Vad är baksidan med fordonshandel.se?

Fan vad du krånglar. Hade du skrivit 6 månader och 600 mil hade det varit löst där. Är fö hur långt den gått vid köpdatumet så köper man en lågmilare och tänker köra den hem eller på nåt annat sätt få upp den till 600mil så se till att det inte står på kvittot hur långt den gått vid köpet.

Sen är det inte helt ovanligt att skattemyndigheten missar om man ser till att det inte står nåt miltal på kvittot så jag är inte alls helt säker på att det är så förbannat skitenödigt och man ligger "risigt till".

Förlåt att jag krånglar... :(
Men min erfarenhet är att det är så OERHÖRT tråkigt att brevväxla med Skattemyndigheten.
Det riktigt klumpar ihop sig i magen, och det vette fan om dom medvetet drar ut på tiden med alla svar, så att man ska marineras i sin egen ångest över varje bedömning.

Så jag kommer aldrig, aldrig, aldrig någonsin att chansa, utan kommer att bädda så bra som möjligt för att göra på rätt sätt i framtiden (lägger min hand på instruktionsboken och upprepar det högt varje morgon) :hihi
 
Jag jobbar INTE på mc-butik, jag är långtradarchaffis och maskinförare och inge annat... :fakta

Jag kan ha missuppfattat det, men det ställe där jag misstänker att du får dina hojar ifrån då, med tanke på ditt nick och din klubbtillhörighet...

I vilket fall som, att en bluffhandlare står och kränger Aprilior enormt mycket billigare än Pro Bike, Italia och Bike Port, det kan ju lätt få en att fundera på hur det går ihop då man dessutom utlovar garantier. Är det ens en tillfällighet att vissa hojar är exakt så mycket billigare som just momsen...?

Och det gick ju inte ihop. Med facit i hand så var det ju för bra för att vara sant. Bara att hoppas att kunderna får så lite problem som möjligt med garantier och liknande.
 
Du kommer kanske att revidera din kommentar efter att ha läst följande:

"Om Skatteverket upptäcker att momsen inte betalats in för en importera ny eller nästan ny motorcykel är det konsumenten som får betala in hela momsbeloppet."

Gäller inte Fordonshandels kunder eftersom de inte har köpt en importerad hoj utan en svensksåld via en handlare (Fordonshandel)
 
Nu handlar det inte längre "bara" om moms och skattefiffel utan även narkotikabrott.



Så som jag har förstått det kan slutkunden bli betalningsansvarig. Fick det intrycket när jag lite snabbt skummade igenom sidan på Skatteverket. Kan dock ha fel då jag som sagt skummade igenom sidan och då snabbt.

Ja, om företaget som importerar prylen bara förmedlar den, men aldrig egentligen äger den, då är det du som köpare som får problemet :(
 
Eftersom man som privatperson inte kan handla utan moms i sverige så ska det i princip vara omöjligt att man kan åka på att betala moms för nåt man köpt i sverige.

Om regelverket skulle vara sånt att man som privatperson kan få betala företagets momsskulder skulle det innebära att man kunde få stora räkningar från skatteverket. Undrar hur många pizzor man köpt på pizzerior som fuskat med momsen;)



Om det är garanti på hojarna kan verkligen din lokala handlare neka dig garantiärende för att du köpt hojen hos fordonshandel?

Jag importerade en sprillans buss nyligen som servicelampan tändes på. Åkte in till min lokala märkeshandlare (hade fortfarande tyskplåtarna på) behövde inte visa kvitto utan han slog på chassinumret och såg att det var garanti på bussen och fixade allt kostnadsfritt.
Gäller inte detta hojar alltså?
 
Last edited:
Fan vad du krånglar. Hade du skrivit 6 månader och 600 mil hade det varit löst där. Är fö hur långt den gått vid köpdatumet så köper man en lågmilare och tänker köra den hem eller på nåt annat sätt få upp den till 600mil så se till att det inte står på kvittot hur långt den gått vid köpet.

Sen är det inte helt ovanligt att skattemyndigheten missar om man ser till att det inte står nåt miltal på kvittot så jag är inte alls helt säker på att det är så förbannat skitenödigt och man ligger "risigt till".


Är fordonet nyare än två år vill dom ofta ha miltalen med på kvittot. Samma med försäkringsbolaget om du ska se till att försäkra hojen innan du kör hem den.
 
Är fordonet nyare än två år vill dom ofta ha miltalen med på kvittot. Samma med försäkringsbolaget om du ska se till att försäkra hojen innan du kör hem den.

Vilka är "dom" som vill ha miltalet med på kvittot, menar du skattmasen? Vad fan skall dom göra om det saknas? Kvittot är legalt med eller utan miltal. Saknas den uppgiften får dom göra ett jobb och det händer att dom skiter i det för dom är lata precis som alla andra.

Angående köra hem försäktat vet jag inte vad som gäller på hoj och vad försäkringsbolaget ställer för krav där. Jag har åkt minibuss och plockat hem två hojar samtidigt.

När det gällde bil så kunde jag teckna en försäkring via TryggHansa och där var det aldrig sagt nåt om att specificera miltal på kvittot.
 
Vilka är "dom" som vill ha miltalet med på kvittot, menar du skattmasen? Vad fan skall dom göra om det saknas? Kvittot är legalt med eller utan miltal. Saknas den uppgiften får dom göra ett jobb och det händer att dom skiter i det för dom är lata precis som alla andra.

Angående köra hem försäktat vet jag inte vad som gäller på hoj och vad försäkringsbolaget ställer för krav där. Jag har åkt minibuss och plockat hem två hojar samtidigt.

När det gällde bil så kunde jag teckna en försäkring via TryggHansa och där var det aldrig sagt nåt om att specificera miltal på


skattmasen? Du skickar väl inte papper till till skattmasen när du importerar fordon lr?

När du ansöker om ursprungskontroll däremot så vill dom milen ska stå med. Eftersom en ursprungskontroll är en offentlig handling så döljer jag alltid priset på kvittot då.

skatteverket kan kolla upp pappren hos transportstyrelsen och problemen kan komma ang moms om fordonet är nyare än 6mån och gått mindre än 600 mil.
 
Precis,
När du fyller i din ansökan om ursprungskontroll kommer du att behöva svara på följande:
1. Är fordonet nytt eller begagnat?
Fordonet räknas bara som nytt om det inte har registrerats permanent eller tagits i trafik i Sverige eller i något annat land tidigare.

2. Fakta om fordonet

Identifieringsnummer (chassinummer)
Fabrikat
Årsmodell eller fordonsår
Motornummer (om du ska föra in motorcykel eller moped)
Vägmätarställning (i kilometer)
Senaste utländska registreringsnummer
Senaste registreringsland
Typ av fordon (till exempel personbil, motorcykel, buss)
Färg

Det är bara att se till att den varit reggad minst 6mån innan i ett annat land...
Kan bli knivigt.

Jaha så det är narkotikum iblandat också? Passat på att pumpa ringarna med pulver innan de skeppats över, lite förena nytta med nöje?
Jösses vilket skräp.
 
Last edited:
Jaha så det är narkotikum iblandat också? Passat på att pumpa ringarna med pulver innan de skeppats över, lite förena nytta med nöje?

De som handlat av denna stjärna kanske ska passa på att kolla eventuella hålrum i ram och sving...? Vem vet, lite kvarglömt vetemjöl och vips så blev hojen värd bra mycket mer än den begagnade sidoimport den annars är...
 
Precis,
När du fyller i din ansökan om ursprungskontroll kommer du att behöva svara på följande:
1. Är fordonet nytt eller begagnat?
Fordonet räknas bara som nytt om det inte har registrerats permanent eller tagits i trafik i Sverige eller i något annat land tidigare.

2. Fakta om fordonet

Identifieringsnummer (chassinummer)
Fabrikat
Årsmodell eller fordonsår
Motornummer (om du ska föra in motorcykel eller moped)
Vägmätarställning (i kilometer)
Senaste utländska registreringsnummer
Senaste registreringsland
Typ av fordon (till exempel personbil, motorcykel, buss)
Färg

Det är bara att se till att den varit reggad minst 6mån innan i ett annat land...
Kan bli knivigt..

Bilar i tyskland registreras ofta när dom kommer till handlarna så det brukar inte vara problem med dom där 6månaderna. Vet inte hur det är i Sverige men tror att nytt fordon registreras först när det säljs.
 
Gäller inte Fordonshandels kunder eftersom de inte har köpt en importerad hoj utan en svensksåld via en handlare (Fordonshandel)


Det tråkiga i det hela är att den som köpt hoj hos fordonshandel står som första ägare..

Hade dessa personer köpt hojen hos återförsäljare som är godkända av märkesimportören(har agenturen) i Sverige så hade märkeshandlaren stått som första ägare på mc:en..(alt. Först agenturen sen märkeshandlaren)

Alltså finns det en risk att fordonshandel har undanhållit momsen och registrerat ägaren/köparen som importör.. Även om det står ej import i registrerings papperna...

Tiden får utvisa hur det kommer att bli...
 
Last edited:
Någon som har hört något om ifall de som handlat av fordonshandel åker på att betala moms i efterhand?
 
Jag sätter en slant på att han torskar i tingsrätten, överklagar och blir friad i Hovrätten och är ingång igen 2016....
 
Blir lagom att köpa ny hoj 2016 då :tummenupp

Åkte förbi för någon vecka sedan och tror det var en begravningsbyrå i lokalen istället nu, passande :tungan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top