Vad är det för speciellt med detta hjul?

Mr_Nilsen skrev:
2577802 Absolut! Skivan och bromok ser allt för mesigt ut om man jämför!
Satans snygg hojj annars!

Tackar!
Japp, du har helt rätt. Letar trummor för fullt, dock inte hittat rätt ännu.

DM skrev:
2577808 Eller Fontana, eller..... ja, egentligen vilken dubbelsidig, fyrbackad trumma som helst :tummenupp
Ja det har du rätt i. Ville bara skryta med att kunna lite oldschool brands! ;)

dOLKO skrev:
2577810 Jajamen, trumbroms! :yoparty Snyggt hantverk och helt ok bromsverkan om man inte har för mycket motor...:)

Framför allt ser det så rätt ut!
Jag skulle även tro att en väl injusterad fyrbackstrumma skulle bromsa skiten ur min enda rostfria skiva som greppas av ett 1-kolvsok.....:D

Jörgen Karlsson skrev:
2577834 Ja det har du rätt i. Ville bara skryta med att kunna lite oldschool brands! ;)

Jag me.....

Last edited:
Om inte annat så lär han bli nöjd om han får 14000 för det. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Och jäkligt korta ekrar! Fräckt med gamla racinggrejer! :yoparty

Tänkte att någon kanske var intresserad av hur hojen som framhjulet kommer ifrån såg ut då det begav sig.

Bifogat

• YamahaTD2_1970.JPG
    YamahaTD2_1970.JPG
    32.2 KB · Visningar: 130
mikekop skrev:
2577977 Tänkte att någon kanske var intresserad av hur hojen som framhjulet kommer ifrån såg ut då det begav sig.

En polare till mig som samlar lite har två såna där (TZ350)! Vi rullade igång dem en solig dag för några år sedan. Jag som aldrig kört en rr-hoj förut fick en chock. Den var helt stendöd under 7000, och då menar jag stendöd. Men sen...:skrämd

mikekop skrev:
2577977 Tänkte att någon kanske var intresserad av hur hojen som framhjulet kommer ifrån såg ut då det begav sig.

Mmm, vackert......:tummenupp

Va!

Bara 14.000:- det var ju tokbilligt!

Eftersom det verkar finnas några classic racing-fantaster här så tänkte jag hijacka tråden och bjuda på en artikel jag skrev för 2 år sen i mc-klubbens medlemstidning. Det handlar om mitt första möte med dylika hojar... Håll till godo:

Norsk Classic Racing fantast…
Undertecknad jobbar som kanske bekant i Norge som snickare, och som sådan träffar jag en hel del folk (eller, ja, norskar då…). Vid det senaste projektet vi haft, i Kongsvinger närmare bestämt, bor elektrikern granne med vårt bygge. Denna elsnubbe har en kanske lite ovanlig hobby, nämligen gamla racinghojar från England!
Sätt på dig läsglasögonen nu Kurt G, för detta borde falla dig i smaken!

Inge XXXXXX heter denna man, vars hobby finansieras av en jaktbutik han driver i centrum av Kongsvinger, i tillägg till enstaka elarbeten han utför. Hojen på bilden här under är en Triton, som man kan säga är en hybrid, vanlig i tävlingar under tidigt –70tal. Motorn är en 750 cc Triumph Twin från –68, inbakad i en Norton-ram från -62.
Vår norrman har själv byggt samman denna under åren –95-96 av delar inhandlade i Norge och England.
Hur var det då med bilden längst upp då, den som er hängivne chefredax är linslus på? Jo, efter jobbet en kväll så hörde vi ett väldigt oväsen från herr XXXXXX gård, tydligen var det sista åkningen innan vinterförvaringen på gång. Nyfiken som man är så gick vi dit för att titta. Inge kör några repor på vägen intill, och det låter ju onekligen vasst, men det antar jag att det mesta med nästan raka rör gör.
Då Inge känner sig nöjd kommer han tillbaka, flinandes, och frågar om jag ska prova. ”-Dum fråga” säger jag och sliter åt mig en störtkruka från garaget. Denna chansen tänker jag inte missa!

Lite instruktioner, växelspaken på fel sida, och växellägena åt fel håll dessutom! Frambromsen tar allra längst in mot styret, och inte så bra dessutom, och bromspedalen till bakbromsen saknar en fjäder så den har utgångsläge en decimeter ovan fotpedalen, vilket resulterade i en ganska avancerad gymnastisk övning av mig för att lyckas få foten på bromsen från en redan ganska ihopkrupen ställning. Lösningen blev att lyfta på rumpan…
Dra fullt upp till 8500 rpm sa han… Det visar sig vara lättare sagt än gjort. Efter en föga imponerande start med vingel och fummel med att få nån av bromsarna att komma överens med mig, så bär det av nedför mot centrum. Tar det lugnt och känner på cykeln lite för att komma över den värsta kulturchocken, jag är ju van vid lättkörda japscyklar med växelspaken på vänster sida. Väl nedkommen efter ca en kilometer så vänder jag för att ge järnet uppför backarna. Ge järnet ja, skulle jag göra det från knappt styrfart som jag hade från vändningen så skulle jag slå runt! Gasar lite försiktigt upp till 40-50 km/h innan rullen snurrar till stoppet. Fy bubblan att nåt sånt gammalt kan gå nåt så grönjävligt! Varvstoppet visar sig komma före 8500 noterar jag under tiden jag kämpar mot mina instinkter för att synka växlingarna, åt fel håll, med fel fot! Samtidigt måste jag komma ihåg att det inte är helt enkelt att bromsa ekipaget…
Tillbaka så frågar jag Inge om vi inte ska gömma igen cyklarna innan polisen kommer med blåljus, väl medveten som jag är om att det inte ens i Norge är tillåtet att köra oreggade fordon på allmän väg. ”- Äh” säger han, ”-dom vet att det bara är den där XXXXXX som är ute med hojen, dom känner mig…” ”-Ska du prova den där också?” säger han och pekar på en ännu äldre Triumph, en Grand Prix från –48. ”-Klart det!” får han till svar från mig, och iväg bär det! Här märks det att tillverkningsåret ligger nåt decennium innan Tritonen, men den går förvånansvärt bra, om man bortser från raceutväxlingen som kräver ordentlig ”gammalgubbemedhatt” lamellburnis från start! Mer betryggande känns det att GP:n har bromsar värda namnet! Denna cykel har Inge själv kört i några få tävlingar i Nordic Classic Racing Cup, dessutom var han i Hedemora förra året och körde med den på TT-loppet.
Cykeln på bilden är faktiskt en av två som Inge ägt, denna är numera såld till British National Motorcycle Museum. Hur mycket han fick för den? Det tordes jag inte fråga…

En tredje hoj står i garaget, orange och fin, ser ut som en blandning mellan custom och motocross. Detta är en Triumph Hurricane –73, som endast tillverkades i 1250 exemplar. Denna har herr XXXXXX köpt i, och importerat från, USA.

/Mikekop

Bifogat

• Bild2.gif
    Bild2.gif
    63 KB · Visningar: 42
  • Bild3.gif
    Bild3.gif
    53.3 KB · Visningar: 45
  • Bild1.gif
    Bild1.gif
    69.6 KB · Visningar: 44
  • Bild4.gif
    Bild4.gif
    67.1 KB · Visningar: 44
Jörgen Karlsson skrev:
2577999 En polare till mig som samlar lite har två såna där (TZ350)! Vi rullade igång dem en solig dag för några år sedan. Jag som aldrig kört en rr-hoj förut fick en chock. Den var helt stendöd under 7000, och då menar jag stendöd. Men sen...:skrämd
Nja, du kanske inte kollade så noga på varvräknaren ... jag vill nog påstå att de var/är helt döda under 8500 rpm och effekten varar upp till ca 11000 rpm, sedan storknar de.
Det tog minst 2 säsonger att lära sig köra en sådan, fast roliga var de :)
Med "köra" menar jag då att krama ur de sista hk ...
Dessa små maskiner gjorde då, i mitten på 70-talet, 270 km/h. Inte så dåligt.

elwe skrev:
2578347 Nja, du kanske inte kollade så noga på varvräknaren ... jag vill nog påstå att de var/är helt döda under 8500 rpm och effekten varar upp till ca 11000 rpm, sedan storknar de.
Det tog minst 2 säsonger att lära sig köra en sådan, fast roliga var de :)
Med "köra" menar jag då att krama ur de sista hk ...
Dessa små maskiner gjorde då, i mitten på 70-talet, 270 km/h. Inte så dåligt.

Ja du har säkert rätt, det var 10 år sedan. Jag minns mest att TZ350:n hickade igång vid det varvtal där trepipen (vilket är de tvåtaktare jag kört mest) började bli röd.

Det låter verkligen roligt att få ha kört en sån där på bana. Avis!

/J

mikekop skrev:
2578077 Eftersom det verkar finnas några classic racing-fantaster här så tänkte jag hijacka tråden och bjuda på en artikel jag skrev för 2 år sen i mc-klubbens medlemstidning. Det handlar om mitt första möte med dylika hojar... Håll till godo:

Cooola hojar! :yoparty Hurricanen är ju ball "bara" för att det är så sällsynt...nja inte riktigt kanske men klart udda design. Har ju faktiskt sett en sån live på Brittania-rallyt för 2-3 år sen. :tummenupp

en polare till mig sålde sin gamla puch montana för 24 k förra veckan.. skumt va sånna gamla grejer kostar nuförtin, inte längesen man köpte en sån för nån hundring o vålda sönder i nåt grustag

*/ ?>
Back