Vad är det här för bromsar??

Harley Rider

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
H-D Chopper
Jag var trött på mina "låsningsfria" bromsar på min Harley så för ett par år sen satte jag på en skivbroms bak. Jag tog kontakt med Spinning Wheel och bad dom skicka ett passande ok och då fick jag detta.

Bromsok.jpg

Att oket heter Nissin ser jag, men vad heter modellen och i vilka hojar sitter den? Min Harley originalbromscylinder visade sig vara för stor för oket så jag tog kontakt med Spinning Wheel igen och bad dom skicka en ny huvudcylinder som passar till oket och då fick jag denna.

Brembo.jpg

Att huvudcylindern heter Brembo ser jag, men vad heter modellen och i vilka hojar sitter den? Passar den till mitt ok? Jag är osäker vad som är upp och ned på den. Jag hade gärna monterat den med bromsvätskeslangen uppåt men då hamnar texten "Brembo" upp och ned... Hur ska den sitta? Gör det nåt om den inte sitter absolut rakt (horisontellt)? Tacksam för svar/hjälp!

Oket ser ut som något div bakbromsok från något lågbudget japancykel från mitten av 80-talet.

Huvudbromscylindern är Brembos standardsortiment bakbroms, den skall vara monterad med med kolvändan nedåt (den du trycker in för att bromsa). Den härstammar troligtvis från någon mellanklass europa (läs italien) producerad 90-tals cykel, vild gissning är Yamaha szr660 då ducati väl inte kör med dessa bromscylindrar.

För att kunna göra någon närmare analys behöver jag någon form av serienummer som säkerligen står stämplat någonstans på prylarna. Mär även diametern på bromskolven i oket samt om möjligt i huvudcylindern så kan man räkna på om de passar ihop.

Har du bromspads med? I så fall kan man gå till en handlare lägga fram padsen och säga hitta, de har en katalog där det finns fullskaleritningar på samtliga bromspads som tillverkas av ex Ferrodo sen kan man se vad oket heter och vilka modeller det monterats på.

Last edited:
Harley Rider skrev:
2050035 Jag var trött på mina "låsningsfria" bromsar på min Harley så för ett par år sen satte jag på en skivbroms bak. Jag tog kontakt med Spinning Wheel och bad dom skicka ett passande ok och då fick jag detta.

Bromsok.jpg

Att oket heter Nissin ser jag, men vad heter modellen och i vilka hojar sitter den? Min Harley originalbromscylinder visade sig vara för stor för oket så jag tog kontakt med Spinning Wheel igen och bad dom skicka en ny huvudcylinder som passar till oket och då fick jag denna.

Brembo.jpg

Att huvudcylindern heter Brembo ser jag, men vad heter modellen och i vilka hojar sitter den? Passar den till mitt ok? Jag är osäker vad som är upp och ned på den. Jag hade gärna monterat den med bromsvätskeslangen uppåt men då hamnar texten "Brembo" upp och ned... Hur ska den sitta? Gör det nåt om den inte sitter absolut rakt (horisontellt)? Tacksam för svar/hjälp!

Ingen aning vilka hojar grejorna kommer från.
Antar att du vill montera bromscylindern "liggande" utifrån din beskrivning av "texten upp och ned". Denna cylinder är gjord för att monteras "stående" (vertikalt). Säkert möjligt att montera den liggande också men "rätt väg" är alltså stående med gaffeln nedåt!

Lite sen på knappen....

Last edited:
OK, tack för svaren... Jag har monterat bromscylindern med slangen uppåt (alltså texten upp och ned) och det förklarar väl varför jag inte lyckades lufta systemet... Att montera den vertikalt kommer inte att gå på min hoj. Kan jag lufta systemet vertikalt och sedan montera den horisontellt med slangen uppåt??

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg