V-Strom, Tiger och sen då?

DL 1000 är en kul allroundhoj, jag gillade speciellt V-twin motorn, mer än t.ex. GS'ens boxermotor eller Tigern's motor (ja jag har ju en Speed Triple men motorn gör sig bättre i en streetfighter).

Min V-Strom, med Öhlins, RaceTech cartridgeventiler i gaffeln, lägre ruta, fatbar alustyre, höjd bak, Pilot Road däck, Akra slipon och PCIII..... Den var riktigt kul att köra, men jämfört med sportigare hojar så känns den lite "topptung", hög tyngdpunkt och lite bänglig att svänga med. Perfekt touringhoj annars.

View attachment 362939

För att återkoppla till allt som skrevs tidigare i denna tråden - Nu är läget lite annorlunda. jag har gjort allt i körkortsutbildningen förutom uppkörningen som är inom väldigt kort nu. Var tyvärr lite väntetid på det.

Av olika skäl så har saker och ting förändrats rätt mycket på det ekonomiska planet och jag har fått tänka om lite nu. Dessutom har jag haft möjligheten att köra lite mer hoj nu också. Som det är just nu så lutar det mer åt en Africa Twin. Har valt att gå lite mer åt offroad än åt touring, som Varaderon känns som tex. Helst av allt skulle jag vilja ha en 990 adventure, men det tillåter inte ekonomin tyvärr nu med tanke på försäkringspremier osv. Så ja.. så är det. Får bli en Africa Twin en säsong eller två bara för att få en hoj att köra på nu när man fått kortet och sen så kan jag förhoppninsvis skaffa KTM:en sen :)

Om du inte måste ha 1000 kubik kan du kasta ett öga på DL650, lilla V-Strom. Skitrolig motor, mycket smidigare än tusenkubikaren, och ändå rymlig förarplats. Kan ju vara kul att grusbusa lite, och det gör åtminstone inte jag så gärna med 240 kilo landsvägskryssare och massivt bottenvrid :näsblod

Africa twin is the shit :tummenupp kolla upp så bränslepumpen är bytt bara om du kikar på de tidiga RD07 modellerna (93-96) för på dem är inte frågan om pumpen går sönder utan när. Annars en grymmt pålitlig hoj och övriga årsmodeller är såvitt jag vet i princip felfria

240 kilo landsvägskryssare :näsblod

237kg DAKAR-RACER om jag får be, Visst är den tung och klumpig men grusvägar och även traktorstigar trivs en affe bra på utan tvekan, smidigare än man kan tro och tror inte den är klumpigare än en v-strom heller, snarare tvärt om.

sen är AT 650 (88-89) eller 750cc (90-2003)

edit: du kan ju kika på super tenere (XTZ 750) också, paralelltwin så lite bredare än AT och känns enligt mig lite klumpigare pga det, speciellt när man står upp och kör. Men i gengäld e det mer power!

edit2: såg att vi bor i samma stad så du kan komma och provköra min gamla Africa Twin om du vill se hur de känns, är ju ingen hoj man kan gå in och prova hos en handlare direkt

Last edited:
För egen del skulle jag inte satsa på en hoj utan ABS-bromsar. Ser man till äldre hojar hamnar man väl då på BMW 1150-serien. Förslagsvis R1150GS eller R1150R. Men som sagts tidigare - priserna är lite för höga. Men iofs är det grejor som håller. :tummenupp

För egen del skulle jag inte satsa på en hoj utan ABS-bromsar. Ser man till äldre hojar hamnar man väl då på BMW 1150-serien. Förslagsvis R1150GS eller R1150R. Men som sagts tidigare - priserna är lite för höga. Men iofs är det grejor som håller. :tummenupp

De tidiga Africa twin, RD03, med bara en bromsskiva fram har i princip låsningsfria bromsar om du inte har händer som hulken :tummenupp

Klubba; jag är mest tveksam till stora V-stromen i lättare terräng/grus. Att Affen löser det galant är jag säker på :tummenupp

Tiger 1050 från -07, är en riktigt bra hoj, som även duger till aktiv körning.
115 hp från fabrik.

edit2: såg att vi bor i samma stad så du kan komma och provköra min gamla Africa Twin om du vill se hur de känns, är ju ingen hoj man kan gå in och prova hos en handlare direkt

Grymt! Det vore ju väldigt intressant. Skoj och prova körställning och såvidare bara, så man får lite intryck av den. Just nu så går jag dock bara hemma och rullar tummarna på att uppkörningen ska ske då det var lite väntetid. :huvet Sååå segt :P Den sker iaf inom väldigt snar framtid! :)

Jo jag skulle gärna ha ABS jag med, men om man ser till vad jag måste lägga ut för det just nu, så är det inte ett alternativ. Så jag ser hellre att jag kan köpa en hoj nu och få lite körerfarenthet medans jag har kört på körskolan nyligen osv. Så får nästa hoj ha det! :)

Africa Twin är en väldigt lättkörd, trevlig och kompetent hoj. Hade jag plats för fler hojar hade jag mycket väl kunnat tänka mig en sån själv. Annars är ju ett tips att inte bara fokusera på inköpspris, försäkring, service och övriga driftskostnader är nog så viktiga faktorer som ju varierar friskt mellan hojar. Hade jag varit dig hade jag nog trots allt köpt mig nåt med ABS, speciellt som första hoj, även om det innebär lite nyare och dyrare hoj. BMW F800GS är ju ett tydligt alternativ. Ruggigt snål motor, låg service och försäkringskostnad och funkar bra för färdigvuxna män.

Problemet är att ekonomin inte tillåter att lägga mer pengar nu som sagt så är inte ett alternativ.

För att återkoppla till allt som skrevs tidigare i denna tråden - Nu är läget lite annorlunda. jag har gjort allt i körkortsutbildningen förutom uppkörningen som är inom väldigt kort nu. Var tyvärr lite väntetid på det.

Av olika skäl så har saker och ting förändrats rätt mycket på det ekonomiska planet och jag har fått tänka om lite nu. Dessutom har jag haft möjligheten att köra lite mer hoj nu också. Som det är just nu så lutar det mer åt en Africa Twin. Har valt att gå lite mer åt offroad än åt touring, som Varaderon känns som tex. Helst av allt skulle jag vilja ha en 990 adventure, men det tillåter inte ekonomin tyvärr nu med tanke på försäkringspremier osv. Så ja.. så är det. Får bli en Africa Twin en säsong eller två bara för att få en hoj att köra på nu när man fått kortet och sen så kan jag förhoppninsvis skaffa KTM:en sen :)

Jäkligt bra val. Körde själv upp privat på min AT. Kanonskoj som jag kan sakna än idag. Har efter AT'n haft 1050 Tiger och numera 990 Adv... Lite samma tankar verkar vi ha. 990'n e förbannat kul och härlig hoj, dock kanske inte bästa första hojs valet, AT'n e perfekt :tummenupp

Jäkligt bra val. Körde själv upp privat på min AT. Kanonskoj som jag kan sakna än idag. Har efter AT'n haft 1050 Tiger och numera 990 Adv... Lite samma tankar verkar vi ha. 990'n e förbannat kul och härlig hoj, dock kanske inte bästa första hojs valet, AT'n e perfekt :tummenupp

Grymt skoj att någon annan gar samma tankar som en själv:) håller på att leta runt på blocket varje dag ut ifall att min hoj dyker upp:)

Sådär ja! Kortet fixades idag. Har en AT som jag ska kolla på, på Söndag! Återstår och se om de blir köp eller inte:)

Har kollat mkt på KTM's varianter och någon gång blir de en sådan, dock blir de lite väl mkt pengar nu, men de kommer framöver sen;)

Sådär ja! Kortet fixades idag. Har en AT som jag ska kolla på, på Söndag! Återstår och se om de blir köp eller inte:)

Grattis! Fin känsla efter man får beskedet från provförrättaren inte sant?

Glöm inte att det går utmärkt att byta hoj ofta om man vill. En AT är som konstaterats tidigare en utmärkt hoj men känn dig inte fastlåst om du nu väljer det, kommer du fram till efter ett tag att du hellre vill ha något annat går det ju utmärkt att byta. Det viktiga är ju inte vilken hoj man har utan att man har hoj ;)

Grattis! Fin känsla efter man får beskedet från provförrättaren inte sant?

Glöm inte att det går utmärkt att byta hoj ofta om man vill. En AT är som konstaterats tidigare en utmärkt hoj men känn dig inte fastlåst om du nu väljer det, kommer du fram till efter ett tag att du hellre vill ha något annat går det ju utmärkt att byta. Det viktiga är ju inte vilken hoj man har utan att man har hoj ;)

Den känslan är underbar! Han var rätt skön som jag hade med. Efter körningen kom han mot mig och sa: "Ja men ska vi ta o sätta godkänt på de där?". Tyckte jag att vi skulle o han med så!:)

Nej precis. Jag kan lätt byta om de kommer tillfälle för det lr att jag känner att jag inte trivs med hojen så det ser jag inte som ett problem!:)

Åker TDM850 sedan drygt två år och är grymt nöjd! Är 188cm och har en bekant som är ~195 lång och bägge tycker den är kanon.
Underbar maskin och motorn är sågott som skottsäker. Bytte från en -91 till en -97 iår främst för att det blev ett bra läge.
91-95 som är första modellen kostar under 20 och 96-99 ngn stans mellan 20-30.
Rekommenderas varmt!

Provade en AT innan jag köpte tdm och tyckte den var kul på småvägar men över 90 på en landsväg var den tråkig och inte speciellt bekväm. Det var iofs en tidig AT men iaf.

Rent spontant så här när jag sitter o kollar på hojarna så är de V-strom och KLV som tilltalar mig mest. Gillar inte utseendet på Tigern alls. Jag vet inte riktigt varför, men de gör den helt enkelt inte.

Varadero ser mkt fin ut med. Ser fram emot att kunna prova dom alla iaf framöver när man har kort osv och kan se vad man tycker närmare.

BMW har ju som sagt några riktigt fina hojar. Dock är dom i saftigaste laget när de gäller inköp. Tyvärr!

Varaderon är en stor kluns, men driftsäker.

DL 1000 är även den stor men förvånansvärt lättkörd. Minus är insprutningen du tvingas mappa den (Power Commander), har du tur är det redan gjort & följer med, samt skramlande kopplingskorg, inget allvarligt, men irriterande.

Tigern 1050 är rolig att köra den är pigg & lättsvängd. Kvalitén däremot är ett frågetecken.

Honda Transalp med höga vindrutan eller Afrikan Twin båda håller mycket hög kvalitet, är hojen servad enl. bok, är det bara tanka & köra, de är evighetsmaskiner. Och jag lovar du får plats, du sitter högt på en offroad hoj.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden