Vad är cuttad växellåda?

Säkki

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R1
Funderar på att köpa en zx9 -95 säljaren säger att växellådan är cuttad men vad fan menas med det och framförallt varför gör man det?
När man lägger i 1:an så smäller det till ordentligt men bara på 1:an ska det vara så?
:zpy
 
Är nog tyvärr mer regel än undantag att -94 till -97 zx-9r är såna i växellådan. Kan va dålig olja och kass koppling som hjälper till att förvärra saken också (alltså att den inte frikopplar riktigt)

Sen vad cuttad växellåda betyder har jag ingen aning om

/edit: Ska du byta från en R1 till -95 zx-9r?? :confused:
 
Om lådan är cuttad är ytorna som greppar tag i varndra på dreven slipade innåt så att dom vid belastning inte ska tappa greppet (växeln inte hoppa ur) om jag har färstått allt rätt vilsäga.
 
Precis så är det! Ingreppsklackarna är slipade så de drar ihop dreven.
 
Mattias skrev:
Precis så är det! Ingreppsklackarna är slipade så de drar ihop dreven.

Jepp. Detta kan man med fördel göra på ordentligt dimensionerade v-lådor. Däremot bör man vara säker på att lådan är ordentilgt dimensionerad; för du tar ju bort material precis vid roten av klackarna = en midja på själva klacken. Givetvis ska det också vara gjort av någon som vet vad de håller på med -dvs en snygg rundning för att undvika brottsanvisning etc.

Jag skulle nog vilja veta vilka det är som har gjort det innan jag köpte den.

Men som funktion betraktad (om det är utfört korrekt), så är det enbart positivt. Halvdana växlingar som tidigare gjorde att växlarna hoppat ur kan undvikas osv.

/J
 
Har för mig att cuttning kan göra att växeln hoppar ur vid motorbroms. Mao mest för dragracing.
 
bippen skrev:
Har för mig att cuttning kan göra att växeln hoppar ur vid motorbroms. Mao mest för dragracing.
Tror jag inte. Blir iofs lite mer glapp mellan drag- o bromsläge på en växel, o petar du då på spaken lite så kanske det kan hända. Om man snedar till bromsande klackarna oxå vid cutting vet jag inte, men man skulle ju kunna om man ville. Nån som vet ?
/u
 
Jag ska inte byta det är en polare som är ute efter en hoj men det verkar inte bli en spygrön kawa zx9 från 95 iaf.
 
bippen skrev:
Har för mig att cuttning kan göra att växeln hoppar ur vid motorbroms. Mao mest för dragracing.

Jag fick min låda cuttad i höstas (av motospeed) och av dom 300 mil jag kört sen dess (jag motorbromsar en hel del och från höga varv då jag kör aktivt) har jag då inte märkt några tendenser att den skulle vilja hoppa ur växel..

/KetogaN
 
låt bli att köpa första generation ninja 900. Topparna spricker ovanligt ofta. Tror ni mig inte så kan ni ju kolla om det finns nån topp att kåpa på skroten.......( alla toppar går åt som smör )
 
mattsson skrev:
Är nog tyvärr mer regel än undantag att -94 till -97 zx-9r är såna i växellådan. Kan va dålig olja och kass koppling som hjälper till att förvärra saken också (alltså att den inte frikopplar riktigt)

Sen vad cuttad växellåda betyder har jag ingen aning om

/edit: Ska du byta från en R1 till -95 zx-9r?? :confused:

-Vadå han byter ju från Yamaha till Kawasaki, alltså byter ha upp sig?. :slicka
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top