V-twin vs. radfyra, vad gillar ni bäst?

  • Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

Vad föredrar du?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Pejo skrev:
Ja, det är nog det som är själva "värket". För det är ju så otroligt svårt att äga en twin, eller dylikt. Otroligt svårt. Det är inte bara o gå o handla inte. Näe, svårt var ordet!

För det kan ju inte vara så att en minoritet vill åka twin....


Men hallå det är fredag, kramas




twinn ä bäst andra lukar ... hest

*gneg*
 
Det bästa med V-twinar är att de har inte bara mer vrid än R4-or. De har även högre effekt och därmed högre toppfart i uppförsbacke. :tummenupp
 
#Olsson# skrev:
Det bästa med V-twinar är att de har inte bara mer vrid än R4-or. De har även högre effekt och därmed högre toppfart i uppförsbacke. :tummenupp

Det finns få saker som är så bra med #olsson# som att man kan få klockrena svar på frågor man annars går o grunnar på i evigheters evighet!! Insikterna haglar plötsligt o tätt! :D :fyllisar
 
Last edited:
srx600 skrev:
Och samtliga aktörer fick ha 2 cyl o 1000 kubik om de ville eller hur så det är ju ingen argumentation som kan användas. (Jag började inte...)
Så kan man ju se på det om man förnekar att det är tradition att klassindela efter just slagvolym.
 
Victor skrev:
Öh? Vad? Så vrid och effekt är inte samma lika då?
Det du får ut på bakhjulet när du gasar, vill du kalla det för vrid eller effekt?
Varför tror du det finns ett ord för varje parameter för?
Om effekt och vridmoment vore samma lika vore det onödigt.
ett ex. En motor med stor cylindervolym och lågt hästkraftsantal får i regel ett högt vridmoment, vilket kan få en tung cykel att accelerera lika bra som en lätt sporthoj.
slutsats: en cykel med många kilo behöver mer vrid för att "komma iväg"
och det passar inte en custom att varva 16000 varv, därför förser man den med stor cylindervolym och ett lågt effektuttag..
Nåt mer du inte begriper?
 
Daniel410 skrev:
Varför tror du det finns ett ord för varje parameter för?
Om effekt och vridmoment vore samma lika vore det onödigt.
ett ex. En motor med stor cylindervolym och lågt hästkraftsantal får i regel ett högt vridmoment, vilket kan få en tung cykel att accelerera lika bra som en lätt sporthoj.
slutsats: en cykel med många kilo behöver mer vrid för att "komma iväg"
och det passar inte en custom att varva 16000 varv, därför förser man den med stor cylindervolym och ett lågt effektuttag..
Nåt mer du inte begriper?

Hur menar du nu, jag begriper inte riktigt. Säger du att en custom accelererar lika snabbt som en sporthoj? Men jag håller med dig om att många kubik brukar ge ett högt vridmoment. Allt förutsätter att vi talar om sugmotorer allså.
Men jag tror inte att jag begriper riktigt vad du menar med att du måste ha mycket vrid för att få iväg en tung hoj, vad skiljer vrid och effekt tycker du?
:tummenup
 
Daniel410 skrev:
En motor med stor cylindervolym och lågt hästkraftsantal får i regel ett högt vridmoment, vilket kan få en tung cykel att accelerera lika bra som en lätt sporthoj.

Trodde det där var förklarat, och du har fel..

/B
 
Victor skrev:
vad menar Daniel410 med att man måste ha mycket vrid för att få iväg en tung hoj
Det är riktigt att man behöver mer "vrid" för att få iväg en tung hoj än en lätt, men det säger inget om hur snabbt man får iväg den, bara att man får iväg den. Kopplar man en 4 ton tung släp efter en Yamaha MT-01 jämfört med att koppla den efter en ettrig r-600cc som har några hästar mer så vinner nog MT-01 (om de har samma utväxling vill säga).

Effekt kontra vridmoment är lite som med "Haren och Sköldpaddan". Haren med effekten är snabbare så länge som orken (symboliskt: vridmomentet) räcker. När orken (vridmomentet) för haren tryter vinner sköldpaddan, inte annars.

EDIT: Detta säger dock ingenting om att en mc med några färre hästkrafter i praktiken måste vara långsammare i accelerationen än en mc med några fler hästkrafter. Det finns så många andra parametrar som spelar in; utväxling, vikt, väggrepp, koppling, förare och inte minst: i vilka varvtalsområden man lyckas nyttja den effekt man vill åt.
 

Bifogat

  • h3.jpg
    h3.jpg
    6.8 KB · Visningar: 220
Last edited:
Neutral skrev:
Så kan man ju se på det om man förnekar att det är tradition att klassindela efter just slagvolym.
:7peta Det är tradition att klassindela så att olika konfigurationer har någorlunda lika prestanda. Typ att twinnar får ha större cylindervolym än fyror, tvåtaktare måste vara mindre än fyrtaktare (MotoGP) wanklar måste vara mindre än fyrtaktare (om de nu fortfarande tillåts i SBK).
 
_dsc0110vinterfrvaring.jpg


En radfyra skulle aldrig göra sig i vardagsrummet......kanske en MV Agusta iofs....
 
Klart som korvspad är att jag kör snabbare med millen än min 750-04:a och även snabbare än min R1000 trots att dessa hade mer effekt på pappret.
Jag har aldrig haft ett sådant flyt i körningen som jag har på millen men å andra sidan har det inte enbart med motorn att göra... fullt spett under 100 knutar resulterar i framhjulsvädring och jag har inga problem att hänga med 1000 cc radfyror upp till 200 i vilket fall.. och hur ofta ligger vi konstant 200++ på gatan...
 
RedBaron skrev:
:7peta Det är tradition att klassindela så att olika konfigurationer har någorlunda lika prestanda. Typ att twinnar får ha större cylindervolym än fyror, tvåtaktare måste vara mindre än fyrtaktare (MotoGP) wanklar måste vara mindre än fyrtaktare (om de nu fortfarande tillåts i SBK).

Traditionellt sett, ja. Men eftersom twinnar är så mycket bättre på alla sätt o vis, så borde ju r4:orna få ha i storleksordningen 50% större cylindervolym. Jue!
 
Back
Top