Vad är det för fel?

Om du ska synka fuggarna så måste du ha vakuumklockor till det.

Billiga duger inte, köp fina grejer så blir det bra.
 
Nu är det så att jag har mätt upp tempen med ir och resultaten lyder:

1 2 3 4
1200 rpm 110c 150c 160c 170c
3000 rpm 195c 140c 140c 220+c
6000 rpm 195c 160c 160c 200c

Så hur är detta resultatet?
Noteras skall att synkning ej är gjord utan knasarna är bara grund inställda.
Det ända jag tycker är lite konstigt är på tomgång på 1:an


/stefan
 
Nu är det så att jag har mätt upp tempen med ir och resultaten lyder:

1 2 3 4
1200 rpm 110c 150c 160c 170c
3000 rpm 195c 140c 140c 220+c
6000 rpm 195c 160c 160c 200c

Så hur är detta resultatet?
Noteras skall att synkning ej är gjord utan knasarna är bara grund inställda.
Det ända jag tycker är lite konstigt är på tomgång på 1:an


/stefan

Synka förgasarna som nästa steg i felsökningen! Min uppfattning både som mekaniker och entusiast! :)
 
Synka förgasarna som nästa steg i felsökningen! Min uppfattning både som mekaniker och entusiast! :)

Okej, jag pratade med en mek i dag han rådde mig att försöka hitta felet före synkning. men han skulle försöka jaga rätt på en komplett brygga så jag kan testa att byta och kolla om felet verkligen ligger i knasarna.

/stefan
 
Nu har du hållit på så länge så att du hade löst problemet på halva tiden genom att synka förgasarna direkt :)
 
Nu har du hållit på så länge så att du hade löst problemet på halva tiden genom att synka förgasarna direkt :)

Hehe, ja det e möjligt, men jag hade den inne på service och då dog meken dit nån som hade skruvat mc i 10 15 år för att kolla just förgasarna, och han sa att 2 ans förgasare släpade och att den behövde renoveras sagt och gjort så renoverade jag både 2:an och 3:an samt böt o-ringarna mellan insuget och toppen, men allt detta utan resultat. så jag ska antagligen över till han och prova att synka dom imorgon.

/Stefan
 
någon som vet hur trotteln reagerar om det är hål i membranet?
Den borde väll sjunka snabbare än dom övriga då?
För just nu känns det som att en synkning är bortkastade pengar utan att veta om det hjälper.
håller på att bli gråhårig pga detta problem!

/stefan
 
Efter lite yttligare studier på hojjen så har jag upptäckt en grej till som antagligen hänger ihop med tidigare fel.

Det är att när cykeln står på tomgång och jag drar upp choken lite så händer inget, sen drar jag upp den en bit till och pang så är den uppe på 5-6000 rpm.
Om jag då låter bli att dra ner choken så sjunker varven till normala varv, men efter några sekunder så stiger den igen och pendlar så fram och tillbaka.

Det spelar inte någon roll om den är kall eller varm.

Snälla ge mig några tips om vad det kan vara har besiktning på den nästa vecka.

/Stefan
 
Last edited:
Efter lite yttligare studier på hojjen så har jag upptäckt en grej till som antagligen hänger ihop med tidigare fel.

Det är att när cykeln står på tomgång och jag drar upp choken lite så händer inget, sen drar jag upp den en bit till och pang så är den uppe på 5-6000 rpm.
Om jag då låter bli att dra ner choken så sjunker varven till normala varv, men efter några sekunder så stiger den igen.

Det spelar inte någon roll om den är kall eller varm.

Snälla ge mig några tips om vad det kan vara har besiktning på den nästa vecka.

/Stefan

Besiktningen kommer troligtvis inte säga något om din hoj beter sig lite märkligt, man kan besiktiga hojar som stannar lite här och var eller går hackigt vad jag har hört :tungan Kan du få fram detta fel när du står still och varvar? isåfall testa att lägga i växel och dra ut kopplingen när den hängt sig och se om varvet går ner. Gör den det = en eller flera trottlar (troligen allihopa, men det räcker med en) hänger sig.

Kanske en aning långsökt men sitter anslutningarna till luftburken bra på alla förgasare?

Kollat till chokevajern? låter konstigt det där med choken att den går upp och ner.
 
aaa. den tog lite från början mellan insugsgummit och toppen men det är åtgärdat nu.

/stefan

Spray startgas runt insugsröret med motorn ingång, om du har läckage så varvar motorn upp när den suger i sig startgas på fel ställe.
 
Besiktningen kommer troligtvis inte säga något om din hoj beter sig lite märkligt, man kan besiktiga hojar som stannar lite här och var eller går hackigt vad jag har hört :tungan Kan du få fram detta fel när du står still och varvar? isåfall testa att lägga i växel och dra ut kopplingen när den hängt sig och se om varvet går ner. Gör den det = en eller flera trottlar (troligen allihopa, men det räcker med en) hänger sig.

Kanske en aning långsökt men sitter anslutningarna till luftburken bra på alla förgasare?

Kollat till chokevajern? låter konstigt det där med choken att den går upp och ner.

Det går att få fram när jag står still men inte alls lika tydligt. men det är samma sak när jag kör ligger jag på låga varv och hög växel och gasar sen släpper gasen senkopplar så stiger varvet till ca 6000 för att sedan sjunka sakta. lika så går den aldrig över 6000 oavsett om jag låg på 5500 innan och gjorde samma sak.

Anslutningen till luftburken sitter ju i en brygga så där tror jag inte problemet sitter.

Choken har jag plockat bort och smörjt upp och inte bara vajern utan hela vägen till förgasarna dvs bryggan och allt som har med choken att göra.

Ja det med att den vandrar med choken i tycker jag är konstigt med, har dock inte upptäckt det förns nu, men det har nog varit lika under tiden jag haft cykeln.

/stefan

Spray startgas runt insugsröret med motorn ingång, om du har läckage så varvar motorn upp när den suger i sig startgas på fel ställe.

Har gjort det men den tar inte in någe tjuvluft. inte förns man sprayar så länge att den suger in via dräneringshålen i luftburken.

/Stefan
 
Last edited:
håller på att bli gråhårig pga detta problem!

/stefan

tror jag det, jag fixade med en äldre hoj tidigare och vet inte hur många gånger jag hade ner förgasarna osv., var på väg att ge upp och beställa ett par nya förgasare, huvudproblemet visade sig vara för låg bränslenivå i flottörhusen.

har för mig att jag sett någon sporthojsmodell som strulade ifall man inte hade ordning på alla slangar(vakuumslang?) minns inte riktigt dock men tror det var ett problem som flera hade råkat utför så kolla att du inte har någon slang löst hängandes under tanken eller så.
 
Last edited:
tror jag det, jag fixade med en äldre hoj tidigare och vet inte hur många gånger jag hade ner förgasarna osv., var på väg att ge upp och beställa ett par nya förgasare, huvudproblemet visade sig vara för låg bränslenivå i flottörhusen.

har för mig att jag sett någon sporthojsmodell som strulade ifall man inte hade ordning på alla slangar(vakuumslang?) minns inte riktigt dock men tror det var ett problem som flera hade råkat utför så kolla att du inte har någon slang löst hängandes under tanken eller så.

Okej.
Hur åtgärdade du problemet med för låg bränslenivån?
Hur upptäckte du det felet? på vilket sätt visade det sig?

Ska söka vidare på det spåret med slangar, men jag tror inte att det sitter några slangar löst, har ju haft ner den säkert 10 ggr och tycker inte jag kan ha missat det alla dessa gånger.

/Stefan
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top