vad är den här givaren till???? FZR1000

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
hittade en lös kabel på min fzr 1000 -89 som går till den här givaren men vad är den till för??
och vart ska kabeln sitta:confused:

Bifogat

• givare.JPG
    givare.JPG
    42.9 KB · Visningar: 246
En ren "uneducated guess" från min sida är att det är oljenivågivaren.

var går andra änden på kabeln?
ser ut att kunna vara oljetryck?
är mer hemma på bilar vad gäller sånt där..

Lunnajs skrev:
2563692 var går andra änden på kabeln?
ser ut att kunna vara oljetryck?
är mer hemma på bilar vad gäller sånt där..

vad jag vet så har den bara oljenivå givare
kabeln är avsliten, oljenivålampan lyser hela tiden fast det är fullt med olja i motorn, jag kopplade bort kabeln från givaren i tråget och den lyste fortfarande och den givaren på bilden är kabeln avsliten

bapuba skrev:
2563967 vad jag vet så har den bara oljenivå givare
kabeln är avsliten, oljenivålampan lyser hela tiden fast det är fullt med olja i motorn, jag kopplade bort kabeln från givaren i tråget och den lyste fortfarande och den givaren på bilden är kabeln avsliten

:confused:

Det ser ut som en givare för oljetryck.
Dvs oljelampan lyser om det är låg oljenivå och/eller om det är dåligt oljetryck.
(alltså om båda givarna är inkopplade)

Last edited:
Peter80 skrev:
2564399 Det ser ut som en givare för oljetryck.
Dvs oljelampan lyser om det är låg oljenivå och/eller om det är dåligt oljetryck.

men fzr1000 har väl ingen oljetrycks givare??

Kollade lite i min mekbok.
Det här kommer du inte bli klokare av...
Vissa fzr1000 har ett y format oljerör som börjar i det hål som din givare sitter i.
Vissa har det inte, i de fall det inte finns så sitter det en vanlig bult i det hålet.

Min teori är att någon tidigare ägare har monterat in en oljetrycksgivare i detta hål.
Vad händer om du kopplar denna parallelt med din nivågivare? alt kopplar in denna istället.

Mina 2 cent

//Peter

bapuba skrev:
[ men fzr1000 har väl ingen oljetrycks givare??

Nej, det tror inte jag heller. De flesta Yamma har nivålampa, (lite konstigt tycker jag.)

Har aldrig hört att Yammas oljelampa skulle funka som både nivå och tryckmätare. Men jag har ju fömodligen inte hört allt heller.:)

Peter 80 hade däremot en poäng där när han funderade om en tidigare ägare kanske monterat en oljetrycksmätare/lampa (Jag tycker det är mer logiskt med en tryckmätare/lampa) i efterhand.
Sen kanske den ballade ur o han flängde loss mätaren men givaren fick sitta kvar.
Ser givaren ut som nån originalgrej?
Däremot tror jag inte på att koppla den till samma lampa som oljenivån.

Kan tillägga att jag har en kompis som har en R1 som han har tejpat över nivålampan på för den slocknar inte även om det är fullt med olja i. Enligt honom är det ett vanligt fel på Yamma

Last edited:
Peter80 skrev:
2564699 Kollade lite i min mekbok.
Det här kommer du inte bli klokare av...
Vissa fzr1000 har ett y format oljerör som börjar i det hål som din givare sitter i.
Vissa har det inte, i de fall det inte finns så sitter det en vanlig bult i det hålet.

Min teori är att någon tidigare ägare har monterat in en oljetrycksgivare i detta hål.
Vad händer om du kopplar denna parallelt med din nivågivare? alt kopplar in denna istället.

Mina 2 cent

//Peter

jag ska prova som du sa att koppla in den istället och se om det funkar

det där är nog en egenhändigt dit petad tryckgivare, sitter på tryckröret till toppen, koppla in den så får du en ojletrycksgivare..
Gjorde något liknade på min trimade motor(FZR1000) för nivågivaren börja lysa så fort jag gav fullt+gas..
finns banjoskruvar med tryckännare i lite överallt att köpa och billiga är dom, dom går sönder lätt..

Freedom skrev:
2564723 Har inte alla hojar tillverkade på denna sida av 80talet en oljetrycksgivare?
Jag tror till och med äldre R1 saknar tryckgivare faktiskt.

Vegas skrev:
2566584 det där är nog en egenhändigt dit petad tryckgivare, sitter på tryckröret till toppen, koppla in den så får du en ojletrycksgivare..
Gjorde något liknade på min trimade motor(FZR1000) för nivågivaren börja lysa så fort jag gav fullt+gas..
finns banjoskruvar med tryckännare i lite överallt att köpa och billiga är dom, dom går sönder lätt..

Hejsvej! Trådkapning inleds :D Var hittar jag tryckgivare förklädda till banjoskruvar? Skulle VERKLIGEN behöva ngt sådant då jag har noll koll på både motortemp och oljetryck, så tips om hemsida eller butik mottages tacksamt!

Nexor skrev:
2567307 Hejsvej! Trådkapning inleds :D Var hittar jag tryckgivare förklädda till banjoskruvar? Skulle VERKLIGEN behöva ngt sådant då jag har noll koll på både motortemp och oljetryck, så tips om hemsida eller butik mottages tacksamt!
det finns på touringbutiken eller hos någon som säljer Spiegel..
63-3114.jpg

http://www.touring.se

Biltema art nr 32-182 79,90 kr
adaptrar som jag har för mig passar
M12 x 1,5 32-1076 39,90 kr
M14 x 1,5 32-1075 39,90 kr
1/8" x 27 NPTF 32-1078 39,90 kr
1/4" x 18 NPTF 32-1077 39,90 kr

Komplett med mätare Svart bakgrund 32-172 149,00 kr

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!