eller dimljuset. Du har fömodligen en likadan "ratt" på andra sidan.
Du är nog ute och cyklar och djupt nere i diket dessutom. Det är ju frågan om en slang som sitter ovanpå växellådan.
 
Last edited:
Du är nog ute och cyklar och djupt nere i diket dessutom. Det är ju frågan om en slang som sitter ovanpå växellådan.

Du är ju fortfarande så himla jämra sparsam med vad det är för bilmärke, modell och årtal. Suzuki K6A motor, hur menar du att NÅGON ska kunna veta exakt vad det är om man inte är en BIL-meck (på ett mc-fora) för just det bilmärket och modellen? Ställ frågan på ett Suzuki BIL-forum får du säkert svar.

EVAP canister drain
 
Du är ju fortfarande så himla jämra sparsam med vad det är för bilmärke, modell och årtal.
2008 Suzuki Splash. Om en läkare får veta att en patient har ramlat i en skidback tidigare samma dag och nu har väldigt ont i ena benet, behöver läkaren då veta ifall patienten tycker bäst om hård- eller löskokta ägg för att ge rätt behandling?
 
2008 Suzuki Splash. Om en läkare får veta att en patient har ramlat i en skidback tidigare samma dag och nu har väldigt ont i ena benet, behöver läkaren då veta ifall patienten tycker bäst om hård- eller löskokta ägg för att ge rätt behandling?
Du var inte lite sparsam med sarkasmerna. Tränat mycket på det? Om man har fel på sin trecylindriga BIL, ställer man då frågan i ett mc-fora?

Du klickade tydligen inte på min SPOILER i mitt föregående inlägg.
 
Du verkar ha alldeles rätt. Förvånar mig! ”Avluftning”? När och varför gör man det?
För att olja som vispas runt kan skumma, och kall/varm olja tar olika mycket plats.

Kanske? Iaf verkar Google hålla med...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Du verkar ha alldeles rätt. Förvånar mig! ”Avluftning”? När och varför gör man det?
Alla mekaniska delar i en bil som innehåller olja har avluftningar, när oljan blir varm så tar den större plats än när den är kall, har man inga avluftningar trycker man ut tätningar när oljan expanderar.

Jag drog slangar med vattenlås från alla avluftningar på min LandRover även om dom flesta hade backventil för att inte släppa in vatten när man vadade.
Det visade sig att backventilerna på axlarna var täta, så när jag drog avluftningsslangar slutade axlarna att trycka ut olja
 
Förstår ingenting.
Alla ihåliheter som innehåller olja måste luftas, för olja (i en växellåda eller en bakaxel till exempel) expanderar när den blir varm, finns det ingen avluftning byggs det istället upp tryck (i växellådan eller bakaxeln) som kan trycka ut tätningarna som ska hålla oljan instängd.
(vissa bilar har problem med att motorns avluftning fryser och då brukar dom trycka ut tätningen bakom svänhjulet)


På min LandRover, som skulle nyttjas i terrängen, tog jag bort orginal avluftningarna, som var en liten mässingsak på axeln som innehöll en fjäderbelastad ventil som skulle pysa ut eventuellt övertryck, men sedan stänga så att inte vatten tränger in när man kör i meterdjupt vatten.

Tydligen var dom backventilerna kass på min bil, dom släppte inte ut trycket, så det droppade alltid olja från axlarna efter man hade kört.

Efter min ombyggnad slutade den att trycka ut olja genom tätningarna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top