Vad är det för straff om man kör Tung MC på bara B körkort?

Veritas:
Det är för att folk är inte som du .
Det kostar pengar i onödan för vissa och för lite för andra
Jag själv 40 år på risk 1 med 30 års mc erfarenhet och med 20 år på vägen med b kort tycker hela upplägget är efterblivet.
Kontroll varje år av fordorn och person... minst.. krav!!!!
//D
 
Märkligt att folk oroar sig för vad polisen ska säga. Själv skulle jag vara orolig om jag körde utan körkort och körde på nåt eller nån som man skadar för resten av sitt liv. Sånt händer även den bäste....

Trist och ha en avbetalning hängande över sig och leva på existensminimum resten av sitt liv. Vet inte men.....förmodligen är det billigare om personen som man kört på dör?
Nåja, oavsett.....bara tänka positivt då och hoppas på bättre lycka i sitt nästa liv.
 
Märkligt att folk oroar sig för vad polisen ska säga. Själv skulle jag vara orolig om jag körde utan körkort och körde på nåt eller nån som man skadar för resten av sitt liv. Sånt händer även den bäste....
Veijo skrev det första jag tänkte på.

Finns ju numera alternativ för er utan A lappen så innan du köper hoj så se till att den har 3 hjul och kör omkring lagligt med B.
Själv körde jag med brorsans personnummer för 20 år sedan men då fanns ju heller inga alternativ som det gör idag.
 
Klart att man inte borde köra utan kort. Men har väntat så jävla länge nu! Jag är väldigt försiktig av mig så kommer inte direkt vara av någon fara för trafiken. Vill mest köpa en nu för att lära mig underhålla den och småköra lite.

Varför har du inte tagit A2 de senaste fem åren om du nu har haft ett så fruktansvärt väntande?
 
Last edited:
Man kan åka på stryk av kjEtTing-typen. Hojåkare är väldigt priviligerade. Om nån får vädring på en som snyltar blir det offentlig förnedring. Oftast släpas efter en Hånda :brinnerup
Självklart, att släpas i en oljesträng efter en Aprilija är förnedrande för fel part. :crash

Och helt rätt. Du borde ha ett kok stryk som ens tänker tanken, freeloader.
 
Last edited:
Det finns ett straff till som bara antytts i tråden. Dödsstraff.
25 % av de som dödades på hoj åren 2005-2010 saknade körkort.

Du skriver också att du skall köra försiktigt och på vägar med lite trafik.
Det stämmer säkert, jag tror nog att du menar det.

Men.

46 % dem som dog i glesbebyggt område hade inget körkort.
62 % av alla som dog i singelolyckor hade inget körkort.

Procenttal säger självklart inte allt. Det många gånger finns andra delorsaker. Stulna hojar, alkohol, droger och annat med i bilden.

Men visst känns det lite småviktigt att hålla sig på "rätt sida om statistiken"?
 
Last edited:
Det finns ett straff till som bara antytts i tråden. Dödsstraff.
25 % av de som dödades på hoj åren 2005-2010 saknade körkort.

Du skriver också att du skall köra försiktigt och på vägar med lite trafik.
Det stämmer säkert, jag tror nog att du menar det.

Men.

46 % dem som dog i glesbebyggt område hade inget körkort.
62 % av alla som dog i singelolyckor hade inget körkort.

Procenttal säger självklart inte allt. Men visst känns det lite småviktigt att hålla sig på "rätt sida om statistiken"?

Då får man ha i åtanke att det är långt ifrån en majoritet, eller ens hälften, av hojförarna som kör utan körkort. Det är såvitt jag vet en närmast försvinnande minoritet. Att de då kommer upp i hälften av dödsfallen är ju ganska illa.
Man kan ju också fundera över om det är en betydande del av sporthojarna som kastas ut i grönsakerna som körs av körkortslösa, och på så vis saboterar statistiken för oss andra...
 
Märkligt att folk oroar sig för vad polisen ska säga. Själv skulle jag vara orolig om jag körde utan körkort och körde på nåt eller nån som man skadar för resten av sitt liv. Sånt händer även den bäste....

Trist och ha en avbetalning hängande över sig och leva på existensminimum resten av sitt liv. Vet inte men.....förmodligen är det billigare om personen som man kört på dör?
Nåja, oavsett.....bara tänka positivt då och hoppas på bättre lycka i sitt nästa liv.

Håller med dig men vill lägga till följande, billigare blir det nog inte om personen som man kör på avlider. Då döms du även för vållande till annans död , olovlig körning och grov vårdslöshet i trafiken, i annat fall om personen klarar sig vållande till kroppskada. Samt som du skriver att man ska leva med att man har skadat någon eller att personen har avlidit, försök att bortförklara det i en rättegång, jag skulle bara, jag körde lungt, jag hann inte med, men du har ju inget körkort så du är endå rökt. Sen är det så här skulle du köra på mina barn utan körkort skulle dom inte behöva en rättegång, somna om nu grabben och gör rätt för dig om du sätter igång och pluggar så kan du ha kortet på 1 månad om du ligger i.
 
Last edited:
Idioter som dig som får försäkringspremier att bli högre och ger _riktiga_ motorcyklister dåligt rykte.

Ta det jävla kortet istället eller A2-kort om du inte kan vänta ett år.

Jävla snorunge
 
Varför har du inte tagit A2 de senaste fem åren om du nu har haft ett så fruktansvärt väntande?

Bra fråga, för det undrar jag också. Det hade varit ett "besvär" som lätt hade varit värt det.

Mitt mc-intresse väcktes när jag började att köra moppe en gång i tiden, så jag skaffade naturligtvis A1 och en 125:a. Jag bekostade det själv med hjälp av feriejobb, nota bene. När jag blev ett par år äldre så blev det B och "mellan-mc" (A, begränsad, alltså föregångaren till A2 (för er som är lite yngre :P)).
 
Du har inte väntat längre än någon annan. Vad fan ger dig rätten att skrota ute på din "på landet väg" o höja mina försäkringspremier menar du?
Skärp dig valp.

Idioter som dig som får försäkringspremier att bli högre och ger _riktiga_ motorcyklister dåligt rykte.

Ta det jävla kortet istället eller A2-kort om du inte kan vänta ett år.

Jävla snorunge
Funkar det verkligen så? Om man har försäkrat sin hoj men inte har körkort och kraschar, då gäller väl inte försäkringen?
 
Ta a2 såläge om du vill köra. En uppkörning som är det enda som behövs för attgå från A2 till A kostar 500kr om du redan har hoj. Du ska ju ändå ta körkort eller?

Att folk ens tänker tanken...
 
Troll?

Va fan jag fick lägga ut pengar till körskola. Åkte 7 mil enkel resa för att övningsköra.

Va fan får dig att tro att du ska komma undan din snåla idiot.

Spar pengar om verkligen vill ha ett mc kort annars kan du fan ta cykeln
 
Alltid samma skit varje år, idioter som försöker kringå reglerna och tror att de kan rättfärdiga det. Sen när de kraschar skiten så blir premierna högre för alla med samma modell, politikerna får vatten på kvarnen att MC är farligt och ska bekämpas och Media kan fortsätta med att rapportera om MC-DÖDEN.

Men tänk du bara på dig själv, ALLA som vill köra MC ska ta kortet, det är bara att bita i det sura äpplet och betala vad det kostar.

DET ÄR TACK VARE ALLA JÄVLA IDIOTER SOM DU SOM DET KOSTAR SÅ JÄVLA MYCKET ATT TA MC-KORT OCH KÖRA MC!

Blir så jävla förbannad, och alla som uppmuntrar skiten är lika dumma i huvudet!
 
Funkar det verkligen så? Om man har försäkrat sin hoj men inte har körkort och kraschar, då gäller väl inte försäkringen?

Det är väl inte så värst fjärran att anta att försäkringsbolagen använder riskbenägenheten hos hojarna för att avgöra premien, och om en hojmodell är vanlgit förekommande i olyckor så ökar premien, oavsett om den är försäkrad eller inte... Men, försäkrad är den ju alltid genom TFF.
 
Om hojjen är skattad och försäkrad så gäller trafikförsäkringen och täcker då skador på dig, andra och andras egendom, även om du ej har körkort.

Men om du har tillgång till handledare och tänker ta A kort, skaffa en beg a2 hoj och (övnings)kör lagligt istället. Då lär det ju vara en smal sak att ta A kortet nästa år. Samt att du slipper oroad dig för Harry-Haffa när du är ute på vägarna, blir mer avslappnat så :)
 
Om hojjen är skattad och försäkrad så gäller trafikförsäkringen och täcker då skador på dig, andra och andras egendom, även om du ej har körkort.
:)
Sant..
MEN, om livet är dig kärt inse att det är VI ANDRA som då betalar för dig och dina skador via TFF - och det höjer INTE din status i mc-världen!
 
Sant..
MEN, om livet är dig kärt inse att det är VI ANDRA som då betalar för dig och dina skador via TFF - och det höjer INTE din status i mc-världen!

Det här väcker frågor hos mig. Om mc är skattad och försäkrad är det väl trafikförsäkringen i det försäkringsbolaget som får betala, dvs övriga försäkringstagare i samma bolag drabbas. Rätt eller fel? TFF går väl in som tvingande trafikförsäkring när det gäller ett påställt, möjligen skattat fordon, (om skatten ännu inte betalats vill säga, viss frist till förfallodag finns ju), utan gällande trafikförsäkring. Dvs alla som nödgats betala till TFF och ev vi som skattebetalare. Eller har försäkringsbolagen och TFF samröre på ett sätt åtminstone jag är okunnig om?

Till den körpilske trådstararen då... Jag avhåller mig, pga av egen CV i ämnet olovlig körning i sparsamt trafikerad landsbygd, från att vifta alltför vidlyftigt med pekpinnen. Du bör dock, som nog redan påpekats, ha i minne att misstaget behöver inte vara ditt, det blir ändå jobbigt eller t o m förödande vid olycka.Dessutom är du drygt 10 år äldre än jag var under mina utslag av pubertal avsaknad av impulskontroll.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top