vadå blinkar för fort

zx7r

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
tyresö
Hoj
zx7r
minblink blinkar fort..vad gör d ! d finns väl ingen lag på hur fort eller sakta det ska blinka, kolla gamla jänkare dom blinkar jävligt sakta:yoparty
 
lag finns det ang hur fort/sakta de ska blinka!

har du tur och Tommy Hamrén är i farten så klockar han och räknar exakt ut hur många blinkningar dina blinkers gör för fort per sekund/minut och bötfäller dig för det och allt annat han hittar.
 
Bylingen resonerar "blinkar han för fort så kör han för fort!" Varpå han/hon drar upp bötesblocket.
 
Dioderna i miniblinkers har nästan obefintligt motstånd så du för räkna lite och koppla in nåt motstånd så du får ungefär samma motstånd som i en glödlampa.
 
Åk till biltema, där säljer de färdiga och billiga inkopplingsmotstånd så att dina blinkers blinkar i rätt takt.
 
Finns även led blinkersrelä på biltema så slipper man grejja med motstånd..
 
Dioderna i miniblinkers har nästan obefintligt motstånd så du för räkna lite och koppla in nåt motstånd så du får ungefär samma motstånd som i en glödlampa.

En lysdiod har mycket högre motstånd än glödlampan i orginalblinket. Därför måste ett motstånd anslutas parallellt med denna så att rätt ström dras ur blinkrelät.

Bör det inte vid det här laget finnas blinkrelä anpasse för LED ? Det skulle vara enklare att byta relät istället för att mickla med dessa motstånd.
 
En lysdiod har mycket högre motstånd än glödlampan i orginalblinket. Därför måste ett motstånd anslutas parallellt med denna så att rätt ström dras ur blinkrelät.

Bör det inte vid det här laget finnas blinkrelä anpasse för LED ? Det skulle vara enklare att byta relät istället för att mickla med dessa motstånd.

Rätt! Jag hade otur när jag tänkte där.
 
Bör det inte vid det här laget finnas blinkrelä anpasse för LED ? Det skulle vara enklare att byta relät istället för att mickla med dessa motstånd.

Om du läser inläggen ovanför ditt så ser du att det redan är tipsat om lastoberoende relä från biltema.
 
En lysdiod har mycket högre motstånd än glödlampan i orginalblinket. Därför måste ett motstånd anslutas parallellt med denna så att rätt ström dras ur blinkrelät..
Dioderna i miniblinkers har nästan obefintligt motstånd så du för räkna lite och koppla in nåt motstånd så du får ungefär samma motstånd som i en glödlampa.
Totalfel...:arsele
 
Last edited:
Är det vanliga glödlampor så kan du byta mot ett par med högre watt-tal. Kolla vad vilket tal som sitter på hojen orginal och släng på ett par sådanna.
 
som någon sa tidigare, fixa lastoberoenderelä kostar runt 50kr på BT
 

Lite petigt men

En lysdiod har "obefintligt" motstånd i framriktningen (då den lyser) och i det närmaste oändligt motstånd i backriktningen (då den inte lyser) precis som alla andra dioder.

På grund av detta så måste man alltid ha ett motstånd kopplat i serie med lysdioden för att inte strömmen skall bli "oändlig".

Det fina med en lysdiod jämfört med en vanlig lampa är att det behövs väldigt lite ström för att den skall lysa. Det behövs ca 10-30 mA.

Spänningsfallet över en diod i framriktningen är ca 0,7V och dom flesta hojar har 12V då ger Ohms lag

R=U/I = (12-0,7)/I = (säg I = 20 mA) = 11,3/0,020= 565 Ohm

Om vi har 10 seriekopplade lysdioder (för att få ett ljus som Hamren är nöjd med) så blir det

R= (12-10x0,7)/0,20 = 250 Ohm

En 20W glödlampa drar P= U x I W vilket ger I = P/U = 20/12= 1,7 A

Ett vanligt blinkrelä är avpassat för att ge rätt blinkfrekvens vid ca 3,4 A (fram och bakblinkers) och miniblinkersarna ovan drar bara 0,04 A. Därför blinkar det med fel hastighet.

Lösningen är ett parallellmotstånd som ger ca 3,4 A eller mycket bättre ett lastoberoende relä som så många föreslagit.

Kan vi inte enas om att "den stora blinkerstråden", refererad i något av dom tidigare inläggen, som behandlar detta fenomen räcker ?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top