Vad är det för nogrannhet på Dynojet bänkar?

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
Hur är det med bänkarna? När man snackar om höjningar av max effekt med 5 hästar (tex med en ny kanna) så motsvarar det på en modern 1000 kubikare ca 3-4% av maxeffekten. Är detta inom felmarginalen? Vad är nogrannheten på bänkarna egentligen?

1. Ungefär hur stor skillnad kan det vara mellan två bänkar?
2. Hur stor skillnad kan det vara mellan 2 körningar i samma bänk?
3. Påverkas värdena av hur den som gör körningen beter sig och i så fall hur?

Kan egentligen bara mest relatera till bromsbänkar i allmänhet, och inte specifikt DynoJet, men kan väl ge lite av mina synpunkter.

U-joppe skrev:
1. Ungefär hur stor skillnad kan det vara mellan två bänkar??

Svårt att veta om toleranser vid tillverkningen, så det är knepigt. Däremot kan ju bromsarna över tid "driva". Självklart finns ju vissa egenskaper hos bänkarna som inte är speciellt troligt förändras under tiden, som massan hos hjulet i en DynoJetbänk t.ex.

Men bänkarna måste ju kalibreras, och det kan ju vara ett sätt att kanske avgöra skillnad mellan i övrigt identiska bänkar -huruvida de är kalibrerade eller inte samt med vilket intervall de kalibreras.

2. Hur stor skillnad kan det vara mellan 2 körningar i samma bänk??

Det finns ett antal parametrar i själva provobjektet samt i provmiljön som man bör försäkra sig om att de är konstanta, som barometerstånd, lufttemperatur, däckstryck i bakhjulet etc. Med dessa relativt konstanta så bör du rimligtvis få rätt snarlika mätresultat. När du kör i samma bänk och har snarlika förutsättningar för provet bör ditt mätfel bero på systematiska mätfel, som alltså gör att ditt absoluta mätvärde kanske inte stämmer -men relativt sett bör mätresultatet vara hyfsat samma.

Det som du frågar efter i första frågan är ju hur rätt mätresultat rent absolut, i fråga nummer två är det den relativa skillnaden du jagar. Den relativa skillnaden ska vara mycket låg, medans den absoluta självklart kan vara lite si och så.

För att återknyta lite till det jag inledde med; de yttre förutsättningarna man har, som lufttemp, barometerstånd osv, finns det ju korrektionsfaktorer för -så att man ska kunna jämföra körningar vid olika förutsättningar. Dessa fungerar mer och mindre bra; för överladdade motorer är det ett inte så trivialt att få korrektionsfaktorer som riktigt stämmer med empiriska resultat.

3. Påverkas värdena av hur den som gör körningen beter sig och i så fall hur?

Oj. Det beror så väldigt mycket på vad du håller på med. I en DynoJetbänk är provförfarandet -som jag tolkat det- ganska raktfram. Du väljer ett lämpligt varvtal där du ligger på en dellast och konstant varvtal, varefter du ger fullgas och gör ett transient svep upp till varvtalsstoppet. Finns säkert ett antal varianter, ovanstående är säkert rätt relevant om man har CV-förgasare -jag skulle däremot vilja höja varningens finger när det kommer till flatslide (eller kanske snarare alla förgasare med direktstyrning av trotteln) med extra öppet filter, där jag inte anser att en "binär" trottelhantering känns relevant alls. Och om man, som jag, anser att man måste "smyga upp" trotteln så inverkar provchafförens hantering av gasen självklart på provresultatet. Väldigt knepigt, och enklast är väl att alltid ha exakt samma provförfarande och därmed acceptera att provet inte är 100% verklighetsanknytet -men du får en repeternoggrannhet som är god.

Som sagt, knepigt värre. Kör man ren steady state, vilket är min melodi, så undviker du många av dessa klurigheter. Men där ställs ju verklighetsanknytningen verkligen på sin spets -hur ofta kör man fullgas på fullvarv i flera minuter? Fördelarna med att köra i ett sådant driftsfall är att du kan utvärdera resultaten på ett helt annat sätt när du mäter ett stabilt driftsfall. I transienter har du mycket stora problem med att minimera tidsupplösningen och fördröjningen hos framförallt tempgivare.

Sedan finns det andra synpunkter jag har på just transienta mätningar (som DynoJetbänken mäter), och det är det faktum att masströgheten i drivlinan spelar in. Om du monterar en magnesiumbakfälg så kommer du förmodligen se en effektökning i DynoJetbänken. Detta är missvisande, för även fast det kanske blir så i slutänden att du accellererar fortare ute på vägen så anser jag att bromsbänken ska mäta vad motorn åstadkommer -och alla andra parametrar som spelar in vill jag gärna få bort. Det är ju då man kan ägna sig åt det bromsbänken egentilgen är till för.

EDIT: En dynoJetbänk ger alltid samma tröghetsmoment för motorn att accellerera upp. Beroende på hur stark motorn är så kommer varvtalsökningen gå olika fort (och det är så du mäter effekten), och detta ger ju att du kommer få olika förlopp. Med en turbomotor kan du råka ut för att sugmomentet drar upp motorn i vartal så fort att du knappt hinner få laddtryck. I en ideal DynoJetvärld skulle man vilja anpassa trögheten i bänken så att det motsvarar riktig körning. Men så är det inte, det är "one size fits all" som gäller. Detta behöver man heller aldrig bry sig om i steadystatevärlden.

Det finns mycket att säga om bromsbänkar, och jag misstänker att du ville ha svar i stil med:

1. 5 Nm
2. 2 Nm
3. Nej

Men så enkelt är det inte.

/J

Last edited:
Temperatur och lufttryck vid mättillfället har ju också en viss betydelse.
Ska man testa sina ändringar så är det nog vettigt att köra på samma bänk.

RG500-Johannes skrev:
Kan egentligen bara mest relatera till bromsbänkar i allmänhet, och inte specifikt DynoJet, men kan väl ge lite av mina synpunkter.

Det finns mycket att säga om bromsbänkar, och jag misstänker att du ville ha svar i stil med:

1. 5 Nm
2. 2 Nm
3. Nej

Men så enkelt är det inte.

/J

Nej, det var inte den sortens svar jag var ute efter, utan snarare din sorts svar. :tummenupp
Det kommer så mycket bänksifror, folk flashar med "jag fick X extra kusar med ett...." och jag ville veta om man kan använda siffrorna på det viset och i så fall hur små skillander kan en bänk plocka upp. Den sista (nr 3) var mer riktad åt "kan dom som säljer mig något mickla med siffrorna för att göra mig till en glad kund". Jag har spenderat ett halvt liv med andra mätapparater och vet att många av dom är helt beroende av i vilka händer dom är för att mätningarna skall bli reproducerbara. Men jag kan inget om bänkkörningar (än).

Resultatet från en bromsbänk ska bara jämföras med resultat från samma bänk vid ungefär samma tidpunkt samma dag. Några andra jämförelser är som att blöta fingret och sticka upp det i luften för att avgöra temperaturen. Man kan pricka rätt nära, men inte exakt, utom ibland. :D

U-joppe skrev:
"kan dom som säljer mig något mickla med siffrorna för att göra mig till en glad kund"

Ja dom kan välja mätnorm och känslighet så att man kan få ut lite olika siffror ur bänken, det skiljer några hk beroende på om man väljer Hp, Ps, Kw sedan kan man välja Din ,SAE, Std, och okorrigerad då kommer det att skilja några hästar ytterligare och till sist kan man välja olika smoothing (hur små variationer i kurvan som skall redovisas) Nu är det nog ingen som ändrar inställning mellan 2 körningar för att få en nöjd kund.

Det är samma bänkkörning på dom två bilderna som jag bifogat.
(min gamla Gixxermotor som snart kommer i 1277cc utförande i min Katana)

Bifogat

• 168kusar.gif
    168kusar.gif
    20.7 KB · Visningar: 146
  • 157kusar.gif
    157kusar.gif
    19.8 KB · Visningar: 176
Tja, vad jag läst så är det svårt jaga skillnader på nån enstaka % t.o.m. om man kör 2 ggr i rad på samma bänk o gör exakt likadant. Motor- o olje- el soppatemp kanske är olika, däcktemp o tryck olika el nåt annat.
Börjar man sen byta ställe o därmed vem som bänkar o dyl så går det lätt upp i 5 % el. kanske mer.
O så har vi lite olika korrektioner f lufttemp, tryck o fuktighet.
Rullande landsväg är ju en tröghetsbänk, på gott o ont. Vilken växel man kör på påverkar säkert eftersom låga växlar ger snabbt ax på trumman o därmed spelar hjul o motorns tröghetsmoment in mer oxå.

Så lite kul är det när folk anger sin bänkade effekt m 4-5 siffror. Redan den 3e är väldigt osäker.
/u

U-joppe skrev:
Den sista (nr 3) var mer riktad åt "kan dom som säljer mig något mickla med siffrorna för att göra mig till en glad kund".

Kan dom göra! Var helst med när bänkningen utförs!

Har pratat med en mc-mekaniker som jobbade på en större mc-firma och han berättade att dom bytt på papprena på före och efter att dom monterat dynojet och slipon en gång!

Kunden ville ha papper på hur mycket effekt det gav men efter ett par stycken körningar så ansåg man att man inte kunde lägga mera tid på en sån körning eftersom man inte fick mer effekt hur man än gjorde.

Man visade pappret för efter monteringen av nya detaljerna och sa att det var innan och vice versa..

Kunden var jätteglad och tycktes sig märka att den hade mera hästar!?

Axxexs skrev:
Man visade pappret för efter monteringen av nya detaljerna och sa att det var innan och vice versa..

Det där är ju lite kul, vi hade ett uttryck här på jobbet när vi kalibrerade moment, Hawaiikalibrering :tummenupp
Vem som helst kan efter en lärlingsperiod få vilken som helst momentnyckel godkänd, OM HAN VILL, och förutsatt att den inte är helt paj
Nu menar jag inte att vi faktiskt gjorde så, men man inser väldigt snabbt att det går så att säga, är övertygad om att samma sak gäller den mesta mätning där mekaniska, bångstyriga, stora, klumpiga mätförfaranden är inblandade

/XJR

Axxexs skrev:
Kan dom göra! Var helst med när bänkningen utförs!

Har pratat med en mc-mekaniker som jobbade på en större mc-firma och han berättade att dom bytt på papprena på före och efter att dom monterat dynojet och slipon en gång!

Kunden ville ha papper på hur mycket effekt det gav men efter ett par stycken körningar så ansåg man att man inte kunde lägga mera tid på en sån körning eftersom man inte fick mer effekt hur man än gjorde.

Just att man gör mätningar ett par gånger och väljer den mätning som bäst stämmer med det värde man förväntade sig (ville ha) är något jag känner igen även från forskarvärlden (är någon förvånad nu? - nej ,jag tänkte väl det). Mätvärdesbehandling kallas det när man gör det på en kurs laboration - bedrägeri bör det kallas i andra sammanhang.

För att knarka vidare lite med funderingarna om provchafförens påverkan av provresultatet så kan jag spä på lite med att konstatera att vi, när vi kör steady state, kan se stora skillnader beroende på hur vi närmar oss punkten. Om man styr mot lambda först och sedan går upp med laddtryck och sist lägger sig i spikgräns, eller om man gör detta stegvis. Ofta så har man en temperatur före turbin man inte får gå över, och man fetar för att hålla sig under denna -men tändläget är har extrem inverkan på temperaturen också, så om man fetar på lite för att komma precis under tempbegränsningen så får man också lite mer kylning av förbränningsgaserna vilket du kan utnyttja med mer tändning (vilket sänker avgastempen), eller ev mer laddtryck.

Hur som helst så spelar det roll i vilken ordning man gör optimeringen. Kör man transienta svep så får man nog väldigt stora problem med att verkligen kartlägga orsak och verkan med resp modifiering, du ser "bara" vinst el förlust momentmässigt.

/J

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...