Vad är att beteckna som ett personangrepp

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Eftersom jag på senare tid har blivit anklagad för att vara skyldig till personangrepp till höger o vänster så är jag intresserad av vad detta verkligen innebär? Naturligtvis förutsätter jag att jag har rätt som vanligt men det kan ju faktiskt finnas delade meningar om det.

Om jag säger att en viss åsikt är reserverad för idioter och andra mentalt begränsade individer så anser jag inte att det är ett angrepp riktat mot person även om någon individ tidigare i tråden uttalat just denna åsikt? Har jag rätt eller är jag lite väl frikostig när det gäller mina rättigheter att fördöma?

Last edited:
Jag tycker du har rätt, personangrepp är när du uttalar dig om vissa egenskaper som någon har, lyten och annat. Nu säger du ju bara att vissa åsikter är förkastliga, inget annat. Det både du och din antagonist har använt er av är er åsiktsfrihet.

Edit: Exakt vad är det vi pratar om?

Hej hopp!

//A.

jag tycker att det är personangrepp på hög nivå.
efter som du är så smart chrille så borde väl du lista ut att personen tar illa vid sig och tar det just som ett personangrepp.
åsikter får väl alla ha och om det är rätt eller fel kan väl ingen svara på.
säger jag att bilen ska vara blå och någon säger röd så tycker vi inte lika men ingen har rätt eller fel heller.
kramas nu istl för snart ska vi rejsa :)

mankan skrev:
Det där är ju bara en lek med ord, det vet du lika väl som jag. Man behöver ju inte direkt peka ut en person för att hänga ut honom eller henne i ett inlägg.

Jovisst är det men de som anklagar mig för personangrepp brukar sedan visa god ton genom att komplettera med "du är ju dum i huvvet :kocko" eller "jävla moralkärring"?? Det är förvirrande.....

Jag menar allvar också - OM folk på ett vettigt sätt kan förklara hur jag går över gränsen så kommer jag rätta till det.

Ett personangrepp är ju när någon känner sig angripen, så de beror ju helt på vem du säger de till. Om du säger att en tjej är fet så kanske hon tar det som de, om du säger det till mig så garvar ja antagligen.Samma påstående fast det ena är ett angrepp medans det andra inte är det!

/ Hannes

Det är skillnad på att angripa en persons åsikter och att angripa en person. Den typ av personangrepp som inte bör användas i ett sånt är forum torde va kränkning eller osaklig nedvärdering av specifika personer.

UnderDOG skrev:
....

Edit: Exakt vad är det vi pratar om?
....

Det är frågan om flera tillfällen på senare tid. Så jag bör ju fundera på om vi har extra många känsliga moppefuckon här eller om jag har blivit elakare.

Håller med lite om att det är ju bara ord/lek med ord. Men om man känner sig angripen personligt så har man väl blivit utsatt för "personangrepp". Men angriparen kanske inte avsåg detta och det lindrar ju åverkan en hel del. Definitonen är nog minst sagt flytande.

Kör hårt !

/h

HanneZ skrev:
Ett personangrepp är ju när någon känner sig angripen, så de beror ju helt på vem du säger de till. Om du säger att en tjej är fet så kanske hon tar det som de, om du säger det till mig så garvar ja antagligen.Samma påstående fast det ena är ett angrepp medans det andra inte är det!

/ Hannes

Fast Chrille skulle aldrig kommentera någons fetma, än mindre upplysa personen i fråga om det. Definitivt inte skratta åt det. Se där Chrille, jag börjar lära känna dig snart :)

mankan skrev:
Fast Chrille skulle aldrig kommentera någons fetma, än mindre upplysa personen i fråga om det. Definitivt inte skratta åt det. Se där Chrille, jag börjar lära känna dig snart :)

:) Nu gäller det inte bara mig frågan gäller även om jag väljer att utgå ifrån det.Vi är många diskussionskåta individer här och ibland drar det iväg.

Swedie, Mattias?? Vad tycker ni?

Last edited:
Skriver man exempelvis "det är inte så konstigt att en fet, utstött, hemmaboende pundarnisse som du inte begriper nåt", så har man inte vunnit ett dugg i sak på det. Man har bara kommit med ett onödligt (och troligtvis totalt felaktigt) personangrepp.

alla kan ju inte vara JÄTTE häftiga och vissa tar saker på andra sätt.. så är det och kommer alltid att vara.
chrille till mig får du säga att jag är en hundskits plockare om du vill :) :D

Chrille skrev:
Eftersom jag på senare tid har blivit anklagad för att vara skyldig till personangrepp till höger o vänster så är jag intresserad av vad detta verkligen innebär? Naturligtvis förutsätter jag att jag har rätt som vanligt men det kan ju faktiskt finnas delade meningar om det.

Om jag skriver att du är en inskränkt, inavlad Kommunist som tror sig veta allt trots att du inte ens har en körduglig hoj så kan det nog klassas som ett personangrepp

GSXR1100R skrev:
Om jag skriver att du är en inskränkt, inavlad Kommunist som tror sig veta allt trots att du inte ens har en körduglig hoj så kan det nog klassas som ett personangrepp

Vaffan säger du ditt gamla feta gubbas!?

Chrille skrev:
Vaffan säger du ditt gamla feta gubbas!?
Ja detta klassas som ett angrepp, jag anmäler dig till Moderaterna och så bannar dom dig igen ditt jucko

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti