Video [V] Fartdåre på E4an

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur fan hinner man med att bedöma avstånd till bilar och fokusera på rätt saker i den farten

Det är lättare IRL än på videon, man ser längre än vad det ser ut som. Och allt annat på vägen ser typ ut att stå stilla i jämförelse, så det är lite som att undvika stillastående hinder på motorväg. Är man bara vaken så bör det gå rätt bra.
PRobemet är väl att bilister är lite opålitliga och gärna gör icke föranmälda sidoförflyttningar.
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Det är lättare IRL än på videon, man ser längre än vad det ser ut som. Och allt annat på vägen ser typ ut att stå stilla i jämförelse, så det är lite som att undvika stillastående hinder på motorväg. Är man bara vaken så bör det gå rätt bra.
PRobemet är väl att bilister är lite opålitliga och gärna gör icke föranmälda sidoförflyttningar.

Kanske därför en bilist som tittar i backspegeln och ser en MC långt borta inte räknar med att idioten komer i 300 km/h. Svårt att skylla en olycka i det läget på bilisten.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Det är lättare IRL än på videon, man ser längre än vad det ser ut som. Och allt annat på vägen ser typ ut att stå stilla i jämförelse, så det är lite som att undvika stillastående hinder på motorväg. Är man bara vaken så bör det gå rätt bra.
PRobemet är väl att bilister är lite opålitliga och gärna gör icke föranmälda sidoförflyttningar.

När ska du erkänna att det är du som kör?
:hihi
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Ghost Rider var nått man tyckte va coolt när man gick i gymnasiet. Skapligt upphetsande o se någon köra rakt fram i hög fart zzzZzzzZzzz. Vart är polisjakten? :rolleyes: :D

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk 2
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vart är polisjakten? :rolleyes: :D
Om det nu skall göras en ny film så hoppas jag att den inte innehåller några polisjakter.
Alltså polisen har det ju redan tillräckligt jobbigt som det är. Jag menar de attackeras i regelrätta bakhåll när de åker på uppdrag, de är utarbetade med de saker de redan har och måste släppa brott de skulle vilja ta ta i pga. överbelastning och för få resureser och allt därtill.
Bättre att låta polisen, med sina få resurser, jobba med viktigare saker än att ofrivilligt medverka i underhållningsproduktion.
Sen är ju polisjakter gammal skåpmat liksom.... Det har gjorts polisjakter i 6 GR och 10 (?) GIS filmer. Kom med något nytt istället.

Bättre att den nya filmen sätter några tider på kända sträckor som inte kan slås eller nått.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Bättre att den nya filmen sätter några tider på kända sträckor som inte kan slås eller nått.

"Backamo TT" här i Västra Götaland. Den vägen är grusbesprutad och värdelös nu, så där slår man inte nytt rekord längre :huvet
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Det är lättare IRL än på videon, man ser längre än vad det ser ut som. Och allt annat på vägen ser typ ut att stå stilla i jämförelse, så det är lite som att undvika stillastående hinder på motorväg. Är man bara vaken så bör det gå rätt bra.
PRobemet är väl att bilister är lite opålitliga och gärna gör icke föranmälda sidoförflyttningar.

En annan sak att tänka på är att dessa videos ofta filmas i wide eller superview, vilket har fördelen att det fångar en väldigt vid vinkel, med nackdelen att det som är i centrum av skärmen, verkar vara betydligt längre bort än vad det är i verkligheten.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
GR är ett kulturminne!
Det var faktiskt GR som inspirerade mig att ta hojkort vid 30 års ålder.
Hoj kan han ju köra som få andra det fattar ju alla som försökt köra på liknande sett och han verkar ha beredskap för det mesta.
Jag ser fram emot GR 7 med höghastighetsåkning och polisjag. Men använd original kåpglas när det ska filmas. Tack för mig.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Jag tycker att det framförande av mc:n som filmen visar är ytterst klandervärt och tragiskt.
Detta beteende tar jag starkt avstånd ifrån.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fy fn, orken tröt 8 minuter från Norrtull och jag svängde av mot Märsta, fel kväll för testkörning :D
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Om det nu skall göras en ny film så hoppas jag att den inte innehåller några polisjakter.
Alltså polisen har det ju redan tillräckligt jobbigt som det är. Jag menar de attackeras i regelrätta bakhåll när de åker på uppdrag, de är utarbetade med de saker de redan har och måste släppa brott de skulle vilja ta ta i pga. överbelastning och för få resureser och allt därtill.
Bättre att låta polisen, med sina få resurser, jobba med viktigare saker än att ofrivilligt medverka i underhållningsproduktion.
Sen är ju polisjakter gammal skåpmat liksom.... Det har gjorts polisjakter i 6 GR och 10 (?) GIS filmer. Kom med något nytt istället.

Bättre att den nya filmen sätter några tider på kända sträckor som inte kan slås eller nått.

Håller med - dom har blivit frånåkta nog - dags och trösta dom istället:hihi
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Liten kewk. Ta och filma ett 1.06-varv på vår bäst asfalterade crossbana i kga istället, då blir jag imponerad.

Min ninja går jEtefort den med om jag åker rakt fram och vevar i rullen.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
..går det ens att bli jagad av polisen längre?

med tanke på hur samhället ser ut i övrigt lär dom ju knappast ha resurser att lägga på sånt.. eller?

"bil 17 här vi har en fartdåre på E4an"
"centralen här avbryt, ni har 8 bilbrander, skjutningar i 2 bostadsområden, kaos på en asylförläggning och en sönderslagen ambulansinsats under ett fotbollsupplopp att reda ut först"
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top