Vacuumklockor

Inga stypningar är nödvändiga till slangvarianten!

Gjorde själv en modell till min hoj med följande grejer.

4-staplar av genomskinlig plaströr lr slang fastsatta på ett bräde lr dyligt,ca 1meter höga.
Samanfoga slangarna/rören(i botten) med t-rör på dom mittersta slangarna å gör en snygg böj på de två yttre slangarna.

Sedan kopplar du slangar från insuget till slangarna/rören på brädan detta funkar kanonbra kan jag lova.
 
Har en beg vacuumpump till salu om det kan vara nåt att bygga om.
 
Annchua skrev:
Hej!
Kul att äntligen få svar på den frågan :)

Hojjen var osynkad samt tre trasiga insugsgummin :o
nu har jag fått den synkad och den går nästan som den ska.. tyvärr läcker det lite olja från oljekylarn.. ngt tips på hur man lagar en sådan sak..?? satte i en tätningsduk nere vid "skruvarna" men det läcker från självvaste "fästet som går in till kylarn". *irriterande*

Att åka från bålsta till U-sala e inte så långt 40min kanske? :)

Ja, det var väl på tiden... :)

Om det är "anslutningsröret" så är det TIG-svets som gäller. Skadade kylflänsar i själva kylaren, kan man täta nöjaktigt med metallspackel (finns speciellt sådant som är avsett för kylare). Beror lite på hur skadan ser ut.
 
Finns det någon chans att ni som byggt era egna mätare med 1-metersrör kan lägga upp bilder på hur det ser ut.
Tänkte främst på Ulf_lundin och YZF 1000 R1...
 
Har tyvärr ingen bild.....

Har tyvärr ingen bild.....

Men det är den enklaste saken i världen å fixa själv.

Sätt fast 4-staplar med plastslang på ett bräde med ex kabelklammor lr något å samanfoga slangarna i botten med t-rör å fyll slangarna ungefärligen till hälften med vatten (färga med karamellfärg så ser du staplarna bättre).

I överänden på brädat sätter du 4-skarvrör som du använder för å koppla på slangarna till förgasarna(slangarna mellan förgasarna å brädat kan vara olika långa)se däremot till å ha vatten pelarna mellan de olika slangarna på brädet lika,starta motorn å jämför pelarna å justera vid behov så de blir så lika som möljligt.

OBS! vissa hojar justeras vid ex 2500rpm å några vid tomgång så ta reda på detta först :fakta
 
hur gör ni sedan när vi använder era hemmabyggda synkgrejer med bensintillförseln? ja eller när man synkar överhuvudtaget? i min meckarhandbok står det att man ska använda sig av en tillfällig bränsletank. har man orginaltanken där går det inte att komma åt förgasarna. man behöver nått litet som tank. om jag skulle tillverka en egen tank på nått sätt, tex att jag tar två små flaskor och fyller dom med bensin. en flaska till varje bränsleslang. funkar detta eller blir det fel då? då kommer ju bensinen att flöda hela tiden. alltså som om man skulle ha läge pri/fri på bränslekranen.
 
Det räcker med en flaska om du kopplar den till slangen efter kranen och innan det grenar sig i 4.
Du kan också använda din vanliga tank om du förlänger slangen och lägger tanken på ett bord på sidan, är det 2 slangar från tanken och soppakran nedanför blir det lite jobbigare.
Jag använder en sportdrycksflaska med slang på, det står Brommapojkarna på den.
 
det går två bränsleslangar från min kran, så jag får väl köra med två brommapojksflaskor jag då :)
 
då kommer ju bensinen att flöda hela tiden. alltså som om man skulle ha läge pri/fri på bränslekranen. [/B][/QUOTE]

Johan; Du har nog missuppfattat fuktionen på din bensinkran
I läge pri så fungerar kranen som ordinär kran som har två lägen
(on/off) Det är flottörerna som reglerar intaget av bensin från tanken!
Du kan alltså köra på läge pri om du vill, vitsen med en kran som du har är att bensinen inte ska kunna flöda över när du inte har
motorn igång
 
hmm.. ja det stämmer ju alldeles utmärkt. det visste jag ju men jag tänkte inte på det när jag skrev inlägget.
 
balikungen skrev:
Finns det någon chans att ni som byggt era egna mätare med 1-metersrör kan lägga upp bilder på hur det ser ut.
Tänkte främst på Ulf_lundin och YZF 1000 R1...


Gammal tråd men jag har nu en bild för dom som är intresserade..... :D
 

Bifogat

  • synkmätare copy.jpg
    synkmätare copy.jpg
    31.3 KB · Visningar: 5,374
Last edited:
Ett enkelt å billigt sätt.....


Själv synkar jag mina med hjälp av ca 6meter genomskinnlig plastslang till varje förgasare.

4 slangar a´6meter.

vattenhink.


1, koppla slangen på insuget.

2, Dra slangen ca 3m upp i taket å sedan ner i vattenhinken.

3, Du får då 4vattenpelare som är jävligt stadiga å lättavlästa :tummenupp gämfört med vakumklockor som fladdrar å svåravlästa.

Att använda vattenpelare som givare verkar klart smidigt och dessutom är det ju lätt att strypa flödet med en klämma på slangen om det behövs! Hur höga blir vattenpelarna mätt från vattenytan i hinken? Jag vill vara säker på att jag köper tillräckligt långa slangar.
 
tja! har lite förgasrproblem på min zx9 95a. Tänkte börja med att riva den och göra rent alla munstycken och sådant. Sedan måste den synkas! Är inte ett dugg sugen på att köpa vacuumklockor för en massa hundralappar! skulle vara väldigt tacksam för en lite bättre beskrivning på någon av era hemmabyggen där ni berättar hela processen?? Gärna med någon bild? Har aldrig synkat en förgasare innan så en bra beskrivning är ett måste om jag ska klara av det!!!
 
Du kan få hyra min carbotune, lär bli billigare o enklare än o bygga hemmameck ;)
 
låter intressant! återkommer när jag fått förgasaren på plats igen!
 
Återupplivar tråden :hihi

Ni som byggt egna lösningar med slang, vad är det för diameter på slangen som gäller?
 
Jag köpte en Förgasarjusteringsbrygga på Ebay för ca. 400:-. helt klart värt.
 
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Back
Top