Vad är bäst, Skåne eller Norrland?

Var hade du bott?

• Antal röstningar
    0
Skåningar ,,,iaf dom man stöter på i Köpenhamn e några skrävliga jävla typer.. Här kommer vi fråm metropolen Malmö typ...går ju liksom inte att missa att höra dom heller som dom gastar o håller på.Här e vi,störs o bäst attityden.
Håll truten din fiskmås

Konstig fråga: "Var hade du bott?"

Fel tempus, fel syftning.
Gör om gör rätt!

Troligen var avsikten att fråga:

- Var hade du helst bott om du fick välja?

Vilket oxå är fel, då ordet bott syftar på något man gjorde/gjort, och alltså avslutat.

Den korrekta frågan är:

Var bor du helst om du får välja?

;)

Edit: Jag valde Skåne! :)

Gör om gör rätt!

Vilket oxå är fel, då ordet bott syftar på något man gjorde/gjort, och alltså avslutat.

Den korrekta frågan är:

;)

Tempus... är inte det en brandsläckare?

Tempus... är inte det en brandsläckare?

:D Ha! Jo, och det blev fel på den, så vi kunde inte släcka branden mellan Skåne och resten av Sverige... ;)

Men fatta saken ur en hojåkares perspektiv:

- Tre månader längre mc-säsong.
- Minst ett tusen mil väg som liknar Bogan och Bulten
- Trevliga och vackra platser
- Nära till kontinenten
- Goa gubbar å gummor (å ni har INTE samma huvudstadskomplex som Gôttlabörjana har... ;))
- Härlig geografi och botanik
- Schnygga cheyer (där med!)
- Två räserbananer i ett län (fler om man räknar de gamla landsvägsbanorna)

Jag är en Norrlänning i exil, trivs kanonbra i skåne sedan -86, kommer aldrig att flytta tillbaks till norrland.

Pungt
Får man fråga varför :näsblod :tummenupp
Jag älskar Skåne!
Skulle gärna bosätta mig längs västkusten - från Båstad och neråt. Helsingborg vore najs, eller Malmö.

Jag älskar skåningar också! :kär
Du har rätt för dig, östkusten duger inte, där finns ingenting, som norrland.

Skåningar ,,,iaf dom man stöter på i Köpenhamn e några skrävliga jävla typer.. Här kommer vi fråm metropolen Malmö typ...går ju liksom inte att missa att höra dom heller som dom gastar o håller på.Här e vi,störs o bäst attityden.
Äh, Fiskmås!

Du hittade ett måndagsex.

Gör om gör rätt!

Den korrekta frågan är:

;)

Hade det inte varit för sista raden så :mad: :tungan

:D Ha! Jo, och det blev fel på den, så vi kunde inte släcka branden mellan Skåne och resten av Sverige... ;)

Men fatta saken ur en hojåkares perspektiv:

- Tre månader längre mc-säsong.
- Minst ett tusen mil väg som liknar Bogan och Bulten
- Trevliga och vackra platser
- Nära till kontinenten
- Goa gubbar å gummor (å ni har INTE samma huvudstadskomplex som Gôttlabörjana har... ;))
- Härlig geografi och botanik
- Schnygga cheyer (där med!)
- Två räserbananer i ett län (fler om man räknar de gamla landsvägsbanorna)

Yes :tummenupp :tungan

Jag älskar Skåne!
Skulle gärna bosätta mig längs västkusten - från Båstad och neråt. Helsingborg vore najs, eller Malmö.

Jag älskar skåningar också! :kär

Helsingborg är en bra stad att bo i, Båstad är överskattad.

Halmstad är optimal stad att bo i om man ska bo söder om GBG.:tummenupp

Född och uppvuxen i Skåne, men gjorde ett gästspel i Umeå under sju år. Riktigt trevlig stad med trevliga människor! Saknar den ibland. Vintrarna var helt underbara! Men tyvärr var hojsäsongen inte så lång.

Väljer Skåne, där man kan köra hoj ett par månader längre. Åka skidor gör man i alperna. :tummenupp

Det enda som är tråkigt med Skåne är att vi bara har tre årstider: Vår, sommar och en lång höst. :(

Massor av vit snö som lyser upp de mörka vinterkvällarna, att kunna åka skridskor på någon sjö, höra knarret under kängorna när man är ute och går, allt det och lite till saknar jag på vintern. :)

Det jag mest ogillar med Skåne är att de måste ösa ut en massa salt överallt så fort det landar en snöflinga någonstans. :mad: Utelivet är också lite konstigt här.

vad gör man i norrland förutom att valla renar, bränna hemma, köra skoter och... ja, vafan mer?:va sen att skåne har rosengård (gräv bort malmö) är en annan femma, så fort man kommer ut till den lantliga idyllen blir allt genast mycket trevligare:) och nej, jag tycker inte att dialekten är riktigt så hemsk, grötig och oförståelig som alla säger (född uppsalabo). när man väl lärt sig den så är den ganska charmig:) sen avundas jag i och för sig norrlands vida vidder, att man kan bo på ett ställe där närmaste granne bor i nästa by åtta mil bort och att man därmed kan ägna sig åt vafan man vill när på dygnet man vill samt att man verkar kunna bete sig lite hur som helst eftersom snuten ägnar sig åt precis samma saker som alla andra norrlänningar (se början av inlägget):D så på det hela taget... malmö är läskigt, norrland är "friare" men skåne är mer civiliserat och jag skulle välja att bo långt ute på den norrländska tundran alla dagar i veckan om det inte vore för avsaknaden av rinnande vatten, elektricitet, vägar och värme:tummenupp :D

vad gör man i norrland förutom att valla renar, bränna hemma, köra skoter och... ja, vafan mer?:va sen att skåne har rosengård (gräv bort malmö) är en annan femma, så fort man kommer ut till den lantliga idyllen blir allt genast mycket trevligare:) och nej, jag tycker inte att dialekten är riktigt så hemsk, grötig och oförståelig som alla säger (född uppsalabo). när man väl lärt sig den så är den ganska charmig:) sen avundas jag i och för sig norrlands vida vidder, att man kan bo på ett ställe där närmaste granne bor i nästa by åtta mil bort och att man därmed kan ägna sig åt vafan man vill när på dygnet man vill samt att man verkar kunna bete sig lite hur som helst eftersom snuten ägnar sig åt precis samma saker som alla andra norrlänningar (se början av inlägget):D så på det hela taget... malmö är läskigt, norrland är "friare" men skåne är mer civiliserat och jag skulle välja att bo långt ute på den norrländska tundran alla dagar i veckan om det inte vore för avsaknaden av rinnande vatten, elektricitet, vägar och värme:tummenupp :D

men du bor i Lund, alla städer är på det viset (begränsad möjlighet till att vara mindre laglig)
Jag bor strax över milen från Lund och känner igen det du säger om norrland.

Okej, jag kan inte ta bössan och springa ut i skogen och hämta hem lunchen
utan att någon märker efter ett tag, men så stor skillnad är det inte om du inte
hade tänkt ha slavfabriker i trädgården eller något.

"Jägarna" är en dokumentär, inte en spelfilm. Rätt uppfattat! :tummenupp

Jag undrade också ungefär vad för olagligheter han ville syssla med :D

Last edited:
Jag hade nog fantomej valt att bosätta mig i norrland om jag kunnat. Dock bara om man hade fått en snöskoter om man bosatte sig där!

Jag hade nog fantomej valt att bosätta mig i norrland om jag kunnat. Dock bara om man hade fått en snöskoter om man bosatte sig där!

Så det är värt att bosätta sig i ett landskap med:

10 grader kallare på sommaren och ännu mer på vintern

Hälften så lång sommar och dubbelt så lång vinter

Lite människor och därmed litet utbud av affärer (Innan ni norrlänningar klagar så jämför med uppland, v. götaland och skåne så blir ni tysta)

Bara för att nämna några nackdelar :näsblod

Så det är värt att bosätta sig i ett landskap med:

10 grader kallare på sommaren och ännu mer på vintern

Hälften så lång sommar och dubbelt så lång vinter

Lite människor och därmed litet utbud av affärer (Innan ni norrlänningar klagar så jämför med uppland, v. götaland och skåne så blir ni tysta)

Bara för att nämna några nackdelar :näsblod

Faktiskt. 75% av affärerna som ändå finns här klarar man sig utan. Och med en quattro och en snöskoter skulle man kunna överleva det enorma vinterhalvåret.

Antalet invånare i Arjeplog har på trettio år minskat med en fjärdedel till drygt 3 000 personer. Nu hoppas kommunen vända trenden genom att införa fri barnomsorg och en välkomstbonus till alla nyinflyttade, rapporterar SR Norrbotten.

Inflyttningsbidraget på 25 000 kronor ska ges i form av checkar som kan användas på ortens företag.

–Det handlar om kommunens överlevnad, säger kommunalrådet Bengt-Urban Fransson (s) till SR Norrbotten.

Arjeplog blir andra kommunen i Sverige som inför gratis barnomsorg. Haparanda har det sedan i fjol.

http://www.sktftidningen.se/zino.aspx?articleID=11071

När går flyttlasset? :hihi

Bilder från google:

April i Haparanda:
P4190463crop.jpg

April i Malmö:
462224344_15a15bdcd1_o.jpg

Säger väl allt? :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla