Vacuum i tanken.

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
Hej y'all

Har ett problem med hojen som retar mig nåt så in i...

den stannar då och då på grund av att det blir för mycket vakum i tanken.
Idag var det så mycket vakum att tanken hade bucklats in på ett ställe.( !! )

Har aldrig haft problem med detta förrän ja lämna in hojen på verkstad.
Dom har lackat tanken och bytt tanklock (till ett begagnat) + en massa annat då hojen vart stulen.

Har redan vart tillbaka o gnällt på dom en gång men dom "hittade inget fel" ..

Uppenbarligen är nåt fel eftersom det hände idag igen..


Hur kommer det in luft i tanken normalt sett? är det genom tanklocket eller nån slang under?
Finns det nåt ja själv kan kolla innan ja drar tillbaka till verkstan igen o skäller?
orkar inte bli av med hojen mer nu..

tips mottages tacksamt.
hojen är en thunderace från -97

mvh
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vet inget modellspecifikt för just Thunderace men det ska väl sitta avluftning i tanklocket? Eller i en separat slang som går från tanken.

Kolla så det inte sitter kvar maskering efter lackeringen kvar där denna slangen isåfall ska vara.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Brukar väl sitta ett lufthål på/vid tanklocket. De måste ju ha lackat över det.
 

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
det sitter en slang under tanken och är inte klämd..
nån sa dock att denna inte var till för luft utan om man överfyller tanken så rinner soppan ut denna vägen.. vet ej om detta stämmer..

får lyfta på tanken o koppla loss slangen o blåsa i hålet i tanken o se va som händer..
men enligt info ska luftningen som sagt ske i locket...
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Jag lackade om min tank för ett par år sedan, satte då nytt gummi till "lufthålet" under tanklocket men råkade skada det så det blev stopp. Blev precis så som du beskriver det, ingen buckla men den började hosta och la tillslut av. Öppnade man locket så hördes det att den sög i sig luft.

Så slang på undersidan eller något hål under tanklocket som är igentäppt, skruva bort det och kika.


Edit: Känns att de lackat över hålet av misstag som någon skrev ovan
Klockren felbeskrivning, konstigt att en verkstad inte kan hitta felet.
 
Last edited:

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
Jag lackade om min tank för ett par år sedan, satte då nytt gummi till "lufthålet" under tanklocket men råkade skada det så det blev stopp. Blev precis så som du beskriver det, ingen buckla men den började hosta och la tillslut av. Öppnade man locket så hördes det att den sög i sig luft.

Så slang på undersidan eller något hål under tanklocket som är igentäppt, skruva bort det och kika.


Edit: Känns att de lackat över hålet av misstag som någon skrev ovan
Klockren felbeskrivning, konstigt att en verkstad inte kan hitta felet.


Tack för alla svar.
Tycker som du att de känns som dom lackat över något.
Skruvade loss tanklocket o suttit en bra stund o skruvat ner det i beståndsdelar, och kollat hur det fungerar.
(om någon gör detta i efterhand, ta det lugnt. SMÅ Fjädrar o dylikt)

Gjorde rent kanalerna och hittade inget fel. När jag sedan skulle montera tillbaka det för en stund sedan så slog det dock slint i mitt huvud.. Förstår INTE hur det hela hänger ihop och fungerar.



Ang filmen:

Som jag ser det så ska luften sugas ner i tanken via den orange gummipluppen som blir sammankopplad med ett hål i själva locket när det stängs.

Därifrån går leder en kanal via nån backventil som sedan verkar mynna ut i själva nyckelhålet.

Mitt problem är att jag inte ser hur luften ska komma vidare ner i tanken när det nått den oranga pluppen. Det ser i tanken verkligen ut som att gummipluppen har slutit tätt!! Eller tänker jag fel?

Dessutom hittade jag ett trasigt gummi i locket. Tror ju inte detta påverkar men är inte hundra?


Gah, blir galen. Jag har inga problem att gå in o skrika på verkstaden, förutom att jag blir av med hojen några dagar och deras öppettider är skräp..

Hjälp mig tänka :)

Tack!


 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Ser ut som att det blir en svag markering där gummit tar emot under tanklocket (där du pekar), ta en syl, spik eller annat spetsigt och se om du kan trycka igenom lacken i mitten av ringen. Skulle sätta mina pengar på det området.
Annan enkel sak att kolla är om det är fritt flås genom det lilla hålet i själva tanklocket som ligger emot gummit på ovansidan, gummit ser ju ok ut.

Visar det sig att det är det så bör verkstaden få sina fiskar varma alt firman som de lämnat tanken på lack hos :glömdet
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är den orangea gummipluppen som är luftningen. Som ovanstående skriver så är markeringen där det ska vara hål. De har helt enkelt lackat över det. Jag skulle dock inte peta hål på det utan gå tillbaks till firman och kräva att de åtgärdar det BUMS! Backjobb ska göras på en gång, inget snack om den saken.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Detta hände på min YZf 750 med. Men då var det lufthålet i själva tanklocket som var igensatt. På din är det ganska uppenbart att de lackat över lufthålet. Jag hade plockat bort tanken, tömt den och borrat ett litet hål. Finns ingen anledning att lämna bort ett sånt litet jobb och vara utan hojen i flera dagar.
 

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
jag var nere nu och satte en vass mejsel vid runda markeringen.. gick inte att trycka igenom. dock ser man ju väääldigt tydligt på senaste bilden som lades in att där är nåt.. det är exakt på den punkten.. så helt klart har dom lackat över nåt. fyfan va grinig ja blir..

startade en annan tråd här för ett tag sen. där samma lackerare hade GLÖMT den stora yzf dekalen på höger sidokåpa, men inte på vänster... undra vafan han röker..

Att tömma tank o borra är förvisso inget jättejobb. men ändå inget ja alls är sugen på..
Verkstaden ska få höra några väl valda ord...
 

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
själva hålet ser ju dock vääldigt litet ut.. så förmodligen va ja nån mm eller två fel när ja tryckte..
Får fundera på om ja ska försöka igen själv eller lämna bort det..
verkstan ska som sagt få höra ett o annat.

att missa något kan väl ses som mänskligt.
men när jag sedan lämnar in den för detta felet o dom "inte hittar nåt" så får ja ju en känsla av att dom inte letat speciellt noga..

Ni hittade ju det direkt!
 

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
fattar noll.
har skrapat lack från i princip hela det område där hålet borde finnas. men där finns INGET.

helt stört.. Man ser ju tydligt på bilder att där ska va ett hål ...
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Då har du gjort vad du kan i alla fall, trots allt verkstaden som gjort fel så gå ner och förklara att det saknas hål för tilluft vid tanklocket. Svårt att snacka bort det från deras sida, för blir det så mycket vakuum i tanken att den bucklar sig är det ju fel helt enkelt, att de släppte iväg dig med den efter första klagomålet är ju helt uppåt väggarna om det är en seriös firma!

EDIT: på bilden ovan ser jag det som att det hålet som är lite konat är till för att leda bort regnvatten och de tre som är symmetriska för skruvarna till tanklocket och det som är lite mer mot mitten för luft.
 
Last edited:

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
som du säger är det konade hålet för regnvatten o dyl ja. går ett rör genom tanken o vidare med en slang till undersidan av hojen.

dom övriga fyra är skruvhål..

mysko som fan tycker jag..
men egentligen känns det som att borra ett typ 1,5mm hål är smidigaste lösningen.
Tänker att jag ska dra o prata med mekanikerna på yamaha center o få ett proffesionellt svar istället..
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Har du blåst i slangen när tanken är monterad? Då vi har sett 2 olika bilder på tankar till samma hoj så kan du ha avluftningen i tanklocket och inte genom slangen då den kan vara till för överfyllnadsskyddet. Du skrev att dom satte dit ett begagnat lock. Prova med ett annat. Inte säkert du har fått rätt tanklock till din hoj.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har du blåst i slangen när tanken är monterad? Då vi har sett 2 olika bilder på tankar till samma hoj så kan du ha avluftningen i tanklocket och inte genom slangen då den kan vara till för överfyllnadsskyddet. Du skrev att dom satte dit ett begagnat lock. Prova med ett annat. Inte säkert du har fått rätt tanklock till din hoj.

Tänkte samma sak, blåser man in luft igenom slangarna under tanken ska det gå lätt att avgöra ifall allt är ok.

Under min gixxertank finns det 2 nipplar som det går ut två slangar för just om man tankar för mycket så det leds vidare och inte direkt på motorn samt en slang för att det ej ska bildas vakum. Blåser man i dessa när tanklocket är öppet så är det fria luftvägar.
 

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
där finns ingen slang till luftning utan det sker i tanklocket.. lösningen var att ta bort den lilla orange gummipluppen som man ser på filmen. tack vare en annan thunderace ägare fick ja reda på detta.
har provat en vända på 2-3 mi o än så länge inget sug när ja öppnar tanklocket :)
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top