Vacuumförgasare och luftburk...

Hej på er.
Har sprungit på en gammal CBR600 -87 Classic racer som jag tänkte skrämma upp med lite bonnatrim. Så, jag tänker försöka få dit ett fränt avgassystem och en förgasarbrygga från en CBR600 -98 som har 4 mm större förgasare. Problemet är att förgasarna från -97 inte har samma avstånd mellan cylinder 2 och 3, så jag får flytta isär dessa förgasare för att få det att passa.
Problemet blir ju då att luftburken inte passar. Hur göra? Det lär ju vara sååååååå viktigt at behålla luftburken på en vacuum-fugge. Eller?
Ni som provat, berätta!

Jag har provat på min SV 650, det funkar utmärkt utan burk och CV fuggar. Man kan få ta i lite extra man bestyckar bara.
 
Jag har provat på min SV 650, det funkar utmärkt utan burk och CV fuggar. Man kan få ta i lite extra man bestyckar bara.

Hmmm, ok! Bestyckning tror jag nog Rickard på RG engineering klarar av. Jag tror jag försöker få till en luftburk iaf. Just nu ska jag försöka få till insugningsgummin så 46 mm ytterdiameter på fuggen smidigt kan bli 38 mm på insuget...
 
Last edited:
Tänker du skifta förgasarbrygga kan man ju rekommendera bänkning före och efter. Annars har du ju ingen aning alls var du hamnar med din ombyggnad.
 
Tänker du skifta förgasarbrygga kan man ju rekommendera bänkning före och efter. Annars har du ju ingen aning alls var du hamnar med din ombyggnad.

Rickard på RG Engineering har bänkat ALLA motorcyklar! ALLA!!!!! I hela världen!!! Så han vet vad man bör få ut!:tummenupp:):fakta
 
IMG_8371.jpg1.png2.png

Jag skulle ju bredda förgasarbryggan 11 mm mellan 2an och 3an, och Se så fint jag lagt emellan brickor, förlängt choke-länkaget samt även förlängt "läppen" på gasreglaget. Funkar perfekt!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Nu kommer då den delikata biten att få ihop förgasarbryggan med toppen. Svårt att hitta insugningsgummin som passar, de större gummina har 5 mm för stor diameter. Så jag tänker så här:
1. Jag skruvar dit insugningsgummina på förgasarhalsarna på förgasarna.
2. Täcker insugningsrören med gladpack. Eller folie.
3. Lägger i massa silikon i den för stora änden på gummina.
4. lirkar på förgasarbryggan på insuget och pallar upp bryggan så den sitter rätt.
5. Väntar
6. Har skitsnygga och TÄTA insugningsgummin.

Vad tror ni? :3freak
 

Bifogat

  • IMG_8376.jpg
    IMG_8376.jpg
    1.9 MB · Visningar: 19
Använd högtemp och bensin/etanolbeständigt silikon. :)
 
Använd högtemp och bensin/etanolbeständigt silikon. :)

Vart hittar man det för alla packningssilikon jag hittar tål inte soppa o etanol. Nu när jag bums skulle ha det till bottenpackning på en tvåtaktare fick jag lov att köpa Locktight MB 5022 men de är inte silikon de är tjärliknade massa som aldrig torkar helt.
 
När DU säger så är jag beredd att låta 32:orna sitta kvar till förmån för dessa 36:or. Men, när Rickard på RG Engineering (och vem han är behöver jag inte berätta för dig! :) ) säger att "Stora förgasare är bra!" så är jag även där beredd att lyssna!!! NU BLEV DET SVÅRT!!!!!

Inget ont om Richard, han har även hjälpt mej med min suki. mycket duktig kille
men bara för att man monterar större förgasare o får mer effekt i bänken är inte = körbarhet.
Jag monterade 40 mm på min gs1000 (1085) o fick justerat in dom i bänk (inte Rickard) o fick fina siffror MEN den gick inte köra på banan; då det i princip bara var på fullgas den funkade. (men på rakan gick den som ett svin)
Det hade funkat på dragstripen men inte på racebanan
Så jag satte till baka mina 34or o då funkade den som vanligt
 
Inget ont om Richard, han har även hjälpt mej med min suki. mycket duktig kille
men bara för att man monterar större förgasare o får mer effekt i bänken är inte = körbarhet.
Jag monterade 40 mm på min gs1000 (1085) o fick justerat in dom i bänk (inte Rickard) o fick fina siffror MEN den gick inte köra på banan; då det i princip bara var på fullgas den funkade. (men på rakan gick den som ett svin)
Det hade funkat på dragstripen men inte på racebanan
Så jag satte till baka mina 34or o då funkade den som vanligt

Japp, jag hör vad du säger. Men nu är det ju som så att 36:orna har suttit på en CBR600 -98 så helt tokigt kan det inte vara. Tänker jag!:)
 
Näe med dom 36orna från en annan 600 är säkert inget problem.
Var mera menad som lite alment om stora förgasare
För det var en annan dragracer som sa till mej att typ förgasare blir aldrig för stora :)
Men det kunde dom :hihi
 
Näe med dom 36orna från en annan 600 är säkert inget problem.
Var mera menad som lite alment om stora förgasare
För det var en annan dragracer som sa till mej att typ förgasare blir aldrig för stora :)
Men det kunde dom :hihi

Men sa du inte att den gick dragracingfort rakt fram?:)
 
Inget ont om Richard, han har även hjälpt mej med min suki. mycket duktig kille
men bara för att man monterar större förgasare o får mer effekt i bänken är inte = körbarhet.
Jag monterade 40 mm på min gs1000 (1085) o fick justerat in dom i bänk (inte Rickard) o fick fina siffror MEN den gick inte köra på banan; då det i princip bara var på fullgas den funkade. (men på rakan gick den som ett svin)
Det hade funkat på dragstripen men inte på racebanan
Så jag satte till baka mina 34or o då funkade den som vanligt
Men 40or är ju 39% större än 34or, Mossbergs 36or är bara 25% större än 32orna original, troligen blev arean och strömningshastigheten helt fel när det blev så pass mycket större på din hoj. 25% är ju mer hanterbart.
 
Fuggar fixade! Nu ska det bara monteras, och då är ju såklart förgasargummina för stora. Så, jag behöver ha 4 st ringar svarvade. De ska då träs på existerande rör på toppen för att de större förgasarna ska passa. Inbillar mig att aluminium är fint, som jag sedan sätter fast med någon gänglåsning eller så...
Finns det någon som tycker det är kul att svarva? :) Rimlig ersättning utgår såklart!:tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_8387.JPG
    IMG_8387.JPG
    1.7 MB · Visningar: 19
Förresten!!!!! Tror ni man skulle kunna svarva ner original-förgasargummina? Som det är nu är de 42mm ytterdiameter. Så om man fick bort 1,5 mm.... Perfekt!
 

Bifogat

  • IMG_8376.jpg
    IMG_8376.jpg
    1.9 MB · Visningar: 18
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top