V-strom tråden

Jag bytte in min V-Strom 650 -12 mot en demokörd V-strom 1000 -16 maj i år. Har kört 400 mil med hojen och är mycket nöjd. Hojen passar mig perfekt. Så nu är det en till V-Stromägare på SH. :) Utmärkt forum förresten. Jag har hängt här som läsare under lång tid.
 
Ett litet mektips: Extraljus på DL1000

Har monterat extraljus på min DL1000 -16. Det blev billiga extraljus från Biltema som jag utrustat med LED G8 H7 (Cree XHP50) 6000K. För att montera extraljusen på motorbågarna använde jag klammer för hydraulrör med samma diameter som motorbågarna. Det blev mycket stabilt. Inget fladder alls fast stabiliseringsstag inte monterats. Passade även på att byta heljuset från halogen H9 till LED G8 H9 (Cree XHP50) 5500K och halvljuset från halogen H7 till Xenon H7 35W 4300K. Alla ljus (inkl. halv- och helljus) matas med reläer som monterats extra. För att slippa att xenonhalvljuset tänds och släcks vid körning med startmotor finns separat relä med självhållning efter att man har bromsat en gång. Har även monterat DRL som jag har tända på dagtid tillsammans med halvljuset. Hoppas på att man syns lite bättre.

Mycket nöjd med ljuset. Nu ser man ordentligt inför höstens körningar.


extraljus.jpg

Extraljusen samt DRL

faste.jpg

Fästen för hydraulrör samt ett plattjärn för att fästa extraljusen på motorbågarna

halvljus.jpg

Halvljus (35W xenon 4300K)

helljus.jpg

Helljus+Extraljus (3xLED)
 
Härlig tråd! Jag har själv i många år varit sugen på en V-Strom (eller V-Storm som jag trodde den hette till för typ tre år sedan....).

Några egentliga svagheter med litermaskinen? Finns ju på Blocket från typ 25000 nu för tiden och jag hade lätt kunnat köpa en som gått 5-7000 mil så länge jag vet att det i grunden e bra grejer!
 
Härlig tråd! Jag har själv i många år varit sugen på en V-Strom (eller V-Storm som jag trodde den hette till för typ tre år sedan....).

Några egentliga svagheter med litermaskinen? Finns ju på Blocket från typ 25000 nu för tiden och jag hade lätt kunnat köpa en som gått 5-7000 mil så länge jag vet att det i grunden e bra grejer!

Följande gäller innan generation 2 som kom 2014.

Den hackar lite på lägre varv, upp till ca 3000-3500, som standard. Det går att komma runt genom att installera en liten pryl som får ECU:n att tro att den alltid är i fyrans (eller om det är femmans?) växel, dvs den obegränsade. Byggs själv med några motstånd alternativt köps färdig i en snitsig kapsling.

Skillnad i effekt på fjärde och sjätte växeln, utan fixen:

2903.jpg


Då kommer vi in på varför de har begränsat effekten: den kan upplevas lite sladdrig framtill i högre farter (160+) samt vid tuffare kurvtagningar så en gaffelstabilisator är en god investering. Säljs på AdventureTech.

Lite väl trög koppling.

Sålde för några veckor sedan min 650 '08 som jag kört 2000 mil och köpte direkt en 1000 '06.
Jag är prima nöjd med mitt byte. Gillar den extra mängden kraft vid omkörningar o dyl. Sedan är det upp till dig om du är OK med den relativt låga toppeffekten (98 hk enligt spec) kontra tyngden (236 kg).
Sexan är en överväxel (O/D lyser på skärmen) vilket ger knappt 4000 varv i 120 km/t.
 
Härlig tråd! Jag har själv i många år varit sugen på en V-Strom (eller V-Storm som jag trodde den hette till för typ tre år sedan....).

Några egentliga svagheter med litermaskinen? Finns ju på Blocket från typ 25000 nu för tiden och jag hade lätt kunnat köpa en som gått 5-7000 mil så länge jag vet att det i grunden e bra grejer!

+
-Insprutning, den fungerar bra och är mjuk samt enkel att mappa om när man byter filter/ljuddämpare. PC3/5 eller t.ex. Helatechs FI Tuner och det är klart.
-Vridmoment (trevlig V-Twin)
-Bekväm vid långfärd
-Helt ok soppaförbrukning
-Helt ok effekt
-Fulltankad vikt på 230 kg (jämför med Varaderons 260+ kg)

-
-Idle hammer felet. Suzuki minskade massan i ena änden av veven när de gjorde om motorn från TL1000. Detta gör att vid tomgång, och endast tomgång, så kan det uppkomma ett ljud som liknar en hammare som slår mot ett städ. Vid tomgång lyfter den alltså veven en bit och sen drar kolvrörelsen ned den. Så fort man gasar så stabiliseras veven.
Det finns inte vad jag vet några haveriet pga. detta. Folk som har haft detta har kört xx xxx mil och inte haft några problem med det. Däremot skäms man vid rödljusen då den kan låta som om den skall skotta vilken sekund som helst :D
Finns ett kitt att köpa på nätet om man vill fixa det. Vevaxelpluggen byts ut mot ett med ett lager som sitter an mot veven.
-Kopplingskorg. fjädrarna i dessa tenderar att slitas in i korgen och man får en vibration vid något varvtal. Alla Suzuki med denna V-twin har denna problematik. TL1000 minst av alla, men även de drabbas. Finns moddade kopplingskorgar att köpa eller skicka in sin för att moddas om man vill. Jag har aldrig haft problem med min (ta i trä)
-Ingen riktig grusbushoj pga. 19" framdäcket. Det går, men är inte optimalt.



Nu kanske det låter som om det vore en dålig hoj när jag nämnt de negativa sakerna, men det är det faktiskt inte. Den är bara inte riktigt så förfinad som vissa andra :tungan

Köper du en så låt den stå på tomgång en stund och lyssna efter "klonk". Hör du det så pruta och köp hojen ändå.
Du kan ju passa på att fråga när hen har gjort ventiljusteringen, synkat gasspjällen (TBS = Throttle Body Syncronization) samt justerat TPS sensorn.
Är det inte gjort så pruta mera och fixa det själv med guiderna i denna tråd.
 
+
Finns ett kitt att köpa på nätet om man vill fixa det. Vevaxelpluggen byts ut mot ett med ett lager som sitter an mot veven.
Någon här på forumet som testat t.ex. Idle Hammer Tamer? Min DL1000 -16 har detta oljud på tomgång vid ordentligt varmkörd motor, kom efter första oljebytet i maj. Hojen har gått drygt 500 mil nu. Ljudet är inget jag är orolig för men det låter ju inget vidare. :D


+Nu kanske det låter som om det vore en dålig hoj när jag nämnt de negativa sakerna, men det är det faktiskt inte. Den är bara inte riktigt så förfinad som vissa andra :tungan
Håller med. Både min förra V-strom och den nuvarande är bra hojar. En V-strom är som en oslipad diamant: ädel men rå.:tummenupp
 
Någon här på forumet som testat t.ex. Idle Hammer Tamer? Min DL1000 -16 har detta oljud på tomgång vid ordentligt varmkörd motor, kom efter första oljebytet i maj. Hojen har gått drygt 500 mil nu. Ljudet är inget jag är orolig för men det låter ju inget vidare. :D
O'fan, jag trodde de hade byggt bort det på nya modellen.
:crash
 
Nej, varför skulle Suzuki bygga bort det. :D De har ju hävdat i alla år att det är en egenskap.:dummer Och det är det ju i praktiken då det endast verkar ge missljud. Men om det ny går att åtgärda för en relativt liten summa så väcktes ju tanken hos mig. Annars kör jag så det ryker med öronproppar för det mesta så ljudet stör mig inte så mycket.
 
Min svåger har en V-strom, vi kör mkt ihop, det händer att han kör ifrån mig men det är nog mest tur.
 
Hälsa din svåger att en synkronisering inte skadar på V-stromen. Efter det behövs inte så mycket tur... :hihi
 
Ett litet mektips: Extraljus på DL1000

Har monterat extraljus på min DL1000 -16. Det blev billiga extraljus från Biltema som jag utrustat med LED G8 H7 (Cree XHP50) 6000K. För att montera extraljusen på motorbågarna använde jag klammer för hydraulrör med samma diameter som motorbågarna. Det blev mycket stabilt. Inget fladder alls fast stabiliseringsstag inte monterats. Passade även på att byta heljuset från halogen H9 till LED G8 H9 (Cree XHP50) 5500K och halvljuset från halogen H7 till Xenon H7 35W 4300K. Alla ljus (inkl. halv- och helljus) matas med reläer som monterats extra. För att slippa att xenonhalvljuset tänds och släcks vid körning med startmotor finns separat relä med självhållning efter att man har bromsat en gång. Har även monterat DRL som jag har tända på dagtid tillsammans med halvljuset. Hoppas på att man syns lite bättre.

Mycket nöjd med ljuset. Nu ser man ordentligt inför höstens körningar.


extraljus.jpg

Extraljusen samt DRL

faste.jpg

Fästen för hydraulrör samt ett plattjärn för att fästa extraljusen på motorbågarna

halvljus.jpg

Halvljus (35W xenon 4300K)

helljus.jpg

Helljus+Extraljus (3xLED)

Ser riktigt sjyst ut! Vart köpte du halvljuset nånstans? Är det svårt att montera extraljusen?
Hämtade min V-strom 1000 -16 i torsdags
 
Ser riktigt sjyst ut! Vart köpte du halvljuset nånstans? Är det svårt att montera extraljusen?
Hämtade min V-strom 1000 -16 i torsdags
Såg inte inlägget förrän nu. Hoppas du får mycket glädje av din V-strom! Jag kör fortfarande de dagar jag anser att det går, dvs. halkfria dagar. I denna mörka tid på året behövs allt ljus man kan få. Extraljusen köpte jag på Biltema art.nr. 42330. De har 7" diameter. Fästen för extraljusen består av fästen för hydraulrör som klämts rund motorskyddsbågarna samt ett plattjärn som fästs i samma bultar som man drar ihop hydraulrörsfästena med. Om man tittar noga på bilden så framgår det ganska bra hur det är monterat. I extraljusen satt det H7 halogenlampa samt en glödtrådslampa för parkeringsljus. Jag har bytt dessa mot H7 LED samt även LED i parkeringsljuset. Drar mycket mindre ström fast ljuset blir starkare. Bytte även halvljuset mot xenon 35W samt helljuslampan mot LED. Det blev starkare ljus även i dessa strålkastare. Xenonlampan för halvljuset köptes på Biltema art.nr 42395, men det går med vilken xenon H7 som helst. Det enda som är viktigt är att xenonlampan har UV-skydd i glaset då UV-ljus går illa åt både plasten framför strålkastaren och reflektorn. Jag provade med mina glasögon som mörknar automatiskt i solen då de får UV-ljus på sig. Och de mörknade inte mycket med Biltemas lampa, ungefär lika lite som Osramlamporna på min bil (som har UV-skydd angivet). Strålkastaren har klarat sig utmärkt hittills. Ballast hade jag en redan som jag köpt tidigare hos Xenonkungen. Ballasten är monterad under näbben fram. Jag har xenon 4300K 35W, det lyser vitt istället för blått och drar ingen onödig uppmärksamhet till sig från farbror blå. Ljusbilden blir mycket bra och har nästa lika skarp ljus/mörkergräns som H7 halogen. Ingen risk för bländning, och inga mötande har blinkat hittills. Enda gången de blinkar är om jag råkar blända av från helljus lite för sent. Helljuset är mäktigt. Har märkt att lastbilarna bländar av tidigt i backkrönen. :D
 
Blir en lite bump här, men har en fråga som jag har svårt att hitta svar på.

Hur ser de ut med ABS på versionen från 2002-2008? Var det standard redan 2002?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top