Vad är baksidan med fordonshandel.se?


"Borås tingsrätt häktade honom som misstänkt för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott. Dessutom för försök till grovt bedrägeri då han med falska handlingar ska ha försökt få ut supermiljöbilspremier på en miljon kronor.

– Även om vi med hjälp av Skatteverket kommit ganska långt så återstår en hel del kartläggningsarbete. Det är en härva med fakturor och betalningar hit och dit där vi bland annat försöker följa pengarna, säger Daniel Larson.

BT har tidigare berättat om boråsaren som misstänks för momsbluffar på mångmiljoner och kunde sälja fordon mycket billigare än konkurrenter."
.......
.......
"När fordon importerades så fanns på pappret ett bolag som skulle svara för att momsen blev betald, men bakom bolaget stod bara målvakter och skatten kom aldrig in till staten. Moms som kunder betalade lyftets ut via bolag i andra länder, menar åklagaren."
 
Samma härva?

Misstankar om momsfiffel fick Ekobrottsmyndigheten att slå till mot två bostäder i Helsingborg. Där hittades cannabis och annan narkotika. Nu har tre personer häktats som misstänkta för grovt narkotikabrott. En av dem har erkänt.

-Det är ett större beslag, men inget rekord, säger Mats Olsson, chef för kriminalpolisen i nordvästra Skåne.
Ekobrottsutredningen handlar bland annat om momsfiffel vid handel med motorcyklar inom EU. En man har häktats i Borås, som misstänkt för bland annat grovt skattebrott.



http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2320564-moms-misstankar-gav-knarkbeslag
 
Well, då kanske det finns en liten yttebytte pyttebaksida med Fordonshandel.se ändå...
TANSTAAFL någon?


Återstår att se, beror på hur staten ser på det.
Dom ska ha sina pengar, sen vem som betalar bryr dom sej inte om..

Nu vet vi ju inte om det är det här som det handlar om, detta är bara spekulationer.
Dom är anhållna för skattebrott och vilken typ av skattebrott framgår inte av tidningsartikeln, så dra inga slutsatser innan vi vet mer. :fakta

Ja, om dom väljer att jaga efter varje enskild köpare återstår som sagt se - men Skatteverket är skoningslöst när dom väl sätter näsan i marken och börjar driva. Just nu håller dom på att vända upp och ner på Sveriges tryckeribransch och dess kunder...

http://taxmatters.pwc.se/hogsta-forvaltningsdomstolen-ger-skatteverket-ratt-i-tryckerimomsmal
 
Well, då kanske det finns en liten yttebytte pyttebaksida med Fordonshandel.se ändå...
TANSTAAFL någon?

Ja, om dom väljer att jaga efter varje enskild köpare återstår som sagt se - men Skatteverket är skoningslöst när dom väl sätter näsan i marken och börjar driva. Just nu håller dom på att vända upp och ner på Sveriges tryckeribransch och dess kunder...

http://taxmatters.pwc.se/hogsta-forvaltningsdomstolen-ger-skatteverket-ratt-i-tryckerimomsmal

En stjärna i kanten för Heinleinreferensen! :tummenupp
 
Well, då kanske det finns en liten yttebytte pyttebaksida med Fordonshandel.se ändå...
TANSTAAFL någon?




Ja, om dom väljer att jaga efter varje enskild köpare återstår som sagt se - men Skatteverket är skoningslöst när dom väl sätter näsan i marken och börjar driva. Just nu håller dom på att vända upp och ner på Sveriges tryckeribransch och dess kunder...

http://taxmatters.pwc.se/hogsta-forvaltningsdomstolen-ger-skatteverket-ratt-i-tryckerimomsmal

Det aktuella fallet med Fordonshandel och tryckerimålet är två olika saker. När det gäller Fordonshandel har bolaget debiterat rätt moms (25 %) och bolaget har sedan underlåtit att redovisa den moms kunderna betalat in.

När det gäller tryckerimålet är det en annan fråga. Där har tryckerierna först faktuerat med 25 % moms och redovisat in denna till Skatteverket. När praxis avseende momssatsen ändrats har tryckerierna begärt återbetalning med mellanskillnaden. Detta gör att de kunder som kan göra avdrag för ingående moms inte heller får göra större avdrag än 6 %. Momssystemet ska vara neutralt för näringsidkare och det skulle bli orimligt att kunderna får större återbetalning än vad säljaren betalar in. Observera även att tryckerimålet enbart innebär en förändring för de som är fullt ut momspliktiga, för de som inte har någon avdragsrätt blir det inte någon skillnad (t.ex. för privatpersoner).
 
Kan ta lite om moms och import, eftersom jag själv varit utsatt för detta, och gick då till botten med det, genom att kontakta olika myndigheter, bland annat en väl insatt man på Tullverket.
Momsfiffel är MYCKET vanligt på fordonsimport enligt Tullverket, så han tycker att man ska vara extra vaksam.
Tullverket har bra koll på vilket värde som är rimligt, och det är originalfakturan som slutligen bestämmer värdet.
Det finns även ett gränsöverskridande samarbete, så det är ingen seriös handlare som vill skriva en bluff-faktura med ett lägre pris, med risk att bli synad och få problem, i alla fall inte i det långa loppet, eller för små belopp.
Den höga svenska momsen gör att momsfiffel är otroligt lönsamt och förhållandevis enkelt.

De oseriösa som momsfifflar låter helt enkelt bli att betala in svensk moms och tjänar därför mer på varan.
Istället säljs skotern eller bilen omgående av importören, ofta till ett onormalt lågt pris för att få bort den så snart som möjligt.
Ett exempel är: Köp den i Amerika, ta in den till Tyskland som har 19% moms, och betala momsen där.
Sedan tar du den till Sverige och säljer den fort, och låter någon annan få bekymmer med att momsen som är betalad på 19% i Tyskland istället skulle ha varit 25% i Sverige.

Det enda som krävs av det fifflande företaget är att det har registrerat sig för att få lyfta moms i Tyskland.
Det här utförs tyvärr i stor skala i Sverige, och ofta ligger organiserad brottslighet bakom, vanligast på bilsidan, eftersom pengarna är större där.
Eftersom momsärende har lång handläggningstid, samtidigt som målvakter (meddellösa personer utan tillångar, ofta med missbruksproblem) är de enda som syns på dokumentationen, kommer de riktiga bedragarna alltför ofta undan.

Problemet för dig som köpare är att Skatteverket går igenom varje enskild import där moms inte är betald, för att se vilka som sedan har betalt svensk moms.
Det kan ta lite tid, men förr eller senare kontrolleras samtliga affärer, eftersom staten annars förlorar hundratals miljoner på momsfusket.
Tyvärr finns det inget säkert sätt att kontrollera att momsen är betalt, någon som försvårar för köpare som inte vill råka illa ut, eller bidra till brottslighet .

Vem kommer då att få betala momsen när staten till slut upptäcker att den inte är betald.?
Eftersom den oseriösa momsfifflande importören ofta redan har kronofogdeskulder och/eller har använt målvakter, KAN momsskulden komma att följa fordonet.
Det finns alltså en risk att den som exempelvis köpt en hoj värd drygt 100 000 kr, eventuellt kan få ett inbetalningskort på 25 000 kr i brevlådan.

Därför är det MYCKET viktigt att ALLA som köper importerade fordon säkerställer att den svenska momsen är betald.
Som köpare innebär det att du ALLTID ska kräva att få se orginalkvittot, och helst ringa den utländska handlaren och se till att kvittot är äkta (undersökningsplikt).
Det ska framgå att momsen är betald i Sverige av ett separat kvitto.
Se till att alla papper är i ordning, att importören är samma person som skriver på kvittot.

Gör vad du kan med andra ord, och var skeptisk till alltför låga priser i kombination med snabba affärer.
 
Bra skrivet... Men det stämmer liksom inte in på fordonshandel pga två saker.

1. Fordonshandel Europa AB sålde fordon som svensksålda mc. Inte importerade som du refererar till. Det står i fordonsregistret som svensksålt.

2. På kvittot står det att momsen är debiterad precis som det ska vara i Sverige.

Så då kan kunden aldrig straffas med extra moms "inbetalningskort". Annars skulle alla människor som köper ny Volvo idag kunna straffas om Volvo skulle fuska med momsen.

Om momsen står på kvittot så har man i laglig mening betalat momsen till företaget. Att företaget sen inte betalar den vidare till staten kan inte kunden beskyllas för.
 
Menar du att kunden ska stå och bevittna när handlaren betalar in moms på sin omsättning varje månad och då själv ska leta reda på sin vara i bokföringen??
Skulle bli besvärligt att bedriva verksamhet då??

Tror inte det finns en risk att kunder åker på det om dom har kvitto där svensk moms ingår, det är ju det som är själva iden med kvitton...
 
Bra skrivet... Men det stämmer liksom inte in på fordonshandel pga två saker.

1. Fordonshandel Europa AB sålde fordon som svensksålda mc. Inte importerade som du refererar till. Det står i fordonsregistret som svensksålt.

2. På kvittot står det att momsen är debiterad precis som det ska vara i Sverige.

Så då kan kunden aldrig straffas med extra moms "inbetalningskort". Annars skulle alla människor som köper ny Volvo idag kunna straffas om Volvo skulle fuska med momsen.

Om momsen står på kvittot så har man i laglig mening betalat momsen till företaget. Att företaget sen inte betalar den vidare till staten kan inte kunden beskyllas för.

Japp, du har helt rätt där, otydligt av mig.
Det blir, precis som du säger, annorlunda när ett företag har ägt fordonet i Sverige.

Eftersom den oseriösa momsfifflande importören ofta redan har kronofogdeskulder, och kanske har använt så kallade "målvakter", så KAN momsskulden komma att följa fordonet.
Men undantaget är faktiskt när ett FÖRETAG har ägt fordonet innan dig, då stannar skulden i och med företaget, så det kan också vara en sak att kolla upp när man köper nya fordon som import.

Så står företaget som importör så är det helt riktigt att du går fri, men om dom bara förmedlar, och du blir importör av fordonet, så ställs det större krav på dig.
I det här fallet verkar det ju dock vara lugnt för köparna, och det känns skönt att det är på det viset.

Bra att du påpekade/förtydligade detta, det blir ett bra underlag inför framtida funderingar. :tummenupp
 
Men som ni är inne på ; om företaget förmedlar fordon måste man va med, helst om det är ny eller nästan ny hoj.
Moms behöver stå med i kvitton.
 
Japp, men importerar du en BEGAGNAD hoj från ett annat EU-land så är det lugnt, då gäller momsfriheten.
Men då måste den vara begagnad i lagens mening, och då finns det två kriterier vad gäller hojjar och bilar - 6 månader gammal, eller 600 mil körda.
Och det är faktiskt så att båda dessa regler (6 månader, eller 600 mil) tillämpas var och en för sig.
Det räcker alltså att ett av kriterierna är uppfyllt för att fordonet ska räknas som nytt i momssammanhang.

Som ett exempel: Fordonet har varit i trafik i 4 månader men har under tiden körts 1500 mil = Fordonet räknas fortfarande som nytt och du ska betala moms.

Och som ett till exempel: Fordonet har varit i trafik i 14 månader men har under tiden körts 200 mil = Fordonet räknas fortfarande som nytt och du ska betala moms.

Följande är också väldigt viktigt att tänka på för er som tänker importera fordon (lite OT) från annat EU-land, annars ligger man mycket risigt till:
Om fordonet är nytt (se definitionen ovan i detta inlägg) och importerat från ett annat EU-land ska du anmäla till Skatteverkets kontor i Ludvika att du har köpt ett fordon.
En kopia på köpehandlingen ska också skickas till Skatteverket (viktigt, och denna kommer att kontrolleras).

Skattmasen är ju hårdare än maffian, det vet vi ju vid det här laget....
 
Men helt klart så är en uppstädning av fordonsbranchen på gång i Sverige

Med all rätta...! Jag ser gärna att polis och ekobrottsmyndighet tar i med hårdhandskarna mot oseriösa aktörer som denna. Fifflet innebär ju inte bara att de själva tjänar mer pengar. Konsekvenserna blir ju mycket större med snedvriden konkurrens, med mera.

Och för att svara på frågan i rubriken - baksidan med fordonshandel.se är uppenbarligen att firman drivs av en skurk som inte är villig att följa svensk lagstiftning. Vilket många säkert har listat ut för mycket länge sedan. Att stå och kränga RSV4:or och Tuonos trettio-fyrtio tusen billigare än Hudiks arbetsgivare och fortfarande hävda att samma garantier gäller är helt enkelt för bra för att vara sant.
 
Japp, men importerar du en BEGAGNAD hoj från ett annat EU-land så är det lugnt, då gäller momsfriheten.
Men då måste den vara begagnad i lagens mening, och då finns det två kriterier vad gäller hojjar och bilar - 6 månader gammal, eller 600 mil körda.
Och det är faktiskt så att båda dessa regler (6 månader, eller 600 mil) tillämpas var och en för sig.
Det räcker alltså att ett av kriterierna är uppfyllt för att fordonet ska räknas som nytt i momssammanhang.

Som ett exempel: Fordonet har varit i trafik i 4 månader men har under tiden körts 1500 mil = Fordonet räknas fortfarande som nytt och du ska betala moms.

Och som ett till exempel: Fordonet har varit i trafik i 14 månader men har under tiden körts 200 mil = Fordonet räknas fortfarande som nytt och du ska betala moms.

Följande är också väldigt viktigt att tänka på för er som tänker importera fordon (lite OT) från annat EU-land, annars ligger man mycket risigt till:
Om fordonet är nytt (se definitionen ovan i detta inlägg) och importerat från ett annat EU-land ska du anmäla till Skatteverkets kontor i Ludvika att du har köpt ett fordon.
En kopia på köpehandlingen ska också skickas till Skatteverket (viktigt, och denna kommer att kontrolleras).

Skattmasen är ju hårdare än maffian, det vet vi ju vid det här laget....

Fan vad du krånglar. Hade du skrivit 6 månader och 600 mil hade det varit löst där. Är fö hur långt den gått vid köpdatumet så köper man en lågmilare och tänker köra den hem eller på nåt annat sätt få upp den till 600mil så se till att det inte står på kvittot hur långt den gått vid köpet.

Sen är det inte helt ovanligt att skattemyndigheten missar om man ser till att det inte står nåt miltal på kvittot så jag är inte alls helt säker på att det är så förbannat skitenödigt och man ligger "risigt till".
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top