Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Hade inte en tanke på att vaccinera mig, nu berättade företaget idag att dom skulle vaccinera så fort det bara gick och undrade vilka som var med.

Jag var lite skeptisk och satte mig som vakant.
Jag menar 27år, frisk och pigg inga hjärtproblem vad jag vet, ingen övervikt och jag är i övrigt en dröm för arbetsgivare då jag har ca 5-10 sjukdagar (beror på hur man definerar dom) på dom senaste 8 arbetsåren.

Bör jag vaccinera mig ? Dom började skrämmas med att jag skulle smitta massa släkt och vänner etc etc :va

Låt höra era argument och bestäm om dom ska få sticka mig.

Tänkte som du tidigare.
Men har mer och mer börjat fundera på att ta den där sprutan.
Ska bli pappa i höst och man vill ju inte ge den lilla en taskig start på livet genom att smitta ner han/ghenne.

Vad jobbar du med?

Oavsett om du vaccinerar dig eller inte så ska riskgrupperna vaccineras först och det kommer bli en kamp mot klockan att hinna vaccinera dem.

Svininfluensan innebär mindre symptom än andra influenser, det stora problemet är att många kommer att bli sjuka under en kort period.

Jag vill absolut inte vaccinera mig men då jag tillhör både riskgrupp och sjukvårdpersonal så är jag i princip tvingad.

Får du influensan så ska du stanna hemma och undvika kontakt med andra människor! och stanna hemma minst en dag efter det att du är helt symptomfri.

Vaccineringen kommer att bli kostadsfri

Last edited:
grejen är ju inte att svininfluensan på något sätt är farligare än den vanliga influensan. Enda är väl att den smittar mer och det blir större chans att få skiten. Då jag själv ska dra till Thailand i december har jag funderingar på att kolla med vaccin i samband med att jag ska spruta i mig Twinrix. Har ju ingen lust att bli piss-sjuk nere i Thailand och sabba semestern.

Även jag har ratat vaccinet från dag ett men nu vill min flickvän att jag vaccinerar mig ändå, bara för att hon är en tjockis *på smällen* och således i riskgruppen. Men kan man inte vara bärare av viruset även om man är vaccinerad?

Skulle aldrig drömma om att vaccinera mig.
Inte ens inatt när jag faktiskt drömde om ämnet ville jag ge med mig.
Det var några tjommar som gled runt här likt en sekt som försökte frälsa alla på kontoret. Skillnaden var att de var "läkare" och ville vaccinera alla med sprutor tydligt märkta "Aftonbladet".
Att vaccinera sig är att duka under för sensationspressen, med andra ord. :rofl
Det tycker jag får tala för sig självt.

Alla får göra som de vill. Jag tänker hur som helst inte göra det.

Last edited:
Skulle aldrig drömma om att vaccinera mig.
Inte ens inatt när jag faktiskt drömde om ämnet ville jag ge med mig.
Det var några tjommar som gled runt här likt en sekt som försökte frälsa alla på kontoret. Skillnaden var att de var "läkare" och ville vaccinera alla med sprutor tydligt märkta "Aftonbladet".
Att vaccinera sig är att duka under för sensationspressen.
Det tycker jag får tala för sig självt.

:D Du måste sluta med den konstiga kosten, alternativt det du röker innan du lägger dig. Konspirationsteoretikerna vill ha det du har...

Jag tänker då inte vaccinera mig för att:

1) Nya influensan är mildare än gamla influensan som jag inte heller vaccinerade mig emot.

2) Tack vare allt mediatjaffs om gris-snuvan har dom lyckats fuska igenom kontrollerna av vaccinet och skall jag vara försökskanin för ett potentiellt farligt ämne vill jag inte vara det gratis.

3) Det är inte ens säkert att vaccinet fungerar, och att ett franskt läkemedelsbolag lyckats lura Sveriges (och Finlands och säkert andras också) regeringar att köpa en dos på var till hela befolkningen är ju inget annat än en lottovinst, för bolaget.

4) Rent statistiskt har du större chans att dö i en olycka på väg till vaccineringen än att dö av svininfluensan.

5) Jag hör inte till nån riskgrupp.

Jag trivs bra med min foliehatt och bara för att man är paranoid betyder inte det att dom INTE försöker ta en.

Man kanske kan tycka att det är bra att myndigheter åtmistone låtsas vara beredda på pandemier men man kunde ju spara på krutet till det kommer en som faktiskt är farlig.

Min gissning är att minst 80% av SH:arna kommer rösta nej....

Men kan man inte vara bärare av viruset även om man är vaccinerad?

Jo, men då bär du ju bara på viruset från det att det hamnar på dig tills dess att du tvättar dig... typ...

Om du däremot är ovaccinerad och blir smittad så kommer du ju vara smittspridare under betydligt längre tid.

Är du vaccinerad så handlar det ju mest om att du kan få viruset på dig och bära det vidare och smittar alltså under ett par timmar...

Typ:
Virus på dörrhandtag -> Du har det på handen -> klappar bruttskin på kinden nån timme senare....

OM du däremot är ovaccinerad kan du ju vara smittspridare i 2-3 veckor för att du bär viruset i dig och sprider genom hostningar och nysningar o.s.v. från det att du blivit smittad tills dess att du är så gott som frisk....

Last edited:
Jag tillhör också sjukvården och stöter på nån svininfluensapatient i veckan och än så länge har jag klarat mig utan vaccin så jag tror inte jag kommer vaccinera mig när det väl är dags.

Nej, tänker inte ta emot någon spruta, däremot lite aktier tillhörande läkemedelsföretagen säger jag inte nej till :)

Expertpanelen* i P1 häromdagen sa:

Vaccinera!

*(läkare från KS, folk från smittskyddsinstitutet, osv)

Ja...det vette fan om jag vill vaccinera mig.

Företaget jag jobbar på kommer att beordra alla att ta det, och jag vet inte om man får lov att avstå.

Känner mig kluven, för inte är vaccinet något som garaneterar att man håller sig frisk.? Eller?

Och jag känner att eftersom jag inte befinner mig i någon större riskgrupp, så känns det onödigt på nåt vis. Man får väl ta en influensasmäll i så fall.

Äh...inte vet jag!! Ett jävla sjås, är vad det är! :rolleyes:

Företaget jag jobbar på kommer att beordra alla att ta det, och jag vet inte om man får lov att avstå.

Känner mig kluven, för inte är vaccinet något som garaneterar att man håller sig frisk.? Eller?

Och jag känner att eftersom jag inte befinner mig i någon större riskgrupp, så känns det onödigt på nåt vis. Man får väl ta en influensasmäll i så fall.

Ingen garanterad effekt, företagen ska göra en utvärdering EFTER vaccineringen.

Jag avstår.

Jag tänkte strunta i att vaccinera mig, men läste sedan att Sven Britton, som tidigare fnyst åt vaccinet, faktiskt ändrat sig. Om han gjort så av egen vilja, eller p g a påtryckningar utifrån kan man inte veta. Nu lär frågan vara av akademisk art då spridningen är snabb och vaccinering kan påbörjas tidigast i mitten av oktober. Man lär få flunsan innan man får ngt vaccin, även om man vill ha det.

Förstår din tveksamhet.
Och JA, det är inga garantier att man håller sig frisk.
Samt är det (fast de inte säger nåt om det) alltid en risk att vaccinera sig.

Du är som sagt knappast i någon högriskgrupp, så att sålänge du iakktar vanlg handhygien osv lär du aldrig bli sjuk av de anledningarna iaf.

En annan som flänger som skinnet och träffar en massa svin får ju passa sig desto mera ;)

Nej, jag ska inte vaccinera mig! Jag blir avig av bara det, att en massvaccination mer eller mindre påtvingas folket. Vad är det de har i sprutorna egentligen? :cpparty

Har nog sett för mycket Arkiv X för att det ska vara nyttigt. :D

Håller för övrigt mig ifrån huvudvärkstabletter och annat så mycket jag kan och lyckas bra. Senaste Alvedon/Ipren/Antibiotika jag tog var väl när jag var femton år ungefär.

Om jag har ont så får jag hitta roten till det onda istället för att bedöva det. Oftast brukar roten till det onda kallas öl. :näsblod

Nej, jag har redan laddat upp med skitpapper som är designat och lent mot röven, jag tänker inte försaka den investeringen.

och

Nej, jag tar hellre risken att dö än risken att förvandlas till en grönsak vars barn får fyra öron på halsen och en kuk i nacken.

Fast det är klart, om jag var 37 år och vårdades hemmavid av min pappa eller var döende i cancer, då kanske jag skulle fundera på det. Eller självmord..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman