V-twin eller rad-4?

Doxster

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
GSX-R 1000 K2
Hejsan

Länge sen jag var här och skrev men tänkte att nu när jag äntligen har fått körkortet får jag ju aktivera mig igen.

Jag tänkte att jag skulle göra ett höstklipp nu lite senare i år, ska byta stad och kommer antagligen stångas med helt andra försäkringskostnader så det är nog lika bra att vänta tills man är på plats.

Dom hojarna som jag var intresserad av från början var typ fireblade 900, gsx-r 750, zx7r/9r och liknande. Men sen blev jag tipsad om TL1000R som verkar vara väldigt mycket hoj för pengarna. Men det är tydligen en V-twin motor, som ni kanske märker kan jag inte ett skit om motorer osv...

Vad är skillnaden om man jämför en rad4:a och en V-twin? Någon som har haft någon av hojarna som jag tittar på och kan ge för och nackdelar?

Jag är cirka 180lång och 75kg bred.

Tack på förhand!

V-twin låter skönare :), lite lägre effekt än en rad4, tror TLR ligger på runt 130-135hk.

TL motorn går väldigt fint och har en effektkick på toppen så skiljer inte mycket i registret jämfört med rad4, min TLS rycker iväg vid 7000rpm.

VTR ska ha starkt mellanregister men lite fattigt på topp i deras V-twin, men sån är inte sukkan

Last edited:
Provkör så märker du direkt. De är väldigt olika i karaktären. Jag har haft twin men kör radfyra nu. Bägge sorter har sina för och nackdelar. Ktm 950sm är en go twin som du kan ha en prisvärd offroadförs. på men en äldre fireblade kostar inte heller så mycket.

Om du inte blir nöjd kan du ju alltid byta.

Hej!

Det finns en risk att den tråden kommer att spåra ur som dom flesta V vs RAD brukar göra...

Men mitt råd är helt enkelt ut o kör, ,prova olika modeller, man känner direkt vilket man gillar mest, så stor är skillnaden på karaktär.

Själv har jag kört i drygt 20 år, haft ett 15-tal radfyror(GSXCBRZZRFZR m.m) och en 7-8 V-Tvinnar(TL1000S/R, 996, 1098, VTR SP1 m.m) och för min del finner jag den största njutningen och får dom bredaste smilen när jag kör en V-Twin.

Men det är som för alla andra min subjektiva uppfattning o nån annan kommer säga tvärt om:va

Så som sagt, ut o testa o köp det som känns bäst:)

(edit: känns som en repris på föregående talare men jag hade inte uppdaterat och läst inlägget för jag postade:gnissla)

Får helt enkelt bege mig till någon välsorterad MC-affär och klämma och känna. :-)

Tack för svaren!

En eller Två cylindrar är nog! Ljudet från en V-Twin finns det inget som slår. PuNkT!

Jag tycker inte du ska provköra. Läs allt du kan på nätet, jämför specar (särskilt hk/vrid), fråga här m.m. Sen köper du den hoj som ser bäst ut på papperet.

Jag tycker inte du ska provköra. Läs allt du kan på nätet, jämför specar (särskilt hk/vrid), fråga här m.m. Sen köper du den hoj som ser bäst ut på papperet.

Ingen tråd här är en riktig SH tråd utan en stor skopa sarkasm och ironi, tack för ditt bidrag.

Fast det låter som det är en som kommer :)

Grymt bra låt förresten.

Studio-muppen som la på ljudet var väl fjollah eller humanist eller nåt... kanske tom körde framhjulsdriven bil. Då är det inte lätt att fatta att det var en HD Sportster på filmen.

Ja helt klart, Lemmy borde kanoniseras.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti