V-Strom, Tiger och sen då?

Tjena! Jag har haft Tiger 1050 och Honda Africa Twin, båda trevliga hojar i lite olika prisklasser. Som sagts tidigare är 1050 en ren gathoj som inte bangar för långresor. Men den hoj som gjort mig nöjdast betr körglädje både på asfalt/grus/offroad är min nuvarande KTM 990 Adventure... Jäkligt skoj hoj som inte bangar för något egentligen. -bara ett litet tips!

Ja den är riktigt fin med måste jag säga! Småkollat på den tidigare, men den ligger lite högt i pris ännu för min smak för tillfället iaf.. Tyvärr! Annars hade det definitivt vart ett alternativ!

TDM:en ser inte helt dum ut heller må jag säga.

När det gäller driftsäkerhet osv, någon som har egna erfarenheter(bra lr dåligt) av någon av hojarna?
Inte mycket att säga, det är ganska beprövade konstruktioner generellt. Africa Twin har problem med soppapumpen vid terrängkörning vad jag vet, annars kan jag bara kommentera om Yamaha-motorn. Ursprunget till den har hängt med sedan slutet av 80-talet och tillhör samma familj som R1-motorn (före crossplane) samt har också suttit i den något underskattade hojen TRX.

Last edited:
Vill du vara udda finns det Benelli tre-K. Vet inte mycket om dem mer än att de är grymt snygga hojar. Tydligen så ska det inte vara några direkt problem med dem heller, men det är ändå en italiensk hoj.

Benelli har byggt hojar i över 100 år om jag inte minns helt fel.

Vill du vara udda finns det Benelli tre-K. Vet inte mycket om dem mer än att de är grymt snygga hojar. Tydligen så ska det inte vara några direkt problem med dem heller, men det är ändå en italiensk hoj.

Benelli har byggt hojar i över 100 år om jag inte minns helt fel.

Gillar helt klart looken på den! :tummenupp Fanns bara 3 i hela Sverige på blocket dock, och billigaste ligger på 100k vilket är lite väl saftigt tyvärr! :(

Tack för tipset iaf :tummenupp

Enklare att tipsa om du skriver vilken budget du har.

KTM950 Adventure är en rolig hoj när alla sjukdomarna är botade.

Tjena! Jag har haft Tiger 1050 och Honda Africa Twin, båda trevliga hojar i lite olika prisklasser. Som sagts tidigare är 1050 en ren gathoj som inte bangar för långresor. Men den hoj som gjort mig nöjdast betr körglädje både på asfalt/grus/offroad är min nuvarande KTM 990 Adventure... Jäkligt skoj hoj som inte bangar för något egentligen. -bara ett litet tips!

Kanonhoj, men törstig och en mardröm att serva tyvärr.

Har en färdigkittad blå V-strom. Magurastyre som inte flexar och med vettig vinkel för händerna, växlingsindikator, bättre drevning, slipon, pc3, k&n, miniblinkers, ledbakljus mm. Fin som tusan. Kanske skulle köpa den rent av? 2003:a med 2800 mil. Kan inte riktigt bestämma mig om det är rätt tid att byta eller inte, men om rätt bud kommer kan det ju vara intressant. Pm:a mig om intresse finns. / Daniel

Enklare att tipsa om du skriver vilken budget du har.

Ja det stämmer. Jag har ingen satt budget direkt. Det ska inte va sprillans nytt iaf. Jag har mest kollat på hojar runt 00:or - 05:or. Så ngn stans mellan 0-50000 kanske är rimligt vad jag skullr vilja lägga ut på hojen nu. Men som sagt. Dyker rätt hoj upp för rätt pris så går de alltid kompromissa :)

Kanonhoj, men törstig och en mardröm att serva tyvärr.

Service finns det folk som utför mot betalning, typ samma med bensinen

Håller med, lite dyr service men få barnsjukdomar på senare modeller, fast törstig vet jag inte, samma som 1050 Tigern ungefär, typ 0,7-0,8 beroendes på underlag och körstil...

Just nu ser det ut som jag kommer satsa på en Varadero. Det beror helt enkelt på att de finns några fina i helt okay prisklass, och att det är den jag kan få billigast (tokigt mkt billigare än allt annat jag kollat på) försäkringspremie på med.

Underbart med så mycket tips och ideer på vad man ska kolla på! Vidgar ens vyer mkt när man får lite andras ideer :)

Bra val om du frågar mig!

Jag har ett par bekanta som kör Varadero och de är sjukt nöjda med en problemfri hoj. Ena av hojarna blev inbytt förra året då den rullat över 12.000 mil! Mot en nyare givetvis!

Lycka till och hör av dig om du söker likasinnade!

Har inte haft en VARADERO men en VTR som har samma motor & den är underbar motorn , hittar du rätt objekt så blir du säkert nöjd .

Härligt o höra så mycket positivt om den! Man är ju så galet sugen på att få börja köra nu! Om mindre än en månad så är första körlektionen klar samt risk 1:an!! :D

Ja Varaderon är inte dum, kör själv en (insprutarmodellen), tips kolla försäkring på svedea, var det billigaste för mig.

Service finns det folk som utför mot betalning, typ samma med bensinen

Håller med, lite dyr service men få barnsjukdomar på senare modeller, fast törstig vet jag inte, samma som 1050 Tigern ungefär, typ 0,7-0,8 beroendes på underlag och körstil...

1050 Tigrarna brukar ligga ganska stadigt på ca 0,5. Så mycket som 0,7 krävs det både rejält fulla packväskor och passagerare för att komma upp i.

För att återkoppla till allt som skrevs tidigare i denna tråden - Nu är läget lite annorlunda. jag har gjort allt i körkortsutbildningen förutom uppkörningen som är inom väldigt kort nu. Var tyvärr lite väntetid på det.

Av olika skäl så har saker och ting förändrats rätt mycket på det ekonomiska planet och jag har fått tänka om lite nu. Dessutom har jag haft möjligheten att köra lite mer hoj nu också. Som det är just nu så lutar det mer åt en Africa Twin. Har valt att gå lite mer åt offroad än åt touring, som Varaderon känns som tex. Helst av allt skulle jag vilja ha en 990 adventure, men det tillåter inte ekonomin tyvärr nu med tanke på försäkringspremier osv. Så ja.. så är det. Får bli en Africa Twin en säsong eller två bara för att få en hoj att köra på nu när man fått kortet och sen så kan jag förhoppninsvis skaffa KTM:en sen :)

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden